مراسم افتتاح پنجمین جشنواره سراسری تئاتر «امید» با حضور چهره های هنری و همچنین مدیران فرهنگی و هنری روز 15 اسفندماه در مرکز نمایش های آیینی برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: با کاشت «نهال امید» در مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره سراسری «امید» این دوره از جشنواره آغاز به کار کرد. در این مراسم پیام دهکردی رییس جشنواره امید، افسانه ماهیان دبیر و هنرمندانی چون بهمن فرمان آرا، رضا کیانیان، امین تارخ، ناهید مسلمی، امیر اسمی، کوروش سلیمانی، محمد ساربان و همچنین شهرام کرمی مدیر تالار هنر، حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی، محمدمهدی تندگویان عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر، فاطمه دانشور عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و هنری شورای شهر و خلیل راحتی مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی تهران حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم سرمایه گذار ساختمان «مرکز نمایش های آیینی» و طراح این مجموعه به شرح و توضیح روند ساخت این مرکز هنری و جزئیات شرایط اجرایی آن پرداخت. پس از آن نهال امید به دست رضا کیانیان با همراهی امین تارخ کاشته شد.

فاطمه دانشور عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و هنری در این بخش از مراسم با بیان اینکه در شورای شهر تهران برای هنر کمیته ای نداشتیم، یادآور شد: اما در دوره جدید اسم کمیسیون فرهنگی و اجتماعی را به کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و هنری تغییر دادیم و قرار شد توجه ویژه ای به مقولات هنری شود و کمیته هنری با ریاست آقای مختاباد تشکیل شد. با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های شهرداری، از فعالیت هایی که در زمینه تئاتر صورت می گیرد حمایت هایی به عمل خواهد آمد.

پیام دهکردی نیز در ادامه با اشاره به روی پای خود ایستادن جشنواره «امید» علیرغم سختی ها و دشواری های بی پایان خود در این سال ها، تأکید کرد: به جرات و با شجاعت تمام می گویم که این جشنواره صد در صد مستقل و خصوصی به معنای مطلق کلمه است که به پنجیمن دوره خود رسیده اما تمام این جریان های خصوصی، بدون حمایت و همدلی جانانه و فداکارانه نمی توانند به یک درخت تنومند تبدیل شوند. 

سپس رضا کیانیان با اشاره به لوگوی جشنواره «امید» که طرح یک نهال کوچک است، بیان کرد: این لوگو، بسیار مناسب است. جشنواره «امید» از ابتدا تاکنون به همت شخص پیام دهکردی برگزار شده است. مثل یک بوته کوچک از آن نگهداری کرده و دانشجویان تئاتری هم کمکش کردند. همه اعضا روحشان در این طرح نهفته است. در واقع این لوگو روحی از تئاتر ایران را در بردارد. امیدوارم این جشنواره خصوصی که پیام دهکردی آن را راه اندازی کرده سالیان سال عمر کند و به یکی از افتخارات هنری کشور ما تبدیل شود.

این بازیگر با سابقه سینما و تئاتر گشایش جشنواره «امید» با شعار «با امید به هوای پاک» را اتفاق مبارکی دانست و گفت: وقتی بوی بهار می رسد ما از جهنم زمستان فرار می کنیم چراکه زمستان تهران همچون جهنم است. با وارونگی هوا، اتفاقی که می افتد مرگ همه ماست. ما هم کسانی هستیم که فعلا جان سالم به در برده ایم و آمده ایم تا این جشنواره را ببینیم. امیدوارم در سال های آتی نیز زنده بمانیم تا در این جشنواره حضور داشته باشیم.

وی افزود: البته دولت جدید هماهنگی هایی برای مبارزه با آلودگی هوا انجام داده است، شهرداری تهران هم همینطور. من از آقای روحانی و آقای قالیباف خواهش می کنم تا اقدامات خود در این راستا را رسانه ای کرده و به گوش همه برسانند چراکه بسیاری از شهروندان از این اتفاقات اطلاعی ندارند.

کیانیان خطاب به اعضای شورای شهر متذکر شد: اکنون که چشمم به اعضای محترم شورای شهر افتاد این را بگویم، چرا دیر می آیید؟ چرا سر ساعت نمی آیید؟ البته می دانم. اکنون در کشور ما هر کسی دیر بیاید آدم مهمی است اما شما با دیر آمدن این کار را انجام ندهید بلکه با زود آمدن و احترامی که به دیگران می گذارید این مهم بودن را ثابت کنید. تئاتری ها همیشه سروقت ترین آدم های روی زمین هستند چون برای تئاترشان بلیت فروخته اند و تماشاگر سر ساعت در سالن حضور می یابد و ما نمی توانیم به واسطه ی اینکه آدم مهمی هستیم، اجرا را دیرتر شروع کنیم.

بازیگر نمایش‌های «ازدواج آقای می سی سی پی»  و «بازی استریندبرگ» یادآور شد: سالنی که اینجا احداث شده یکی از آرزوهای دوران جوانی و دانشجویی من بوده است. تمام تئاترهای مدرن از همان ابتدا به شکل این جعبه های سیاه بوده اند که این جعبه سیاه همه نوع امکاناتی را در خود داشته و به قاب صحنه ای هم تبدیل می شود. مدت زیادی است که تئاتر از شکل قاب صحنه ای خارج شده است اما جعبه سیاه فضای تجربی است و کارهای جدیدتری در آن به صحنه می روند. ساخت این مرکز فرهنگی 12 سال است که طول کشیده و با امسال 5 سال می شود که در دوره ریاست آقای قالیباف قرار دارد که امیدورام در این 3 سال باقی مانده کار را به بهره برداری برسانند و من روی صحنه این سالن بازی کنم.

وی اظهار امیدواری کرد: امیدوارم موسسات خصوصی هم از جشنواره «امید» حمایت کنند. این جشنواره مزیت دیگرش این است که پلی میان تئاتر دانشجویی و حرفه ای ایجاد کرده است. دانشجویان تئاتر ما چگونه باید وارد فضای حرفه ای شوند؟ یکی از این مکان ها جشنواره «امید» است. دانشجویان می توانند در این فضا استعدادهایشان را به نمایش بگذارند. در این صورت این نهال هم به درختی تنومند تبدیل شود.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به حضور بهمن فرمان آرا در مراسم یادآور شد: بسیاری آقای فرمان آرا را به واسطه فعالیت های سینمایی می شناسند اما ایشان تئاتری هستند و سینمایی ها ایشان را از ما دزدیده اند. مدتی است که می خواهند کار تئاتری انجام دهند که مرکزهای هنرهای نمایشی اجازه کار نداد. امیدوارم که این منع برداشته شود و ایشان بتوانند نمایش «مردی برای تمام فصول» را به صحنه ببرند.