عضو گروه داوری بخش مسابقه مقالات رادی شناسی، با انتقاد از بی توجهی به مفاخر ملی و هنرمندان از سوی سیاستگذاران حوزه فرهنگ و هنر کشور و همچنین گسترش روند خودباختگی فرهنگی، برگزاری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی را گامی در جهت رفع این نقایص و توجه به هنرمندانی متعهد به شرافت انسانی و هویت محور همچون اکبر رادی ارزیابی کرد.
پایگاه خبری تئاتر: آرش رادی، فرزند زنده یاد اکبر رادی در گفت و گو با امور ارتباطات رسانه ای جشنواره درباره اهداف بنیاد رادی از برگزاری جشنواره تئاتر اکبر رادی گفت: هدف اصلی، ایجاد و تثبیت یک برند فرهنگیِ اصیل است و جاانداختن این نکته که به داشتههای خود اهمیت بدهیم و صرفاً مفتون و مقهور فرهنگ و هنر مشرق و مغرب نباشیم. شما این عارضه را در عالیترین سطح هنرمندان تئاتر به وضوح ملاحظه میکنید. وقتی کارگردانان درجه یک ما حاضر به اجرای آثار نویسندگان بزرگ ایرانی نیستند و به انحاء مختلف از این امر طفره میروند و از آنسو خود را به زید و اَمر و بَکر و خالد و ولید میبندند، آیا این مصداق خودباختگی فرهنگی نیست؟
وی افزود: وقتی خیابانهای شهر و میدانها به نام انواع درختان، اشیاء ، مشاغل، کوهها، گلها و مشاهیر علمی و فرهنگیِ غربی مزیّن است، آیا جای پرسش نیست که چرا هیچجا به اسم اندیشمندان و هنرمندان راستینِ ایرانیِ روزگارمان نامگذاری نشده؟ بشخصه در یکی از شهرهای شمالی کشور شاهد میدان قوری یا کتری بودهام. در شهرستان دیگری باز در خطۀ شمال، میدان سبد را به تماشا نشستهام. به گمان من این نقایص ناشی از بیتوجهی به مفاخر ملی و در صدر آنها هنرمندان است. برگزاری این جشنواره فرصت مغتنمی است تا به داشتن هنرمندی متعهد به شرافت انسانی و هویتمحور یعنی اکبر رادی مباهات کنیم و در مواجهه با آثارش طرحی نو دراندازیم. البته باعث سربلندی خواهد بود اگر در این روند، بتوانیم استعدادهای جوان تئاتری را نیز دریابیم.
عضو هیات مدیره بنیاد اکبر رادی با اشاره به تلاش های انجام شده در زمینه جذب حامی مالی دائمی برای استمرار برگزاری دوره های آتی جشنواره تئاتر رادی و همچنین مشارکت نهادهای فرهنگی و اجتماعی در برگزاری این رخداد نیز گفت: سعیمان بر آن است تا ازطریق اسپانسرینگ به این مهم دست یابیم. ضمن آنکه بهترین تبلیغ، انجام درست کار است؛ بدینمعنا که اگر جشنوارهای پیراسته و شایسته را برگزار کنیم، خودبهخود حامیان مالی از کارمان استقبال خواهند کرد. افزون بر آن، چه در این دوره و چه در سالیان گذشته که برنامههای بنیاد نامتمرکز بود، برخی ارگانها همچون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مرکز هنرهای نمایشی در حد بضاعت خود به بنیاد کمک کردهاند که در موارد گوناگونی صَرف شده است. از تخصیص وَجه برای تدارک جوایز و برگزاری همایش بگیرید تا در اختیار قرار دادن دفتر یا سالن برای جلسات هیئت مدیره.
عضو تیم داوری بخش مسابقه مقالات رادی شناسی در ادامه با ابراز خرسندی از تعداد مطلوب آثار ارائه شده برای شرکت در بخش مسابقه مقالات جشنواره گفت: مقالات ارسالی هم از جنبۀ کیفی و هم کمّی رشد چشمگیری در قیاس با دورۀ گذشته داشتهاند. رویکرد جوانان به آثار رادی از منظرهای متفاوتی نسبت به قبل برخوردار است. بهتر است مصداق نیاورم، اما چندین مقاله با موضوعات بکر و ناب به دبیرخانه رسیده که مایۀ خوشحالی است و به یاری خدا بهترینهای آنها در قالب کتاب "رادیشناسی"6 چاپ و منتشر می شود.
وی اضافه کرد: قصد داریم با استفاده از نظر چند استاد برجسته، در آیندۀ نزدیک، برگزیدهای از مقالات رادیشناسیِ همۀ ادوار تا کنون را گردآوری و منتشر کنیم تا بدین وسیله مجموعهای یکدست (بهلحاظ کیفیت مقالات و نه رویکرد مؤلفان) در دسترس علاقهمندان قرار دهیم.
نخستین جشنواره ی تئاتر اکبر رادی با دبیری بهزاد صدیقی از ۱۸ تا ۲۸ دی ماه ۱۳۹۷ توسط بنیاد اکبر رادی در تهران برگزار می شود
https://teater.ir/news/16503