عباس جوانمرد از پیشکسوتان هنر نمایش که در منزل خود میزبان مدیر عامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ضمن مرور خاطراتی از روزهای دور تا امروز از امتیازهایی که وزارت ارشاد در این سال‌ها از وی دریغ کرده است، سخن گفت.

پایگاه خبری تئاتر:  عباس عظیمی مدیر عامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت صبح امروز شنبه 10اسفند ماه به دیدار عباس جوانمرد هنرمند 85 ساله تئاتر ایران و از پایه گbاران تئاتر نوین در کشور رفت.

عباس جوانمرد در این دیدار گفت: اگر از حال من می پرسید باید بگویم که حالم متوسط است یعنی نه خوبم و نه بد. اما خوشحالم که امروز به دیدارم آمده‌اید.

عباس عظیمی به این هنرمند پیشکسوت تئاتر درباره مؤسسه هنرمندان پیشکسوت توضیحاتی ارائه داد و گفت: این مؤسسه هنرمندانی را که بالای 60 سال باشند تحت پوشش خود قرار می‌دهد که جوانمرد به شوخی به وی گفت: یعنی هنرمندانی را که نزدیک به فوت هستند، در می‌یابید.

جزو اولین کسانی بودم که نشان درجه یک هنری گرفتم

این پیشکسوت تئاتر ایران در توضیح فعالیت‌های خود بیان کرد: من جزو اولین نفراتی بودم که نشان درجه یک هنری را گرفتم. در آن سال ها این نشان تنها به چهار نفر یعنی من، علی نصیریان، عزت الله انتظامی و فخری خروش داده شد اما بعد از انقلاب همه مرا از یاد بردند.

وی دلیل این از یاد رفتن را دریافت نشان عالی درجه یک هنری از دست افرادی چون هشترودی، یارشاطر و فروغ دانست و گفت: آنها این نشان‌ها را به هر کسی نمی دادند و شاید به این خاطر است که من از یاد رفته‌ام.

این پیشکسوت تئاتر با ذکر این جمله که ارشاد تمام امتیازات این سال‌ها را به من بدهکار است، بیان کرد: من عباس جوانمردم، تنها کسی که به ارزیابی های هنری طی این سال ها ایراد وارده کرده ام و از شما می‌خواهم که اگر نمی توانید کاری بکنید اصلاً کار نکنید.

حقوقم ماهانه 600 هزار تومان است

وی با بیان اینکه یک کارگر ساده ساختمانی حداقل روزی 30هزار تومان حقوق می گیرد، بیان کرد: حقوق من ماهانه 600 هزار تومان است یعنی اعتبار و تمام این سال هایی که کار کرده ام از یک کارگر ساختمانی نیز کمتر است.

استفاده از ظرفیت تلویزیون برای تئاتر

جوانمرد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بعد از کودتای 28مرداد بیش از همه تئاتر کشور بود که ضربه خورد و تا سال 1335 ما در تئاتر یک خلاء بزرگ داشتیم. در آن سال ها تلویزیون رونق یافته بود و من از این رسانه استفاده کردم و درس تئاتر دادم. همه می گویند که تلویزیون به تئاتر و سینما ضربات سنگینی زده است اما من در آن زمان یعنی سال 1335 به این نتیجه رسیدم که تلویزیون می تواند به تئاتر کشور کمک کند و از طریق تلویزیون برای تئاتر تماشاچی جدید، علاقه‌مندان جوانان به هنر تئاتر، بازیگران خوب و کارگردان و نویسندگان مستعد تئاتر پیدا کند.

وی بهرام بیضائی، زنده یاد اکبر رادی و غلامحسین ساعدی را سه نویسنده برتر تئاتر کشور دانست که ثمره آن برنامه های تلویزیونی بودند و گفت: این سه نویسنده که قله های نویسندگی تئاتر در ایران هستند حاصل آن برنامه بودند که من در آن سال ها با بودجه 5هزار تومانی اجرا کردم، البته نه اینکه یک نمایش را ضبط کنیم و بعد آن را پخش نماییم بلکه ما تئاتر را سر صحنه ضبط کرده و به صورت زنده از تلویزیون پخش می کردیم تا حس تئاترگونه آن از بین نرود.

خاطراتی از زمان ساخته شدن تئاتر شهر و تالار سنگلج

وی به بیان خاطرات خود از راه اندازی تئاتر سنگلج پرداخت و گفت: قرار بود پارک شهر را بسازند که به همین منظور تعدادی از ساختمان های آن محدوده را شهرداری وقف تملک کرده و قصد داشت خراب کند خاطرم هست مدیر پروژه تالار وحدت نمی توانست طلب های خود را از وزارت فرهنگ و هنر آن زمان وصول کند پس به او پیشنهاد دادیم که خانه های مخروبه پارک شهر را تبدیل به یک سالن تئاتر کند تا بتواند پول خود را از وزارت فرهنگ و هنر بخاطر ساخت تالار وحدت یا همان تالار رودکی بگیرد و این کار انجام شد. در حقیقت سالن تئاتر سنگلج یا همان سالن تئاتر 25شهریور باج سیبیل تالار وحدت است.

کارگردان نمایش «روزی خدا» خود را مبدع و آفریننده حرکت و جنبش نوین تئاتر در ایران نامید و به کنایه گفت: من همه این کارها را کردم ولی اکنون نمی توانم این نکته را بفهمم که چرا باید حقوقم از یک کارگر ساختمانی کمتر باشد.

هنرمند کسی نیست که پول مشاوره از مدیران می‌گیرد

جوانمرد درمورد کسانی که روزگاری بزرگ هنر بودند و نشان های عالی هنری دارند و اکنون با مشاوره به مدیران ارشاد درآمد کسب می کنند، توضیح داد: مگر می شود یک هنرمند آنقدر بی هنر و بی غیرت و بی غرور باشد که برود از معاونت‌های هنری پول بگیرد و مشاوره بدهد.

تئاتر بدون آزادی عمل و اندیشه همچون پیکره‌ای بدون خون

این پیشکسوت تئاتر ایران درمورد وضعیت کنونی تئاتر در کشور گفت: اگر آزادی عمل و اندیشه نباشد تئاتر مانند پیکره ای می شود که خون در بدن ندارد و بدا به حال دولتی که جلوی رادارها و چشم های بینای جامعه یعنی هنرمندان را بگیرد. من تئاترهای زیادی را در این چند وقت دیده ام که با قاطعیت می گویم کار دختران و پسران هنرمند ما در عرصه نمایش و به خصوص خانم ها از بسیاری از تئاترهای آوانگارد دنیا بهتر است به خصوص دختران هنرمند عرصه نمایش ما که غوغا می کنند.

از نصرت کریمی و حسن شیروانی یاد کنید

جوانمرد با یادآوری یاد نصرت کریمی و حسن شیروانی دو فعال عرصه تئاتر ایران در گذشته بیان کرد: حقوق نصرت کریمی را قطع کردند. او مجسمه ساخت و فروخت، مجسمه فروشی اور ا منع کردند کاکتوس کاشت و فروخت از او این کار را هم برنتافتند. چند وقتی نمایشنامه و مقاله نوشت ولی جدیدا او را از این کار هم محروم کردند و یا حسن شیروانی که به عقیده من آتشپاره هنرهای دراماتیک ایران است و افرادی چون اقلیم و ثمین باغچه بان و یا علی نصیریان و بهمن مفید را او کشف کرد. بهتر است که یادی از این دو هنرمند هم بشود.

عباس جوانمرد در پایان سخنان خود در مورد اخلاق در هنر گفت: هنرمند اگر اخلاق آرتیستی نداشته باشد بهتر است خود را هنرمند نداند. ما صدها نفر داشتیم که از جهان پهلوان تختی مدال های بیشتری گرفته اند اما آن کس که تا ابد نامش به نیکی برده می شود غلامرضا تختی است.

در پایان این دیدار علی مرادخانی معاون هنری ارشاد طی یک تماس تلفنی از حال عباس جوانمرد جویا شد و با او احوالپرسی کرد.