فصل بهار تئاتر ایران در سال 92 شاهد اتفاقات مختلفی بود که از مهمترین آنها می توان به درگذشت 3 هنرمند تئاتر از جمله سعدی افشار تنها بازمانده نسل سیاه بازها و همچنین بلاتکلیفی مدیران مختلف تئاتری در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد.

پایگاه خبری تئاتر: سال 92 برای علاقمندان و هنرمندان عرصه های مختلف سالی پر فراز و نشیب بود که تئاتر ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. به همین منظور مروری اجمالی داریم بر اتفاقاتی که در بهار 92 در حوزه تئاتر ایران رخ داده است.

از مهمترین اتفاقاتی که می توان در بهار 92 به آن اشاره کرد درگذشت سعدی افشار آخرین بازمانده نسل سیاه بازها است. همچنین بلاتکلیفی مدیران تالارهای مختلف از جمله تئاتر شهر و تالار مولوی و آغاز به کار چندین سال خصوصی تئاتر از دیگر اتفاقات مهم در بهار سال 92 بوده است.

درگذشت یک کارگردان جوان تئاتر

بهار 92 در عرصه تئاتر متاسفانه با از دست دادن هنرمندان آغاز شد. درگذشت ابوالفضل فیاضی کارگردان و بازیگر جوان تئاترهای مذهبی در سن 35 سالگی اولین اتفاق ناخوشایند تئاتر در بهار 92 بود. فیاضی قرار بود نمایش حریم را برای ایام فاطمیه روی صحنه ببرد.

این کارگردان تئاتر یکی از جوانان پایه‌گذار تئاتر مذهبی مدرن در ایران بود و از سوابق وی می‌توان به دستیاری کارگردان «شب آفتابی» و بازی در دو نمایش مذهبی «شعله در زمهریر» و «به خواب من هم بیا» اشاره کرد. این هنرمند جوان درحالی که مشغول تمرین نمایش «حریم» برای اجرا در ایام عزاداری فاطمیه بود صبح روز 10 فروردین ماه به طور ناگهانی درگذشت.

بازی در نمایش تلویزیونی «به سوی دمشق» به کارگردانی حمید سمندریان، «اتوبوسی به نام هوس» و «مشق کاروان» از جمله بازی‌های وی در سال‌های اخیر بوده است.

درگذشت آخرین بازمانده نسل سیاه بازها

دومین شوک سال 92 با از دست دادن سعدی افشار (سعدالله رحمت‌خواه) به عنوان آخرین بازمانده بازیگران نسل سیاه‌باز در نمایش‌های روحوضی همراه بود. زنده یاد سعدی افشار پس از تحمل چندین ماه درد و رنج ناشی از بیماری در 30 فروردین 92  هنرمندان تئاتری را سیاهپوش کرد.

 هنرمندان تئاتر و سینما در آخرین روزهای سال برای کمک مالی به سعدی افشار که مدتها بود در بستر بیماری به سر می برد و متاسفانه توان مالی پرداخت هزینه های خود را نداشت با مردم عکس یادگاری گرفتند. هنرمندانی همچون حامد بهداد، باران کوثری، رویا تیموریان، پانته‌آ بهرام، الهام پاوه‌نژاد، صابر ابر، مهرداد صدیقیان، مهراوه شریفی‌نیا، با حضور در بازارچه نوروزی برج میلاد برای سعدی افشار کمک‌های مردمی جمع کردند. در این برنامه که به کوشش شبنم مقدمی، بازیگر تئاتر و سینما برگزار شد، نشریه «خط‌خطی» مجلد‌ها و تقدیم‌هایی را به صورت همت عالی به فروش رساند.

سعدی افشار باسابقه‌ترین چهره‌های سیاه‌باز ایرانی 2 فروردین 92 برای چندمین بار در چند ماه گذشته در بیمارستان بستری شد و پس از چند روز 7 فروردین ماه دوباره به خانه منتقل شد. اما 30 فروردین ماه این هنرمند باسابقه به دلیل عفونت ریه دار فانی را وداع گفت.

زمزمه‌های تغییر رییس مجموعه تئاتر شهر

از ابتدای سال جدید زمزمه‌های تغییر رییس مجموعه تئاتر شهر به گوش می‌رسید و برخی از استعفای سیدصادق موسوی و برخی دیگر از برکناری وی سخن می‌گفتند.

سیدصادق موسوی از مدیران جوان تئاتر ایران که طی حدود 2 سال ریاست مجموعه تئاتر شهر را بر عهده داشت پیش از این کارنامه موفقی در تالار هنر و همچنین به نوعی در تالار وحدت داشت. اما حضور او در مجموعه تئاتر شهر با شرایط متفاوتی همراه بود و همین شرایط باعث شد که بسیاری از تعهدات تئاتر شهر به عنوان قلب تپنده تئاتر ایران عملی نشود. به زعم بسیاری از هنرمندان و کارشناسان تئاتر به سرانجام نرسیدن این تعهدات ناشی از نبود حمایت‌های لازم از سوی مدیران و مسئولان تصمیم‌گیرنده بالاتر بود.

البته تا اواخر فروردین ماه هنوز مشخص نبود که سیدصادق موسوی استعفا داده یا تغییر رییس مجموعه، طبق روند متداول تغییرات مدیریتی تئاتر طی چند سال اخیر اتفاق می افتد.

در نهایت 17 تیرماه طی حکمی از سوی مدیر کل هنرهای نمایشی موسوی از سمت خود برکنار شد و اتابک نادری که پیش از این ندیریت تالار سنگلج را بر عهده داشت جای او را گرفت.

 بلاتکلیفی تئاتر مولوی

با به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی‌ سال 92 ، تالارهای نمایشی فعالیت خود را از سرگرفتند اما تالار «مولوی» همچنان بی‌برنامه و بلاتکلیف در وضعیت مبهمی به سر می بُرد. سعید اسدی مدیر تالار مولوی زمستان 91 به دلیل مشکلاتی از جمله نیاز این تالار به تعمیرات اساسی که تالار مولوی با آن روبرو شده بود برای ادامه فعالیتش شرایطی گذاشت و از سمت خود استعفا داد.

اما بعد از استعفای وی درهای اصلی ترین پایگاه تئاتر دانشگاهی بسته ماند و تنها قرار بر این شد که این مرکز میزبانی جشنواره تئاتر دانشگاهی را که نیمه اردیبهشت ماه برگزار میشد، بر عهده داشته باشد.

دانشگاه تهران نه شرایط اسدی را پذیرفت و نه استعفایش را در حالی که این تالار با آمدن سعید اسدی رونق دوباره ای گرفته بود و شرایط وی نیز نامربوط به نظر نمی رسید.

بازگشت هما روستا به صحنه تئاتر بعد از 14 سال

 بعد از تعطیلات نوروزی اکثر سالن های تئاتری میزبان نمایش های جدیدی شدند که از جمله آنها می توان به نمایش «باغ آلبالو» نوشته آنتوان چخوف و کارگردانی محمد حسن معجونی نویسنده شهیر روسی در تماشاخانه ایرانشهر اشاره کرد.

در این نمایش هما روستا هنرمند تئاتر و سینمای کشورمان بعد از 14 سال در نقش مادام رانوسکی به صحنه تئاتر بازگشت.« باغ آلبالو" آخرین اثر آنتوان چخوف در سال 1903 نوشته شده و در سال 1904 برای اولین بار در تئاتر هنر مسکو به کارگردانی کنستانتین استانیسلاوسکی روی صحنه رفته‌ است.

در این نمایش به جز هما روستا، رضا بهبودی، سعید چنگیزیان، داریوش موفق، لیلی رشیدی، مهدی کوشکی، اشکان جنابی، کاظم سیاحی، سارا افشار و به‌آفرید غفاریان به ایفای نقش می پرداختند

برگزاری جشنواره تئاتر تک نفر

سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره به دبیری امیر دژاکام دوشنبه 16 اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران آغاز شد. این جشنواره در سه بخش مسابقه، خارج از مسابقه و جنبی در سه سالن کارگاه نمایش تئاتر شهر ، سالن ماه حوزه هنری و سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

سومین دوره این جشنواره 21 اردیبهشت ماه طی مراسمی برترین های خود را در فرهنگسرای نیاوران شناخت.

دوره‌های اول و دوم این رویداد هنری در سال های 1385 و 1389 با حضور هنرمندان جوان و توانمند تئاتر کشور برگزار شده بود.

انتشار فراخوان سی و دومین جشنواره تئاتر فجر

بهار 92 زمان انتشار فراخوان های مختلف در حوزه تئاتر کشور محسوب می شود که از مهمترین آنها می‌توان به فراخوان جشنواره بین الملیل تئاتر فجر اشاره کرد. در همین راستا 4 اردیبهشت ماه فراخوان سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتشار داده شد که با توجه به انتخاب زود هنگام اسماعیل عالیزاد دبیر جشنواره انتشار این فراخوان در فاصله 9 ماه مانده به آغاز این رویداد حایز اهمیت تلقی می شد. اما در ماه های بعد اتفاقاتی رخ که منجر به تغییر دبیر و تغییر شرایط جشنواره شد.

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با همت مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی و موسسه بین المللی تئاتر در قالب 13 بخش از 24 دی تا 12 بهمن ماه برپا شد که مرور تئاتر ایران، برگزیدگان تئاتر مناطق، جشنواره جشنواره ها، چشم انداز تئاتر ایران در سال 93، تئاتر نسل نو، تئاتر ملل، بخش رقابتی تئاتر صحنه ای، تئاتر خیابانی، مسابقه نمایشنامه نویسی، مسابقه و نمایشگاه عکس، مسابقه و نمایشگاه پوستر، چهارمین بازار تئاتر ایران، کارگاه آموزشی و نشست های تخصصی بخش های مختلف سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به شمار می رفتند.

حاشیه های برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی

نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی درحالی 8 خرداد ماه به کار خود پایان داد که در زمان اهدا جوایز اعلام شد رتبه اول نمایشنامه نویسی به دلیل نقض قوانین از داوری کنار گذاشته شده است.

در اختتامیه این جشنواره بر اساس رای داوران قرار بر این بود که از 10 نمایشنامه برتر تقدیر و سه نمایشنامه نیز به عنوان رتبه های اول تا سوم معرفی شوند. اما ایوب آقاخانی از داوران جشنواره که اعلام نام برگزیدگان را برعهده داشت بعد از خواندن اسم رتبه دوم جشنواره اعلام کرد که در همین لحظه از طرف علی ایزدی دبیر جشنواره به او اعلام شده است که چون نمایشنامه ای که قرار بوده به عنوان برگزیده اعلام شود بعد از ارایه به دبیرخانه به اجرای عمومی رفته است و این امر بر خلاف قوانین جشنواره به حساب می آید پس جشنواره نفر برتر نخواهد داشت. بنابراین این جایزه 12 میلیون تومانی قرار است به 12 نمایشنامه نویس دیگر که در رتبه های پایین تری قرار دارند تعلق بگیرد.

قرار بر این بود نمایشنامه «مگافونیا» نوشته میلاد حسینی جایزه اول نمایشنامه نویسی را از آن خود کند اما در آخرین لحظه مدیران جشنواره مطلع شدند که اجرای این نمایش به تازگی در تالار محراب پایان یافته است و به همین دلیل تصمیم گرفتند که این متن را از داوری خارج کنند. این اتفاق در حالی افتاد که در میان نام تقدیر شدگان نمایشنامه هایی نیز به چشم می خورد که پیش از این اجرای عمومی یا نمایشنامه خوانی داشته اند.

این اقدام دبیر جشنواره در حالی رخ داد که داوران جشنواره بعد از مراسم در گفتگو با رسانه های مختلف مخالفت خود را با این اقدام عنوان کردند و بر این مسئله تاکید داشتند وقتی متنی در جشنواره پذیرفته می شود به معنای این است که از لحاظ قانونی مشکلی نداشته بنابراین تغییر رای داوران کاری غیر قانونی و خلاف اخلاق تلقی می شود.

این اتفاق ها در حالی رخ می داد که علی ایزدی دبیر جشنواره حاضر نبود نام نمایشنامه حذف شده را اعلام کند و در جواب خبرنگاران که از حذف نمایشنامه «مگافونیا» اطلاع داشتند، متذکر می شد که متن دیگری جایزه اول جشنواره را گرفته است. همچنین ایزدی حاضر نبود بپذیرد که دیگر متون تقدیر شده هم قبلا اجرای عمومی داشته و یا در جشنواره های دیگر تقدیر شده بودند و حذف نمایشنامه برگزیده در صورتی درست بوده است که بقیه متون تقدیر شده هم از جشنواره کنار گذاشته می شدند.

در ادامه این حاشیه ها دبیر نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی از خبرنگاران دعوت کرد تا در جلسه ای به بحث و تبادل نظر بنشینند اما در  این نشست ایزدی موارد مطرح شده از سوی خبرنگاران را تعبیر شخصی قلمداد می‌کرد و  تاکید داشت که خبرنگاران قصد ایجاد تشنج در فضای خبری را دارند و با اعمال فشار می خواهند عملکرد دبیر و جشنواره را ضعیف جلوه دهند.

به وجود نیامدن فضای مناسب برای گفتگو و برخورد نامناسب ایزدی در طول این نشست خبری با خبرنگاران و محکوم کردن آنها به دلیل انتشار نام نمایشنامه نویس برتر و قبول نکردن این نکته که در برگزاری این جشنواره بی تجربگی صورت گرفته باعث شد که اهالی رسانه جلسه خبری را ترک کنند.

در نهایت 20 خرداد ماه مهدی افضلی مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر به عنوان پشتیبان و حامی مالی جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی به یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد که طی جلسه‌ای که با حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت ارشاد داشته اند تصمیم بر این شده تا جایزه نخست به میلاد حسینی نویسنده نمایشنامه «مگافونیا»  تعلق گیرد.

جشن های روز جهانی تئاتر

هنرمندان تئاتر در سراسر دنیا هر سال روز هشتم فروردین (28 مارس) را به عنوان روز جهانی تئاتر جشن می‌گیرند اما از آنجا که این روز در ایران با تعطیلات نوروز همزمان است‌، خانه تئاتر به عنوان تنها تشکل صنفی تئاتر ایران‌، هر سال این مراسم را از 7 تا 14 اردیبهشت برگزار می‌کند. سال 92 داریو فو هنرمند مطرح تئاتر ایتالیا پیام روز جهانی تئاتر را نوشته بود.

همچنین جشن اردیبهشت تئاتر ایران هر ساله از اوائل اردیبهشت ماه تا پایان این ماه در 32 استان کشور برگزار می شود. اجرای قطعات كوتاه نمایشی و موسیقی، پاسداشت حضور پیشكسوتان و دعوت از چهره‌های نامدار ایران به همراه برگزاری نمایشگاه عكس، پوستر و ماسک، محصولات تلاش هنرمندان هر استان، برپایی كارگاه‌های آموزشی و اجراهای عمومی آثار نمایشی در مهدكودک ها، مدارس و محافل عمومی و فرهنگی، گزارش‌های تصویری از دستاوردها و فعالیت‌های هر استان از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در اردیبهشت تئاتر ایران هستند. سال گذشته ارگ کریم‌خان در شیراز مراسم اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران را میزبانی کرد.

در راستای جشن های اردیبهشت تئاتر ایران جشن شب بازیگر با حضور چهره‌های بازیگری تئاتر شنبه 16 اردیبهشت‌ماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد که اجرای قطعه موسیقی توسط بازیگران تئاتر و اهدای هدیه سالروز تولد حمید سمندریان از برنامه‌های ویژه این مراسم بود.

در این مراسم که با حضور چهره‌های تئاتری و بازیگران تئاتر برگزار شد، از نصرت‌الله زمان‌پور، محمدرضا زندی و طیبه سنایی به عنوان فعالان عرصه تئاتر شهرستان تقدیر شد.

مراسم اختتامیه سومین جشنواره تئاتر صاحبدلان

11 خرداد ماه مراسم اختتامیه سومین جشنواره تئاتر صاحبدلان با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد.

در این مراسم کارگردانان آثار برتر بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره «صاحبدلان» با اهدای تندیس و لوح تقدیر جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین در این مراسم عبدالحی شماسی، حسین مختاری، حمید نیلی و سپیده پهلوان‌زاده به عنوان پیشکسوتان تئار دینی تجلیل شدند.

اجراهای تئاتر برای امور خیریه

اجرای نمایش و نمایشنامه خوانی برای امور خیریه از ابتدای ساال گذشته بیشتر از سالهای قبل باب شد. در همین راستا نمایش «چشم‌هایی که مال توست» با بازی بهاره رهنما و نمایش‌نامه‌خوانی «سفر به نهایت دور» توسط فرزاد حسنی و مجید آقا کریمی برای امور خیریه اجرا و نمایشنامه‌خوانی شدند.

نمایشنامه «سفر به نهایت دور» به کارگردانی و نویسندگی محمد میر علی اکبری 5 و6  اردیبهشت در کافه کتاب فرهنگسرای «رسانه» ساعت 21 نمایش‌نامه‌خوانی شد که در این اجرا علاوه بر مجید آقا کریمی و فرزاد حسنی، پرینازایزدیار، کامران تفتی، زری کریمی، رامین سیار دشتی، بنفشه نجاتی، محمدرضا مالکی و سجاد شهرابی به عنوان نقش خوان حضور داشتند.

همچنین نمایش «چشم‌هایی که مال توست» با بازی بهاره رهنما و کارگردانی نسیم ادبی که پیش از این در تالار «گوشه» فرهنگسرای نیاوران اجرا شده بود، در روز 31 فروردین و 7 اردیبهشت ماه به نفع زلزله زدگان بوشهر روی صحنه رفت.

در راستای برگزاری مراسم جشن اردیبهشت تئاتر، در جشن انجمن تئاتر کودک و نوجوان 13 اردیبهشت ماه که با حضور ایرج راد، مدیر عامل خانه تئاتر، مهدی قلعه، مدیر انجمن تئاتر کودک و نوجوان و جمعی از هنرمندان حوزه تئاتر کودک و نوجوان در تالار بتهون خانه هنرمندان ایران برگزار شد از حسین محب اهری پیشکسوت تئاتر کودک و شهرام کرمی کارگردان و از مدیران تئاتر کودک و نوجوان تقدیر شد.

راه اندازی آکادمی تئاتر سمندریان

در حالی که کمتر از یک سال از درگذشت حمید سمندریان می گذشت، هما روستا همسر این هنرمند در نشستی رسانه یا که 6 خرداد ماه برگزار شد از تشکیل آکادمی تئاتر سمندریان و دادن جایزه‌ای سالانه به نام این کارگردان و استاد تئاتر ایران به هنرمندان برگزیده خبر داد.

در این نشست رسانه‌ای هما روستا درباره راه‌اندازی آکادمی تئاتر سمندریان عنوان کرد که قرار است در اردیبهشت ماه که سالروز تولد حمید سمندریان است این آکادمی به صورت هر ساله‌ جایزه‌ای را به هنرمندان تئاتر ایران اهدا کند و تلاش شود در این آکادمی آرزوهایی که سمندریان برای تئاتر ایران داشت برجسته و آموزه های او را به نسل جوان منتقل شود.

اولین جوایز این آکادمی به پانته‌آ پناهی‌ها و مرتضی اسماعیل کاشی برای بازی در نمایش «ویتسک» و همایون غنی‌زاده برای کارگردانی نمایش «آنتیگونه» اهدا شد.

اعلام فراخوان انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر

انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، همچون سال‌های گذشته اول خرداد ماه فراخوان دوازدهمین مسابقه مطبوعاتی سالانه خود را منتشر کرد.

باز هم درگذشت یک هنرمند جوان تئاتر

محمد بهرامی بازیگر جوان تئاتر صبح روز یکشنبه 19 خرداد ماه در اثر سانحه تصادف از دنیا رفت. او پیش از این در نمایش‌های «مهر ششم»، «آبی گونه»، «حساب‌پرداخت نمیشه» به ایفای نقش پرداخته بود و همچنین در نمایش‌های «به مراسم مرگ داداش خوش آمدید» و «هفت طبقه» به عنوان دستیار کارگردان همکاری داشت.

پیکر زنده یاد بهرامی 21 خرداد ماه به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شد.

افتتاح کارگاه نمایش «باران» با اجرای 2 نمایش

 در بهار 92 چند تماشاخانه تازه تاسیس به جمع سالن های تئاتری شهر تهران پیوستند که اتفاق خوشایندی در حوزه تئاتر کشور به حساب می آید. در همین راستا کارگاه نمایش «باران» با اجرای دو نمایش «نهنگ» و «پشت شیشه‌ها» یک‌شنبه 19 خرداد افتتاح شد.

نمایش «نهنگ» به نویسندگی جلال تهرانی و کارگردانی سید مسعود حسینی است و «پشت شیشه‌ها» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی مسعود نور محمدیان اولین نمایش هایی بودند که در این سالن به صحنه رفتند. خیام وقار کاشانی مدیر آموزشگاه هنرهای نمایشی باران است.

افتتاح نماشاخانه «سه نقطه»

در ادامه افتتاح سالن های مختلف تئاتر، تماشاخانه سه نقطه که شامل دو سالن نمایشی با عنوان های استاد رکن الدین خسروی و زنده‌یاد خسرو شکیبایی می شود چهارشنبه 22 خردادماه با حضور جمعی از مسوولین و هنرمندان افتتاح شد.

در این مراسم که با حضور اساتید و هنرمندانی چون جمشید مشایخی، ایرج راد، جعفر والی، محمد مطیع، اکبر زنجانپور، بهزاد فراهانی، بهرام شاه محمدلو، رویا تیموریان، مسعود رایگان، کاظم هژیر آزاد، سهراب سلیمی، بهمن مفید، آرمان امید، بیوک میرزایی، عطا ا... کوپال، محمدرضا خاکی، کاظم بلوچی، حمید مظفری و... و همچنین مسئولین مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد زنگ افتتاحیه این دو سالن تئاتر به صدا در آمد.

آغاز به کار یک سالن جدید تئاتر با اجرای نمایش بهاره رهنما

تماشاخانه تازه تاسیس «باروک» با اجرای نمایش «چشم‌هایی که مال توست» نوشته بهاره رهنما و کار نسیم ادبی از 25 خردادماه به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

پیش از این گالری «باروک» با میزبانی اولین مراسم جشن تولد حمید سمندریان در روز 28 اردیبهشت ماه که با حضور جمعی از هنرمندان رشته‌های گوناگون برگزار شد، به طور رسمی معرفی شده بود.

معرفی برگزیدگان «شنبه‌های مولوی»

تالار «مولوی» که با اجرای نمایش «ویران» کار یوسف باپیری، فعالیتهای خود را در اسفند 91 به پایان رساند، در بهار 92 هنوز برنامه مشخصی نداشت و به دلیل وضعیت مبهم مدیریت آن، نمایش جدیدی در آن اجرا نمی شد اما برگزاری جلسات نمایشنامه خوانی «شنبه های مولوی» همچنان در این مکان پابرجا بود.

این جلسات که به همت حلقه تئاتر دانشگاهی برگزار می شد، 24 فروردین نیز با اجرای دو نمایشنامه به کار خود پایان داد که برگزیدگان جلسات نمایشنامه خوانی «شنبه های مولوی» نیز 18 خردادماه معرفی شدند.

ابتدا قرار بود برگزیدگان این جلسات رقابتی، اسفند 91 معرفی شوند اما بعدا معرفی برگزیدگان و برپایی مراسم اختتامیه به خردادماه موکول شد. با تاخیری که در برگزاری مراسم اختتامیه پیش آمد، حلقه تئاتر دانشگاهی تصمیم گرفت برپایی این جلسات را ادامه بدهد.

مجموعه «تئاترشهر » تحت تاثیر انتخابات

با آغاز به کار فعالیت‌های ستادهای مختلف انتخاباتی در خرداد 92، محوطه‌ چهارراه ولیعصر(عج) شاهد حضور طرفداران کاندیداهای مختلف شد که با در دست گرفتن پوستر‌های تبلیغاتی، پخش‌کردن کاغذ و یا گفتگو و بحث با طرفداران نامزدهای دیگر، هواداری خود را از نامزدهای مورد نظرشان نشان می‌دادند.

با وجود اینکه محوطه‌ باز تئاترشهر در چند سال اخیر زیاد ظاهر تئاتری نداشته و در این محوطه گاهی نمایشگاه‌های غیر مرتبط با تئاتر برگزار می شد اما فعالیت ستادهای انتخاباتی در اطراف مجموعه تئاتر شهر باعث بر هم خوردن نظم و شلوغی بیش از اندازه ای شده بود که اجرای نمایش های این مجموعه را هم تحت تاثیر قرار داد تا جایی که برخی از هنرمندان اعتراضشان به این بی نظمی ها و در نتیجه تحت تاثیر قرار گرفتن نمایششان را با گلایه در رسانه ها عنوان کردند.

به جز اتفاقاتی که در اطراف مجموعه تئاتر شهر رخ داد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حوزه های دیگر تئاتر را نیز تحت تاثیر خود قرار داد تا جایی که تا بعد از انتخابات هنوز بودجه جشنواره آیینی سنتی مشخص نشده بود و بسیاری از مدیران تئاتری نیز بلاتکلیف بودند و نمی دانستند که عمر ریاستشان تا چه زمانی به طول خواهد انجامید.

پیام تبریک وزیر ارشاد به منتخب ملت و تشکر از رسانه‌ها

بعد از برگزیده شدن حسن روحانی به عنوان رییس جمهور منتخب مردم در خرداد 92 سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد در پیامی تبریک خود را به رییس جمهور بیان داشت و همچنین از فعالیت رسانه ها تقدیر کرد.

در پیام سید محمد حسینی آمده بود: انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری با شکوهی وصف‌ناپذیر در سراسر ایران اسلامی برگزار شد و حضور پر شور و هوشمندانه آحاد ملت، ولایتمداری، بصیرت و بلوغ سیاسی ایشان را دیگر بار در برابر دیدگان جهانیان به اثبات رساند.

این جانب ضمن تبریک به رییس‌جمهور منتخب ملت، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی، امید دارم نظام جمهوری اسلامی با قدرت و توان تازه‌ای که از رهگذر خلق این حماسه عظیم به دست آورده، نفوذ معنوی خویش را همچنان در میان ملت‌های جهان بگسترد. در این حماسه سیاسی، رسانه‌های کشور اعم از رسانه ملی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری اینترنتی سهم و تاثیری بسزا داشتند.

رفتار رسانه‌ها در این دوره از انتخابات، حاکی از سلامت، قانونمندی، انضباط و اخلاق بود که این جانب ضمن تشکر از اهالی رسانه کشور، این رویکرد شایسته را به خانواده بزرگ اطلاع‌رسانی و ملت شریف ایران تبریک می‌گویم.

همچنین رجای واثق دارم که حضور شکوهمند و رای حماسی مردم، زمینه تداوم وحدت و همبستگی ملت مسلمان ایران و دفع تهدیدها و فشارهای بیگانه را فراهم آورد و آفتاب درخشان آرمان‌های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری را در افق تاریخی این حماسه، هرروز تابناک‌تر و پر فروغ‌تر گرداند.

اقدامات جدید معاونت هنری برای وضعیتی درمانی استاد محمد

مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت و مشاور معاون هنری در خرداد ماه از مکاتبات وزارت ارشاد با وزارت بهداشت برای تأمین داروهای محمود استادمحمد خبر داد.

سید عباس عظیمی در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه ها از تلاش‌ برای کمک به درمان محمود استاد محمد طی چند مرحله خبر داد و  عنوان کرده بود: تاکنون از سوی موسسه هنرمندان پیشکسوت مبلغ 10 میلیون تومان و از طریق صندوق حمایت از هنرمندان مبلغ 5 میلیون تومان را برای تامین هزینه‌های دارویی محمود استاد محمد اختصاص داده ایم. همچنین مکاتباتی با وزارت بهداشت برای تامین هزینه‌های داروهای وی داشته ایم که امیدوارم این اقدامات به نتیجه برسد.

این هنرمند که مدت‌ها با بیماری سرطان کبد مبارزه می‌کرد، سحرگاه سوم مردادماه در بیمارستان جم درگذشت.

معرفی تنها نماینده ایران در جشنواره‌ سالانه‌ استیج

محمد عاقبتی کارگردان تئاتر به عنوان تنها نماینده ایران در جشنواره سالانه استیج (اتحادیه بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان) در اتریش معرفی شد.

عاقبتی سال 91 در دوره پیشین این فستیوال که در ژاپن برگزار شده بود حضور داشت و سال 92 نیز با همراهی دو هنرمند ایرلندی و هنگ کنگی‌، مسئولیت برگزاری و هدایت کارگاه‌های آموزشی تئاتر را برعهده داشت که این کارگاه‌ها در حاشیه این جشنواره برگزار شدند.

در این جشنواره عاقبتی مونولوگ «اسب شیشه‌ای» نوشته خودش را نمایشنامه‌خوانی کرد. جشنواره‌ سالانه اتحادیه بین المللی استیج هر سال در یکی از کشورهای عضو این اتحادیه برگزار می‌شود و این دوره از جشنواره از 20 تا 30 ماه جون (30 خرداد تا 9 تیر) در اتریش برگزار خواهد شد.

محمد عاقبتی تنها نماینده ایران در این رویداد بین المللی بود که به شکل مستقل و با دعوت مستقیم این فستیوال در این رویداد حضور پیدا کرد.

نمایشهای مهم روی صحنه در بهار 92

فروردین: نمایش‌های «پلکانم به کارگردانی هادی مرزبان، «راکب» به کارگردانی کوروش زارعی، «مرکب‌خوانی ارکستر مردگان» به کارگردانی محمودرضا رحیمی، «دیگر کدام ما زندگی کردن را دوست دارد؟» به کارگردانی عباس غفاری، «باغ آلبالو» به کارگردانی محمدحسن معجونی و «قرارداد ... با مرگ» به کارگردانی داریوش مودبیان از جمله نمایش‌های مهم روی صحنه در فروردین ماه بودند که بعضی از آنها ادامه اجرای خود از ماه اسفند را ادامه می دادند.

اردیبهشت: «مرغ باران» به کارگردانی پری صابری، «روز سیاوش» به کارگردانی شکرخدا گودرزی، «سه گانه اورنگ» به کارگردانی محمد حاتمی، «لامپ» به کارگردانی سیاوش پاکراه، «ادیپوس» به کارگردانی امین اصلانی و «کابوس وقتی کاپوچینو تمام می‌شود» به کارگردانی میلاد اکبرنژاد از جمله نمایش‌های مهم روی صحنه در اردیبهشت 92 بودند.

خرداد: نمایش‌های «خانه سربی» به کارگردانی علی نرگس‌نژاد، «یرما» به کارگردانی علی رفیعی، «رابینسون کروزوئه» به کارگردانی میلاد نیک آبادی، «شام با دوستان» به کارگردانی آیدا کیخایی، «اینجا کجاست؟» به کارگردانی شیوا مسعودی، «چشم‌هایی که مال توست» به کارگردانی نسیم ادبی، «نهنگ» به کارگردانی سیدمسعود حسینی و «چکامه رستاخیز» به کارگردانی داود دانشور از جمله نمایش‌های مهم روی صحنه در خرداد 92 بودند.