«حوزه ادبیات نمایشی در هر کشور از اعتبار ویژهای برخوردار است. کلمات دارای محتوا و ارزشهای بسیاری هستند و نویسنده، زمان زیادی را برای اعتبار بخشی به جملات خود، صرف نوشتن میکند. در واقع ارزش ادبیات به عمق و محتوایی است که در نوشته وجود دارد و متاسفانه نویسندگان جدید در عرصه ادبیات نمایشی، به این امر نگاهی سطحی و پیش پا افتاده دارند و به موضوعات مختلف، بیشتر به صورت سطحی و ژورنالیستی میپردازند.
پایگاه خبری تئاتر: شهرام کرمی مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی در گفتوگویی با بیان مطلب فوق افزود: در دو دهه اخیر جریان نمایشنامه نویسی و ادبیات نمایشی در ایران دچار تغییرات فراوانی شده، تعداد نمایشنامه نویسان افزایش یافته و شکل و شیوه نگارش نمایشنامهها نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است و دلیل تمام این تغییرات، گستردگی ارتباطات و تکنولوژی است که در دو دهه اخیر رایج شده و نویسندگان به شکل جدیدی از نمایشنامه نویسی روی آوردهاند که حضور و وجود رسانههای جدید سبب تغییر ساختار و در نهایت به سهل و ساده گرفتن منجر شده است.
عضو شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی تصریح کرد: برگزاری این گونه جشنوارههای تخصصی، ارزش و اهمیت ویژهای دارد و چنانچه جنبه پژوهشی و موضوعی داشته باشند، تاثیر بسیار خوبی بر مخاطب داشته و می توانند به رونق تئاتر کشور بیانجامند. هدف جشنواره تئاتر اکبر رادی شناساندن ظرفیتها و استعدادهای جدید است که اگر درست هدایت شود، تئاتر کشور به سمت پویایی میرود.
نویسنده نمایشنامه «پوتینهای عموبابا» با تاکید بر این نکته که اکبر رادی بدون تردید یکی از بزرگترین نوابغ ادبیات نمایشی ایران است تصریح کرد: آثار استاد اکبر رادی از ساختار، انسجام و پرداختهای خوبی برخوردار است و تعریف شکل یافتهای از درام ایرانی است. رادی در آثار خود به فرهنگ اصیل ایرانی میپردازد؛ آثار اکبر رادی عمق و ریشه عمیقی در جامعه ایرانی دارد که از ترجمهها استفاده نمیکند، ارزش ادبیات ایران را به نمایش می گذارد و نشان دهنده خصوصیات فردی و شخصی ایرانی است.
شهرام کرمی در ادامه، شرط استمرار و موفقیت جشنواره تئاتر اکبر رادی را حمایتهای مداوم و مستمر بخش های دولتی و اجتماعی، حضور و مشارکت هنرمندان و بنیاد اکبر رادی دانست و گفت: در کنار هم بودن و همدلی این عوامل ضمن به وجود آمدن هم افزایی مناسب، می تواند به گسترش و استمرار این گونه جشنوارههای موضوعی و تخصصی که برای تئاتر و ادبیات نمایشی ایران بسیار لازم است، بینجامد.
مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی در پایان تاکید کرد: ما میتوانیم آثار رادی را به دلیل عمق و معنایی که ریشه در فرهنگ ایرانی دارد، در سطح جهانی معرفی کنیم چون آثار استاد رادی این قابلیت را دارد که توسط هنرمندان و بازیگران جهانی در سطح بین المللی نیز معرفی شوند؛ حتی این آثار قابلیت ترجمه شدن به زبانهای مختلف دنیا را دارا بوده و به همین دلیل معتقدم یکی از نخستین و ضروری ترین فعالیت هایی که می بایست در این زمینه انجام شود، متمرکز شدن بر روی ترجمهای صحیح و روان از آثار استاد رادی در سطح بین المللی است.
نخستین جشنواره ی تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی از ۱۸ تا ۲۸ دی ماه ۹۷ توسط بنیاد اکبر رادی در تهران برگزارمی شود.
https://teater.ir/news/16309