«آسیاپاسیفیک» هرساله در یکی از کشورهای عضو فدراسیون بینالمللی اتحادیه تهیهکنندگان فیلم (فیاپف) که از سوی انجمن کارگردانان این فدراسیون برای میزبانی تعیین میشود، برگزار میشود. جشنواره فیلم آسیا- پاسیفیک جوایز خود را به بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین صدابرداری، بهترین موسیقی، بهترین کارگردان هنری، بهترین مستند، بهترین فیلم انیمیشن و انتخاب ویژه هیئت داوران اهدا میکند.
پایگاه خبری تئاتر: جشنواره فیلم آسیا- پاسیفیک که از سال ۱۹۵۴ آغاز به کار کرده است؛ میتواند یکی از پراهمیتترین جشنوارههای سینمایی و هنری در جهان باشد، به این دلیل که در این منطقه کشورهایی مانند ژاپن، هند، ایران، روسیه، چین، ترکیه، کرهجنوبی، اندونزی، تایوان، هنگکنگ و مانند اینها حضور دارند. درواقع این جشنواره به سینمای کشورهای آسیایی و جزایر اقیانوس آرام میپردازد. ایران نیز یکی از اعضای این فدراسیون است. هرکدام از این کشورها ضمن داشتن تاریخچه قابلتأمل، دارای فیلمسازان و جریانهای سینمایی معتبری هستند. اینها خود دلایلی میشود که در کنار جشنوارههای معتبر سینمایی، بر بودن و اهمیت و درعینحال میزان تأثیر این جشنواره بر حالوهوای سینمای منطقه آسیاپاسیفیک تأکید شود. جشنواره فیلم آسیا- پاسیفیک، هر سال در یکی از کشورهای عضو فدراسیون جهانی اتحادیه تهیهکنندگان فیلم (فیاپف) برگزار میشود. منطقه آسیا- پاسیفیک شامل ۷۱ کشور است که از آن میان ۲۱ کشور عضو فیاپف هستند. این منطقه از جهان بیش از چهار میلیارد نفر جمعیت دارد و به همین جهت جشنواره سینما پاسیفیک از پرمخاطبترین جشنوارههای جهان بهشمار میآید.
این جشنواره سینمایی هرساله در یکی از کشورهای عضو فدراسیون بینالمللی اتحادیه تهیهکنندگان فیلم (فیاپف) که از سوی انجمن کارگردانان این فدراسیون برای میزبانی تعیین میشود، برگزار میشود. جشنواره فیلم آسیا- پاسیفیک جوایز خود را به بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین صدابرداری، بهترین موسیقی، بهترین کارگردان هنری، بهترین مستند، بهترین فیلم انیمیشن و انتخاب ویژه هیئت داوران اهدا میکند.
بر اساس اعلام نشریات، بعد از مراسم اسکار با 15 میلیون مخاطب تلویزیونی، بیشترین تعداد تماشاگر به جشنواره فیلم آسیا- پاسیفیک اختصاص دارد. بنابراین کمیت مخاطبان میتواند فیلمسازان این منطقه را به هم نزدیکتر کند که در تعاملات همسو و هماهنگ بتوانند تولیدات خود را در اختیار هموطنان خود قرار دهند و اینگونه بشود در توسعه و گسترش سینمای کشورهای منطقه مبادلاتی را انجام داد. شاید در این تعاملات دشواریها و مشکلاتی هم باشد که خواهناخواه هست، اما اصرار بر این تعامل و تداوم مبادلات میتواند قوانینی را وضع کند که این بدهبستانها منجر به توسعه سینمایی شود. البته اینها از جمله مواردی است که شاید هدف فعلی جشنواره آسیاپاسیفیک نباشد، اما در جریان برگزاریاش میتوان چنین بازاری را تدارک دید و این خود راهحلی باشد برای مطرحشدن فیلمسازان و آثارشان که شاید به نسبت فیلمسازان آمریکا و اروپا از حمایت و بهرهوری کمتری برخوردار باشند و در ضمن آثارشان مخاطبان کمتری دارد؛ یعنی میتوان گامهای بهتری را در جهت تداوم این جشنواره برداشت که فراتر از جایزهدادن و شناساندن آثار سینمایی برتر، بتوان بهترین جایزه را که دیدن این آثار سینمایی است، برایشان تدارک دید. بر اساس گزارش این سایت، هدف از اهدای جوایز اسکرین آسیا- پاسیفیک، ارجنهادن به تنوع فرهنگی و شیوههای مختلف فیلمسازی است و در بین فیلمهای نامزدشده سبکها و مضامین متفاوتی به چشم میخورد. منطقه آسیاپاسیفیک ۷۱ کشور را تحت پوشش دارد و به گفته سازماندهندگان جوایز اسکرین، حدود نیمی از فیلمهای دنیا در این منطقه تولید میشوند، بنابراین این هدفگذاری فرهنگی و تنوع نگاه میتواند ارزشمندی آن را بیشتر برایمان مشخص کند... بههرتقدیر میدانیم که هنرمندان آسیایی بیشتر با آثار هنری در عرصه سینمایی تلاش میکنند، چون همانند هالیوود کمتر از بودجههای کلان برای انجام پروژههای تجاری برخوردارند و ترجیحا فیلمهای هنری، مستند و اجتماعی بهتر میتوانند نیاز مخاطبانشان را برآورده کنند. این جایزه جایگزین جایزه آسیاپاسیفیک شده است که دوره چهلوهشتم آن در ایران برگزار شد و همواره سینمای ایران در آن جایگاه مهمی داشت و نمایندگانی از ایران در میان داوران و برگزیدگان جشنواره حضور داشتند.
نخستین دوره جوایز اسکرین آسیاپاسیفیک اکتبر 2007 برگزار شد. اولین دوره جشنواره جدید را دولت کوئینزلند استرالیا با حمایت سیانان اینترنشنال، یونسکو و فدراسیون بینالمللی اتحادیههای تهیهکنندگان فیلم (فیاپف) برگزار کرد و ریاست هیئت داوران نخستین دوره آن را شبانه عظمی، بازیگر سرشناس هندی، برعهده داشت. فیاپف و یونسکو هم به صورت جداگانه به برگزیدگان خود جایزه دادند.
برای ایرانیان نیز این جشنواره بسیار مهم شده و مشارکت ایران در آن سالبهسال توسعه یافته است، چنانچه در سال 2003 چهلوهشتمین دوره این جشنواره در تالار حافظیه ایران برگزار شد و در سال 2009 نیز تهمینه میلانی بهعنوان داور جشنواره آسیا- پاسیفیک انتخاب شده بود و همچنین در سال 2014 نیز ریاست هیئت داوران این جشنواره برعهده اصغر فرهادی، فیلمساز برجسته و معتبر ایرانی در سطوح بینالمللی، قرار گرفت که پیش از این در سه دوره آسیاپاسیفیک فیلمهایش در جشنواره جایزه گرفته بودند.
https://teater.ir/news/15589