در روزهای گذشته چند فیلم جدید راهی پرده سینماها شده‌اند اما تعداد سئانس‌های نمایشی آن‌ها در مقایسه با فیلم‌های کمدی به قدری محدود است که مخاطبان علاقه‌مند به سختی می‌توانند سئانس و سینمای متناسب با برنامه روزانه خود را برای تماشای این فیلم‌ها پیدا کنند.
چارسو پرس: شاید تا یک سال قبل بیشترین انتقادها درباره محدود بودن سئانس‌های فیلم‌های در حال اکران به گروه سینمایی هنر و تجربه برمی‌گشت ولی امسال این اتفاق گریبانگیر فیلم‌های جریان اصلی سینما نیز شد و در هفته‌های اخیر جدی‌تر هم شده است.

در این روزها اگرچه بخاطر انتشار برخی خبرها از جشنواره فیلم فجر، تنور این رویداد سینمایی در حال گرم شدن است و هنوز یک ماه هم تا شروع جشنواره زمان باقی‌ است اما برخلاف گذشته همچنان فیلم‌های جدید به چرخه اکران اضافه می‌شوند؛ به طوری که در دو هفته گذشته و همچنین دو روز قبل جدول اکران تازه شده و آثاری همچون فیلمِ از توقیف درآمده «علت مرگ: نامعلوم»، «عزیز» و «خائن کشی» روی پرده سینما رفتند. البته گویا قرار است «پروین» هم در همین روزها به اکران عمومی درآید.

در بین این فیلم‌های جدید یک کمدی هم به نمایش درآمده و نکته قابل توجه این است که این کمدی تازه اکران شده با نام «آریا شهر دو نفر» به تنهایی از فیلم‌های دیگر بیشتر سئانس گرفته است و فیلم‌هایی مثل «عزیز» و «علت مرگ: نامعلوم» در سانس‌های محدودی بلیت فروشی دارند. بررسی سینماهای مختلف نشان می‌دهد که در بسیاری از سالن‌ها فقط یک تک سئانس به این فیلم‌ها اختصاص داده شده و همین موضوع حق انتخاب را برای مخاطب کم می‌کند.

در دو سال گذشته انتقاد از وضعیت اکران سینماها شدت پیدا کرده و منتقدان بر این باورند که تسلط فیلم‌های کمدی در اکران و نگاه گیشه‌ای به سینما سبب شده سلیقه مخاطب تغییر پیدا کند و بیشتر، فیلم‌های کمدی را بپسندد؛ در این زمینه صاحب‌نظران تحلیل‌های مختلفی را ارائه می‌کنند از جمله اینکه افراد سینمارو در گذران از شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی زندگی ترجیح می‌دهند فقط برای تفریح و سپری کردن لحظاتی شاد به سینما بروند اما واقعیت این است که شرایط فعلی سینماها اجازه عرض اندام به فیلم‌های غیر کمدی را حتی در نخستین روزهای اکران نمی‌دهد.

در حال حاضر «آریا شهر دو نفر» که از ۲۸ آذرماه به اکران درآمده در بیش از ۲۹۰۰ سانس نمایش داده شده و بیش از ۸۵ هزار بلیت هم فروخته است؛ در صورتی که مجموع سانس‌های فیلم‌های «تعارض» و «خائن کشی» که از ۱۶ آذر روی پرده رفتند و نیز «برف آخر» و «عزیز» که از ۲۸ آذر اکران شدند، به همراه «علت مرگ: نامعلوم» که از چهارشنبه ۵ دی‌ماه به نمایش درآمده، حتی به دو  هزار سئانس هم نرسیده است (تا بامداد هفتم دی‌ماه). 

البته ممکن است با توجه به فشردگی جدول نمایش سینماها و اضافه شدن پی‌در پی چند فیلم در هفته‌های اخیر به چرخه اکران، قول و قرارهایی میان صاحبان فیلم‌ها و سینماداران برای برقراری همین روال - با اکران محدود - رقم خورده باشد اما آن وقت این سوال باید پرسیده شود که اصلاً چه لزومی دارد فیلم‌ها به این شکل به نمایش درآیند و تکلیف مخاطبی که امکان تماشای فیلم مورد علاقه خود را در سینماهای اطراف محل سکونت یا حتی کار در یک سئانس معقول ندارد، چیست!؟

درباره این شرایط مجید برزگر - تهیه کننده فیلم «علت مرگ: نامعلوم» - چند روز قبل در مراسم اکران خصوصی فیلمش گله کرده و گفته بود که حتی برای اکران خصوصی هم اجازه برگزاری در تعدادی از سینماهای تهران داده نشده و تاکید کرده بود که روند حذفی فیلمش پس از سه سال توقیف گویا همچنان ادامه دارد.

با وجود این انتقادها و اینکه به نظر می‌رسد این نوع محدودیت در اکران با جدیت بیشتری نسبت به ماه‌های گذشته اتفاق افتاده، باید دید شورای صنفی نمایش، صاحبان فیلم‌ها و سینماگران برای مخاطبینی که دسترسی سختی به فیلم‌های انتخابی خود دارند چه پاسخی خواهند داشت.

در ادامه این گزارش آخرین آمار فروش و تعداد تماشاگران برخی فیلم‌های در حال اکران به ترتیب و بر اساس آمار درج شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها (سمفا) تا بامداد جمعه، هفتم دی‌ماه منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: مطالب و اخبار سینمای ایران


«تگزاس ۳» به کارگردانی مسعود اطیابی: ۴ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر تماشاگر و ۲۴۹ میلیارد تومان فروش

«زودپز» به کارگردانی رامبد جوان: ۳ میلیون و ۶۸۲ هزار نفر تماشاگر و ۲۰۶ میلیارد تومان فروش

«هفتاد ۳۰» به کارگردانی بهرام افشاری: ۲ میلیون و ۶۳۴ هزار نفر تماشاگر و ۱۵۲ میلیارد تومان فروش

«صبحانه با زرافه‌ها» به کارگردانی سروش صحت: یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر تماشاگر و ۹۷ میلیارد تومان فروش

«ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی: یک میلیون ۱۳۱۱ هزار نفر تماشاگر و ۵۷ میلیارد و ۸۰۴ میلیون تومان فروش

«باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز: ۴۲۵ هزار نفر تماشاگر و ۱۷ میلیارد تومان فروش

«شنگول منگول» به کارگردانی کیانوش و فرزاد دالوند: ۲۰۱ هزار نفر تماشاگر و ۱۰ میلیارد و ۵۸۹ میلیون تومان فروش

«آریاشهر دو نفر» به کارگردانی حمید بهرامیان: ۸۵ هزار نفر تماشاگر و ۵ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان فروش

«سه جلد» به کارگردانی مهدی اسماعیلی: ۸۰۰۰ نفر تماشاگر و ۴۹۴ میلیون تومان فروش

«برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری: ۶۰۰۰ نفر تماشاگر و ۳۸۴ میلیون تومان فروش

«خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی: ۵۶۰۰ نفر تماشاگر و ۳۰۷ میلیون تومان فروش

«نبودنت» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی: ۵۴۰۰ نفر تماشاگر و ۳۰۶ میلیون تومان فروش 

«شبگرد» به کارگردانی فرزاد مؤتمن: ۴۰۰۰ نفر تماشاگر و ۲۲۹ میلیون تومان فروش

«عزیز» به کارگردانی مجید توکلی: ۳۳۰۰ نفر تماشاگر و ۲۰۱ میلیون تومان فروش

«علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار: ۱۴۷۰ نفر تماشاگر و ۱۱۵ میلیون تومان فروش

«تعارض» به کارگردانی محمدرضا لطفی: ۵۷۳ نفر تماشاگر و ۳۴ میلیون تومان فروش