«شب تئاتر» در سيزدهمين نشست خود، شامگاه شنبه 8 دی، با موضوع «بررسی بودجه تئاتر سال 98» و اجرای پيام دهكردی، ميزبان آرش دادگر، بازيگر، كارگردان بود.
پایگاه خبری تئاتر: دهكردي در ابتدای برنامه توضيح داد: بودجه تئاتر در سال 97 براي كل كشور ، 23 ميليارد اعتباري بوده است كه تنها 5 ميليارد آن تا كنون محقق شده است. اين مبلغ در سال 98 تبديل به 32 ميليارد اعتباري شده است كه مشخص نيست چه مقداري از آن پرداخت شود.
دادگر با تشبيه وضعيت فعلي به تابلوي «صدقه گدا به گدا» گفت: گويا بالاتري ها صدقه اي مي دهند به بخش فرهنگي و بخش فرهنگي صدقه مي دهد به مديران بخش تئاتر و آنها صدقه مي دهند به هنرمندان تئاتر و اين ادامه پيدا مي كند و ما هستيم كه متضرريم. مديران و سياست گزاران مي آيند و مي روند اما مردم و هنرمندان و توليدگران هميشه هستند. با همه سختي ها پيش آمديم اما ديگر به يك اشباع رسيديم. فرهنگ اولين موضوع براي كم كردن از آن است. وقتي اتريش بابت جنگ جهاني اول از دولت هاي اروپايي براي ساخت زيرساخت هايش كمك مالي گرفت، تمام آن را خرج ساخت سالن هاي اپرا و نمايش و گالري كرد و گفت متوجه شديم تا وقتي مملكتي فرهنگ قوي و غني نداشته باشد هميشه جنگ و ويراني دارد. فرهنگ را نمي شود تزريق كرد، به مرور اتفاق مي افتد. براي شكوفا شدن يك جامعه، اول از همه بايد فرهنگ را پويا كرد. اين فرهنگ از مدارس شروع مي شود و در مراكز هنري گسترش ميابد. به راحتي مي توان ويروس فرهنگ را در مراكز هنري با يك تماشاچي پخش كرد و همان يك نفر آن را به تمامي جامعه سرايت مي دهد و شايد ترس از همين است. اشتباه فكر مي كنيد، اهالي تئاتر مثل موم هستند، هر چقدر فشار بدهيد بيشتر از لاي انگشتانتان بيرون مي زنند.
در تئاتر، عنصرآگاهي وجود دارد و آگاهي مسبب مطالبه گري است
وي ادامه داد: شرايط اقتصادي سبب مي شود كه هنرمند به سمت تئاتر تجاري برود، آن هم نوعي از تئاتر است اما اگر تئاتر تماما تبدیل بشود به تئاتر تجاري، اين نابودي يك فرهنگ و تفكر است نه فقط تئاتر. فست فودها بايد زياد شوند چون مردم بايد یک جا هزينه كنند و ضرري هم نباشد. اما در تئاتر آگاهي هست و این یعنی: وقتي آگاه شوم اعتراض مي كنم و مطالبه گر مي شوم.
نمي خواهيم مسئوليت را بپذيريم و حاضر نيستيم كنار برويم تا فرد ديگري بيايد
دهكردي نتيجه گيري كرد: پس هنر ضرري براي مردم ندارد اما براي مدير بي كفايت قطعا دارد.
دادگر ادامه داد: انسان شناسي و خود شناسي كه تئاتر انجام مي دهد، به دليل تنگ نظري ها و بي مسئوليتي ها در حال از بين رفتن است. نمي خواهيم مسئوليت را بپذيريم و حاضر نيستيم كنار برويم تا فرد ديگري بيايد.
سرزمين ما پر از استعداد و توانايي است اما مديريت وجود ندارد و وقتي اقتصاد فلج باشد هيچ اتفاقي نمي تواند صورت بگيرد.
بودجه تئاتر بايد به صورت لايحه در بيايد/ در شروع دهه پنجم هستيم نه برنامه اي هست و نه چشم اندازي
مسئوليتي كه از آن حرف مي زنيم چيست؟
دادگر گفت: خواست ديدن تئاتر و تعداد گروها بسيار افزايش يافته اما مديران هنوز فكر مي كنند كه ما در دهه 60 هستيم و هزار نفر تئاتري داريم. در تهران در هرشب حدود 120 اجرا اتفاق مي افتد. بودجه اي كه مجلس در حال تصويب آن است به هيچ جاي اين تئاتر نمي رسد. تئاتر مانند سينما صنعت نيست امر نمادين و واقعي است. بودجه تئاتر بايد به صورت لايحه در بيايد. يك دولت مثل پدر جامعه است و بايد به آينده بچه ها فكر كند. من نبايد به بودجه فكر كنم . من نبايد كار مديري كه گذاشته شده تا كار مرا راه بياندازد را راه بياندازم و پيشنهاد بدهم. من اجرا گرم نه پيشنهاد دهنده. در شروع دهه پنجم هستيم نه برنامه اي هست و نه چشم اندازي. حتي برنامه كوتاه مدت هم نداريم. فرهنگ اين مملكت مانند ذخاير آبمان در حال اتمام است. اگر نيت 1 ساله داريم بايد گندم بكاريم، اگر نيت 100 ساله داريم بايد انسان تربيت كنيم.تئاتر انسان تربيت مي كند، بايد براش هزينه كرد.
انگار هيچ قانوني وجود ندارد!
14كارگردان تئاتر به دادسرا احضار شده اند. فارغ از درست و غلط بودن آن ، اين چه ترسي است كه از بدنه نحيف تئاتر وجود دارد؟ آيا نبايد معاون هنري يا بخش حقوقي وزارت ارشاد بروند و پاسخگو باشند؟
دادگر پاسخ داد: قانون براي همه يكسان است. تئاتر براي اجراگر قوانيني مشخص كرده كه مرجع رسيدگي به تمامي اينها اداره كل هنرهاي نمايشي است. وقتي مجوزي براي اجرا صادر مي شود يعني آن نمايش حائز اجرا شدن است. وقتي نهادها و ارگان هاي مختلف و حتي مدعي العموم پا وسط مي گذارند، مي پرسيم كساني كه در نظارت ارزشيابي هستند آيا متخصص اين قضيه هستند يا نه؟آيا كساني كه در دادسرا هستند متخصص هستند يا گزارشي داده شده؟ براي گزارش بايد تفهيم اتهام شود. چرا اول از همه بايد سراغ كارگردان و بازيگران تئاتر بروند نه مديران بالايي آنها؟ مسئله اين است كه الان انگار هيچ قانوني وجود ندارد. ما قوانين را رعايت مي كنيم اما وقتي تفسير شخصي مي شوند ديگر من نمي دانم بايد چه كاري كنم!
من نبايد پاسخگو باشم كه چرا اينگونه فكر مي كنم و اجرا مي كنم
وي ادامه داد: مشكل اينجاست كه قوه مجريه و قضايي با هم گفتگو نمي كنند. آنها بايد اين مسائل را حل كنند من نبايد پاسخگو باشم. من بايد پاسخوي تماشاگر و مدير بالا سري خودم باشم. من نبايد پاسخگو باشم كه چرا اينگونه فكر مي كنم و اجرا مي كنم. اگر قرار است آنگونه كه شما مي خواهيد انجام دهم به خانه مي روم و مي نشينم. من كارمند نيستم، تئاتر عابر بانك من نيست. من براي اينكه آرتيست باشم ضررهاي بسياري چشيده ام.
در بخش پاياني پیام دهکردی از محسن حسن زاده، مدير روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي، مهمان تلفني درخصوص بسته شدن پردیس تئاتر شهرزاد سوال کرد و حسن زاده از مکاتبات شهرام کرمی، مدیر کل هنرهاي نمايشي برای بازگشايي مجدد اين تماشاخانه خبر داد.
«شب تئاتر» با اجرا و کارشناسی پیام دهکردی، تهیه کنندگی امیر قمیشی و سردبیری محراب محمدزاده، با محوریت تحلیل مسائل مربوط به تئاتر کشور، شنبه های هر هفته ساعت 23 از شبکه چهار سیما پخش می شود.
https://teater.ir/news/16756