پیام دهکردی در اقدامی متفاوت با خداحافظی روی آنتن زنده تلویزیون، از برنامه شب تئاتر کنار کشید.
پایگاه خبری تئاتر: پس کنار گذاشته شدن برنامه چشم شب روشن و در بخش تئاتر آن مهرداد رایانی مخصوص و وقفه 4 ماهه شبکه چهار در تولید برنامه ای تلویزیونی در رابطه با تئاتر، بالاخره از اواسط مهر ماه در همان دکور چشم شب روشن و با اجرای پیام دهکردی و سردبیری محراب محمدزاده و همکاری با گروهی جدید روی آنتن زنده شبکه چهار میرود.
دهکردی با شعار «شب عدالت، شفافیت و پرسشگری» تلاش میکند در برنامههای نخست مهمانانش را به چالش بکشد. برنامه داغ میشود و صدای برخی بلند میشود. پس از حضور حسین پارسایی و عصبانیت او در یک برنامه زنده و مباحثی که در رابطه با یکی از مدیران سابق صدا و سیما که این روزها مدیریت خانه تئاتر را برعهده دارد جریان برنامه «شب تئاتر» وارد یک سیر نزولی میشود. این رویه پس از بیان عبارت «آقازادههای فرهنگی» توسط کوروش زارعی وارد فاز دیگری میشود.
شرایط پس از دوازده برنامه به جایی میرسد که پیام دهکردی که پیشتر هم در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با درآوردن کارت شناسایی خود در برابر خبرنگاران، از حضور در یک موقعیت خداحافظی کرده بود، این بار با عزت و افتخار روی آنتن زنده تلویزیون از برنامه «شب تئاتر» خداحافظی میکند.
شب گذشته در حالی که قرار است پیام لاریان و سلما سلامتی به عنوان مهمانان برنامهای با موضوع نشستهای اخیر نمایشنامهنویسی در استودیو تلویزیونی حضور یابند، ناگهان مهمانان دستخوش تغییرات میشود.
با توجه به اینکه شرایط برای شفافیت و روشنگری پیام دهکردی به عنوان ظاهر ماجرای «شب تئاتر» تنگتر از هر زمان دیگری میشود او از برنامه شب تئاتر خداحافظی میکند و این خداحافظی تنها محدود به وی نمی شود چرا که از روزهای گذشته سردبیر این برنامه نیز برکنار شده است و سردبیر جدید آن سیدسعید هاشم زاده به دنبال چیدمان تیم جدید است و گویا قرار است این برنامه از هفته آینده با تیمی جدید روی آنتن زنده تلویزیون برود.
رفتار تلویزیون در حالی رخ میدهد که تئاتر در مجموعه آنتنهای تلویزیون تنها دو ساعت در هفته برنامه تلویزیونی از آن خود دارد. در روز جمعه نیز در حالی که برنام میزانسن بخش عمدهای از آنتن خود را در اختیار تک مهمان سینمایی خود قرار داده بود، کمتر از 30 دقیقه به دو مهمان متخصص تئاتری خود اختصاص میدهد تا شرایط برای گلایههای مهرداد رایانی مخصوص و مهمانانش را فراهم کند.
رفتار تلویزیون در حالی به ظاهر در جهت نادیده گرفتن تئاتر است که بخش مهمی از جنجالها و چالشهای اداره کل هنرهای نمایشی در باب تبلیغات تئاتر در تلویزیونهای فارسیزبان خارج ایران و فضاهای مجازی است و کمتر محتوای تئاتر مورد مجادله بوده است.
این در حالی است که طبق پروتکلهای تلویزیون و رادیو، تبلیغ کالاهای فرهنگی از جمله تئاتر مشمول تخفیفهای بسیار بوده است. آثار سینمایی از این پروتکل بهرهمند میشوند و با توجه به جنجالهای تبلیغ فیلمها در شبکههای ماهوارهای، تلویزیون شرایط را برای تبلیغ آثار سینمایی را نیز تسهیل کرد؛ اما این اتفاق برای تئاتر و دیگر هنرها از جمله کتاب، نقاشی، مجسمه و ... رخ نداده است.
حال باید دید پاسخ تلویزیون درباره خداحافظی یا کنار گذاشته شدن پیام دهکردی و تیم محتوایی این برنامه و نادیده گرفتن تئاتر توسط رسانه ملی چیست.
https://teater.ir/news/16892