آیین اختتامیه چهارمین جشنواره نمایش‌های کوتاه "صحنه" و همایش نمایشنامه‌خوانی "بیان" برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر:  در ابتدای این مراسم رضا میرزایی؛ سرپرست حوزه هنری استان مرکزی؛ در این مراسم گفت: چهارمین دوره جشنواره استانی نمایش‌های "کوتاه" تلاشی از سوی حوزه هنری در راستای رشد و تکامل جامعه هنری است.

رضا میرزایی با بیان اینکه، جشنواره "صحنه" نشانگر اندیشه، شعور و شور هنرمندان جوان است، افزود: امید می‌رود که در دوره‌های بعدی این جشنواره شاهد آثار بهتر و ارزشمندتری باشیم.

بنا بر اعلام این گزارش، در ادامه‌ی مراسم، بیانیه هیئت داوران توسط دکتر چیستا یثربی قرائت و اسامی برگزیدگان جشنواره به شرح ذیل اعلام شد:

بخش طراحی صحنه: هیئت داوران متشکل از خانم دکتر چیستا یثربی، سینا دلشادی و حجت‌اله سبزی با تقدیر از طراحی صحنه نمایش‌های "رفاقت‌های پشت وانتی" و "نقطه سرخط‌های هر شب"، لوح تقدیر و تندیس جشنواره را به "محمدحسین غلامی" برای نمایش "عاشقانه‌های 7 ریشتری" اهدا کرد.

بخش موسیقی: لوح تقدیر و جایزه نقدی به "رامین مومنی" برای آهنگسازی نمایش "رفاقت‌های پشت وانتی" اهدا شد.

بخش بازیگری زن: لوح تقدیر و جایزه نقدی به "پرستو رشانی" برای نمایش "فراتر از انسانیت" تعلق گرفت و جایزه سوم به "سحر میرزاخانی" برای نمایش "سوء تفاهم"، جایزه دوم به طور مشترک به "سمیه ملی بختیاری" برای نمایش "ساندویچ مغز" و "مهسا نظری" برای نمایش "خیال خام خان جان" و جایزه اول به "یاسمن صفایی" برای نمایش "عاشقانه های 7 ریشتری" اهدا شد.

در بخش بازیگری مرد: هیئت داوران ضمن تقدیر از "بابک غلامی" برای حضور در نمایش "عاشقانه‌های 7 ریشتری"، از "محمدجواد شریفی" برای نمایش "نقطه سرخط‌های هرشب" و "عادل عزیزنژاد" برای نمایش "یک ربع به جنگ" و "میثم سرآبادنی" برای نمایش "بازار رضا" با اهدای لوح، تقدیر کردند. همچنین " آرش رضایی" برای نمایش "فراتر از انسانیت" رتبه سوم، "محمدحسین غلامی" برای نمایش "عاشقانه‌های 7 ریشتری" رتبه دوم و "سعید کمانی" برای نمایش "خیال خام خان جان" و "ایمان ملکی پور" برای نمایش "ساندویچ مغز" به طور مشترک رتبه اول را کسب کردند.

بخش نویسندگی: هیئت داوران لوح تقدیر به "پوریا رضایی" برای نمایشنامه "فراتر از انسانیت" و "مهسا نظری" برای نمایشنامه "خیال خام خان جان" اهدا نمود و "محمد حسین غلامی" برای نمایشنامه "عاشقانه‌های 7 ریشتری" و "ایمان ملکی پور" برای نمایشنامه "ساندویچ مغز" و "شهرام سلطانی" برای نمایشنامه" یک ربع به جنگ" به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

 بخش کارگردانی: هیئت داوران از "امیرحسین احمدی" برای کارگردانی "رفاقت‌های پشت وانتی" و "سعید کمانی" برای کارگردانی "خیال خام خان جان" تقدیر کرد. و "محمدحسین غلامی" برای کارگردانی "عاشقانه‌های 7 ریشتری" و "ایمان ملکی پور" برای کارگردانی "ساندویچ مغز" و "سهیلا میرزاخانی" برای کارگردانی "سوءتفاهم" به ترتیب رتبه های اول تا سوم این بخش را کسب نمودند.

همچنین در این مراسم از نمایش‌های حاضر در همایش "خیابان انقلاب" قدردانی شد.

***

سینا دلشادی: جشنواره‌ی استانی "صحنه" رشد خوبی داشته است

داور چهارمین جشنواره استانی صحنه گفت: میانگین کارهای ارائه شده در کیفیت و رقابت بسیار به یکدیگر نزدیک بودند.

 سینا دلشادی افزود: با توجه به اینکه در دوره‌های قبلی جشنواره به عنوان رئیس جشنواره حضور داشتم، در مقایسه با دوره‌های قبلی شاهد ارتقاء کیفی آثار و رشد میانگین فنی و هنری آثار بودم.

وی در خصوص ویژگی نمایشنامه‌های کوتاه اظهار کرد: متأسفانه برخی به اشتباه تصور می‌کنند، نمایشنامه کوتاه، خلاصه یا حذف بخش‌هایی از یک نمایشنامه‌های بلند است در صورتی که نمایشنامه کوتاه دارای کارکرد خاص و ساختار و ویژگی‌های منحصربفرد خود است.

رییس حوزه هنری استان مازندران ادامه داد: محدودیت زمان در نمایش کوتاه باعث اهمیت عنصر خلاقیت در انتقال پیام در ظرف زمانی محدود است.

دلشادی با بیان اینکه حضور نویسندگان بومی از ویژگی‌های جشنواره استانی صحنه بود، گفت: این حضور، نقطه امیدی برای فضای نمایش است چرا که رکن و اساس نمایش خوب شکل گیری نمایشنامه خوب است و تکاپو و رشد نویسندگان بومی حتما برکات بسیاری برای تئاتر استان خواهد داشت.
***

چیستا یثربی: آثار جشنواره استانی "صحنه" فراتر از انتظار من بود  
 

داور چهارمین جشنواره استانی نمایش‌های کوتاه صحنه گفت: جشنواره استانی نمایش‌های کوتاه صحنه فراتر از انتظارات من بود و بالا بودن سطح آثار جشنواره خصوصاً در ایده پردازی نکته قابل تأمل این رویداد بود.

به گزارش صحنه به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان مرکزی، دکتر چیستا یثربی افزود: ایده‌های آثار ارائه شده در سطح بالایی بود ولی مشکل اصلی آثار عدم اشراف هنرمندان جوان این جشنواره در نمایشنامه نویسی کوتاه و کارگردانی مدرن است.

وی ادامه داد: توجه به به طراحی صحنه آثار از نقاط مثبت جشنواره بود و مشخص بود که این بخش مورد توجه هنرمندان استان مرکزی است که معمولاً در شهرستان‌ها کمتر دیده می‌شود.

یثربی با بیان اینکه جشنواره استانی نمایش‌های کوتاه فرصت و اتفاق خوبی برای بروز استعدادهای جوان است، تصریح کرد: جشنواره نمایش‌های کوتاه به دلیل موجز بودن زمان و هزینه، زمینه را برای حضور هنرمندان بیشتری که شرایط اجراهای بلند را ندارند، فراهم می‌آورد.

این نمایشنامه نویس مهم ترین ویژگی نمایش کوتاه را انتقال مفاهیم در کم‌ترین زمان دانشت و افزود: نمایش کوتاه برگرفته از وقایع جامعه هستند و باید ارتباطی انسانی و واقعی با مخاطب ایجاد کنند. یثربی در پایان ابراز امیدواری کرد که در سایر استان‌ها نیز فرصت برای اجرای نمایش‌های کوتاه فراهم شود.