در فصل پاییز تئاتر ایران با اتفاقات جالب توجهی از جمله اعلام بدهی 13 میلیاردی معاونت هنری قبلی توسط علی مرادخانی، درگذشت زنده‌یاد رضا خمسه‌ای، برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان، ضرب و شتم داوران در جشنواره تئاتر استانی و برگزاری جشن تولد 48 سالگی سنگلج همراه بود.

پایگاه خبری تئاتر: فصل پاییز برای تئاتر ایران باز هم با از دست دادن هنرمندان تئاتر همراه بود هنرمندانی که متاسفانه هیچ جایگزینی برایشان یافت نمی شود.

از دیگر اتفاقات این فصل می توان به نشتی سقف پلاتو تئاتر شهر و مشکلات بازسازی این مجموعه، ضرب و شتم داوران جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری، برگزاری بیستمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، آغاز نشدن بازسازی تالار مولوی علی رغم وعده های قبلی، پیوستن پژمان جمشیدی به جمع تئاتری ها و بدهی های 13 میلیاردی معاونت هنری اشاره کرد.

درگذشت هنرمند پیشکسوت خیمه شب بازی

متاسفانه در فصل پاییز نیز اهالی تئاتر هنرمندانی را از دست دادند که از جمله آنها می توان به مرشد رضا خمسه ای اشاره کرد. رضا خمسه‌ای هنرمند با سابقه خیمه‌شب‌بازی 15 مهرماه درگذشت. این هنرمند پیشکسوت خیمه‌شب‌بازی آخرین بازمانده از نسل قدیمی هنرمندان خیمه‌شب‌بازی ایران بود که از بیماری آلزایمر رنج می‌برد.

مرحوم خمسه‌ای بعد از یک دوره بیماری در بیمارستان «فیروزآبادی» شهر ری از دنیا رفت. وی متولد سال 1313 و فرزند مرشد احمد خمسه‌ای بود که تا سال‌ها همراه پدر خود در کافه شهرداری (تئا‌تر شهر فعلی) و باغ گلستان به اجرای این نمایش سنتی می‌پرداخت.

بعد از درگذشت مرشد احمد خمسه‌ای، وی فعالیت خیمه‌شب بازی را ادامه داد و بار‌ها به نمایندگی از ایران در جشنواره‌های مختلف جهانی نمایش عروسکی شرکت کرد. خمسه ای بازی در فیلم سینمایی «سفر مردان خاکستری» امیرشهاب رضویان را نیز در کارنامه هنری خود داشت.

در گذشت اسماعیل ارحام صدر

اسماعیل ارحام صدر از هنرمندان عرصه بازیگری، طراحی دکور، طراحی لباس، طراح پوستر و بروشور که مدتی بود ازعفونت ریه رنج می برد، سرانجام بعدازظهر یکشنبه 28 مهرماه در سن 85 سالگی در بیمارستان قلب شهیدرجایی در اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

پیکر این هنرمند 30 مهرماه پس از انجام مراحل لازم از بیمارستان به منزل شخصی‌اش منتقل شد و با حضور خانواده و آشنایان به سمت بهشت زهرا (س) تشییع و در قطعه هنرمندان آرام گرفت.

فارغ التحصیلی اولین دکترای تئاتر دانشگاه تهران

از اتفاقات جالب توجه در فصل پاییز فارغ التحصیلی اولین دکترای رشته تئاتر از دانشگاه تهران بود. شیوا مسعودی شنبه 6 مهرماه از پایان نامه دکترایش دفاع کرد و به عنوان اولین دکترای تئاتر از پردیس هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد.

در برنامه دفاعیه او هنرمندانی چون پرویز پورحسینی، اصغر همت، پیام فروتن، احمد الستی، مهدی سلطانی، نغمه ثمینی، یدالله وفادری، سعید اسدی، ساسان فاطمی، فرشاد فرشته‌حکمت، پریسا مقتدی و محمد ساربان حضور داشتند. مسعودی پایان نامه‌اش را با عنوان «تبارشناسی دلقک در ایران» ارایه کرد.

پانته‌آ بهرام و غزل شاکری مادرخوانده شدند

غزل شاکری در مراسم افتتاحیه و پانته‌آ بهرام در مراسم اختتامیه فستیوال فیلم «یاری» در سوئد، مادرخواندگی دو کودک تحت پوشش «انجمن یاری» را پذیرفتند.

 این انجمن که تاکنون هزینه تحصیل 370 کودک محروم ایرانی را با همیاری افراد نیکوکار تامین کرده، توسط یک پزشک ایرانی در سوئد تاسیس شده و در حال حاضر توسط گروهی از نیروهای داوطلب اداره می‌شود.

اجرای «مخاطب خاص» به یاد حمید سمندریان و آقالو

نمایش محیطی «مخاطب خاص» به کارگردانی علی شمس مهرماه 92 با یاد و خاطره حمید سمندریان و احمد آقالو در کافه تریای سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه رفت.

این نمایش که در اجرای خود با استقبال تماشاگران مواجه شد، به بخشی از زندگی زنده‌یاد حمید سمندریان کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران می‌پرداخت و ایامی را روایت می‌کرد که سمندریان به دلیل شرایط تولید و اجرای تئاتر و در مقطعی که اثری را روی صحنه نبرد و رستورانی را دایر کرده بود. این رستوران به پاتوق هنرمندان و دوستان وی تبدیل شده بود.

«مخاطب خاص» با دست‌مایه‌ قرار دادن زندگی سمندریان در آن مقطع زمانی خاص به بیان برخی از حقایق تئاتر معاصر ایران می‌پرداخت. این اثر نمایشی با بازی رضا مولایی، وحید آقاپور و جواد نمکی اجرا شد که این سه بازیگر به ترتیب شبیه نقش‌های حمید سمندریان، احمد آقالو و حمید لبخنده را بازی می‌کردند.

نشتی سقف پلاتوی تمرین تئاتر شهر !

8 مهرماه سقف پلاتوی تمرین مجموعه‌ تئاتر شهر برای چندمین‌بار پیاپی، دچار نشتی آب شد و گروه‌هایی که نمایش‌هایشان را در آن پلاتو تمرین می‌کنند، ناچار شدند با کشیدن تی و با سطل‌هایی که زیر سقف قرار دادند، مانع خیسی بیشتر کف زمین شوند.

این اتفاق که برای چندمین بار رخ داده بود به دلیل آبی است که در حوض حیاط تئاتر شهر وجود دارد و مسئولان شهرداری قول داده بودند که این مشکل را حل خواهند کرد.

حضور هانیه توسلی و 3 کارگردان تئاتر در گرجستان

13 مهرماه گروهی چهار نفره از هنرمندان تئاتر ایران برای شرکت در جشنواره تئاتر بین‌المللی گرجستان راهی «تفلیس» شدند. آروند دشت آرای، حمید پورآذری‌، علی اصغر دشتی و هانیه توسلی 4 هنرمندی بودند که در این جشنواره شرکت داشتند.

جشنواره تئاتر بین‌المللی گرجستان با حضور هنرمندان و گروه‌هایی از بلاروس ،‌ روسیه‌، پرتغال‌، انگلستان‌، عراق‌، ایتالیا‌، فرانسه‌، بلژیک‌ و سوئد‌ از 5 تا 8 اکتبر 13 تا 17 مهرماه در شهر تفلیس برپا شد.

برگزاری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در تهران

چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت (انقلاب و دفاع مقدس) با تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) اول مهرماه آغاز به کار کرد.

در افتتاحیه این جشنواره جمعی از هنرمندان و برخی از مسوولان جشنواره‌ تئاتر مقاومت در مرقد مطهر امام خمینی (ره) حضور پیدا کردند و سپس بر سر مزار شهدا و شهید مرتضی آوینی در بهشت زهرا (س) رفتند. حسین مسافر آستانه دبیری این جشنواره را بر عهده داشت.

شایعه تعطیلی بنیاد ادبیات نمایشی

اوائل مهرماه شایع شده بود که بنیاد ادبیات نمایشی قرار است تعطیل شود. این بنیاد در اولین دوره برگزاری جشن ادبیات نمایشی با حاشیه هایی همراه بود و اعتراضات بسیاری را به خاطر اهدای جوایزش در پی داشت. اما رییس موسسه توسعه هنرهای معاصر در گفتگو با رسانه ها عنوان کرده بود که بنیاد ادبیات نمایشی تعطیل نشده است بلکه با توجه به تغییرات تشکیلاتی‌، احتمالا بنیاد از این به بعد زیر مجموعه اداره‌کل هنرهای نمایشی خواهد بود.

بنیاد ادبیات نمایشی توسط معاون پیشین امور هنری حمید شاه آبادی‌ تاسیس شد و زیر پوشش موسسه توسعه هنرهای معاصر فعالیت می‌کرد.

برگزاری بیستمین جشنواره کودک و نوجوان همدان

از مهمترین اتفاقات فصل پاییز در تئاتر کشور برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بود.

در بخش تئاتر کودک، داوود کیانیان نویسنده و مدرس تئاتر، رضا فیاضی کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون و صدیقه حسن زاده مدیر استیج ایران، داوری آثار را بر عهده گرفتند.

بخش مسابقه تئاتر نوجوان نیز با حضور داورانی همچون قطب الدین صادقی مدرس، کارگردان و نویسنده تئاتر، بهرام شاه محمدلو مدرس، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون و پرستو گلستانی بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون مرحله داوری خود را پشت سر  گذاشت.

داوری آثار بخش مسابقه تئاتر خیابانی را حسن دادشکر بازیگر و کارگردان‌ تئاتر و تلویزیون، مسلم قاسمی و محمد جواد کبودرآهنگی کارگردان و نویسنده تئاتر و تئاتر خیابانی کشور بر عهده داشتند.

بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 24 تا 30 مهرماه با دبیری شهرام کرمی در همدان برگزار شد.

حسین طاهری گزینه جدید مرکز هنرهای نمایشی

پس از گذشت 93 روز از آغاز فعالیت معاون هنری دولت یازدهم بار دیگر گزینه‌ای جدید به نام حسین طاهری برای ریاست مرکز هنرهای نمایشی ایران مطرح شد. از آنجاکه حسن روحانی رییس جمهوری پس از انتخاب خود از سوی مردم، وعده داده بود که پس از 100 روز گزارشی از عملکرد دولت جدید در زمینه‌های مختلف ارائه می دهد، همه منتظر تغییر و تحولات در عرصه فرهنگ و هنر بودند.

علی مرادخانی 4 شهریور ماه سکان هدایت معاونت هنری را در دست گرفت اما بعد از گذشت ماه‌ها اقدامی جدی در معاونت ایجاد نشده بود. اما اوائل آذرماه شنیده هایی مبنی بر انتخاب حسین طاهری به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی شنیده می‌شد که البته در نهایت نیز این شایعات به واقعیت پیوست.

طاهری متولد سال 1338 در تهران، دارای مدرک کارگردانی سینما از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشکده هنر و معماری است.

از جمله مسئولیت‌های او می توان به مدیریت گروه فرهنگ و معارف شبکه اول سیما (75-73)، مدیر کل پخش شبکه اول سیما (77-75)، مدیر گروه فرهنگ و دانش شبکه اول سیما (79-78)، مدیر کل پخش شبکه‌های جهانی جام جم (83-79) و عضویت در شورای بررسی فیلمنامه و سریال‌های سیما فیلم (89-80) اشاره کرد.

جشن تولد 48 سالگی تماشاخانه‌ «سنگلج»

جمعه 19 مهرماه جشن تولد 48 سالگی تماشاخانه‌ی «سنگلج» به عنوان قدیمی‌ترین تماشاخانه‌ی فعال کشور با حضور هنرمندان، پیشکسوتان، مسئولان هنری کشور و مخاطبان این تماشاخانه برگزار شد.

جشن تولد این تماشاخانه با همکاری بنیاد خیریه برکت و با یک روز تاخیر، در ساعت 16 با اجرای یک برنامه نمایشنامه‌خوانی که با کارگردانی بهزاد فراهانی برپا شد و در این مراسم کیک تولد 48 سالگی تماشاخانه سنگلج بریده شد.

پژمان جمشیدی بازیگر تئاتر شد

 پژمان جمشیدی بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس که با حضور در سریال «پژمان» بازیگری را تجربه کرده بود با معرفی بهاره رهنما به عرصه تئاتر نیز وارد شد.

جمشیدی که فعالیت‌هایی در حوزه خوانندگی هم داشته است با نمایش «بادی که تو را خشک کرد مرا برد» به کارگردانی علی نرگس نژاد بازی در تئاتر را هم تجربه کرد که البته حضور وی در عرصه تئاتر با حاشیه ها و انتقاداتی همراه بود.

این اثر نمایشی با حضور بهاره رهنم و پژمان جمشیدی در واقع بازنویسی نمایشنامه «چشم هایی که مال توست» نوشته رهنما بود که آذرماه 92 در تالار حافظ به صحنه رفت و با استقبال نیز روبرو شد.

حضور تئاتری ها در جمع مدیران سینمایی

آذرماه حسین مسافر آستانه با حکم معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی به عنوان مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری منصوب شد. حضور مسافر آستانه بعد از محمد حیدری حضور اهالی تئاتر در جمع سینمایی ها را پررنگ تر کرد.

پیش از این محمد حیدری به حکم حجت الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی به سمت مشاور عالی و نماینده رئیس سازمان در امور جشنواره‌ها و اصناف منصوب شده بود.

در حالی که در عرصه تئاتر هنوز انتخاب مدیران در هاله ای از ابهام به سر می برد حجت الله ایوبی به سرعت مدیران و مشاوران خودش را بر می گزید.

ضرب و شتم داوران جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری

بیست و پنجمین جشنواره استانی چهارمحال و بختیاری در حالی در شهر شهرکرد برگزار شد که در مراسم اختتامیه این جشنواره داوران و منتقد کانون ملی منتقدان ایران مورد فحاشی و ضرب و شتم قرار گرفتند.

بهرام تشکر نماینده کانون ملی منتقدان ایران در بیست‌و پنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری در خصوص اتفاقات رخ داده در این مراسم به یکی از رسانه ها گفته بود: در این جشنواره 8 نمایش در بخش مسابقه حضور داشتند که گویا دو نمایش پیش از این نیز در جشنواره‌های دیگر اجرا شده بودند و مسئولان استان در بازبینی به نحوی آن را مورد قبول قرار دادند اما این موضوع را به هیات داوران منتقل نکردند.

وی ادامه داد: در روز اختتامیه پس از معرفی برگزیدگان یکی از دو نمایش تکراری برگزیده و به جشنواره منطقه ای معرفی شد که این امر موجب گردید تا برخی از گروه‌های اعتراض کنند. این اعتراض با فحاشی به آقای جلیل فرجاد آغاز و به ضرب و شتم من و حمید پورآذری ختم شد. در حین این اتفاقات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری و مدیران زیرمجموعه‌اش بدون هیچ دخالتی سالن را ترک کردند.

این منتقد تئاتر تصریح کرد: ما حدود دو ساعت در سالن اختتامیه گیر افتادیم تا اینکه توانستیم خروج کرده و به محل اقامتمان برویم. تا زمانی که ما به تهران بازگشتیم مدیرکل ارشاد استان چهارمحال و بختیاری و مدیرانشان حتی برای عذرخواهی هم پیش ما نیامدند.

درگذشت رضا رضامندی و سینا نادری

 رضا رضامندی یار دیرینه سعدی افشار 15 آذرماه پس از یک دوره بستری در بیمارستان درگذشت.

بچه‌های تئاتری رضامندی را بیشتر به عنوان پرستار سعدی افشار می‌شناسند چراکه در دو سال و نیم گذشته مسئولیت نگهداری از تنها بازمانده نسل قدیمی سیاه بازان ایرانی را برعهده داشت و همواره در کنار سعدی افشار بود.

از دیگر اتفاقات ناراحت کننده در پاییز 93 درگذشت سینا نادری پسر جوان علیرضا نادری بود که پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان، روز 19 آذرماه در سن 24 سالگی درگذشت.

درگذشت سینا نادری موجب غمگینی و تاسف هنرمندان بسیاری شد تا جایی که در مراسم ترحیمش چهره‌های شناخته شده هنری حضور داشتند.

بدهی 13 میلیاردی معاونت هنری

اولین نشست رسانه ای علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد 2 آذرماه در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست که نزدیک به سه ساعت به طول انجامید مرادخانی به سوالات خبرنگاران در حوزه‌های تئاتر، موسیقی و تجسمی پاسخ داد. این نشست با برخی حاشیه‌ها نیز همراه شد که از جمله‌ آنها می‌توان به بدهی 13 میلیاردی معاونت هنری قبلی اشاره کرد.

مرادخانی درباره بدهی‌های معاونت در این نشست توضیح داد: متاسفانه زمانی که معاونت هنری به من تحویل داده شد 13 ‌میلیارد تومان بدهی داشت که از این رقم تنها سه میلیارد و 400 میلیون تومان آن مربوط به بخش تئاتر است. در حال حاضر مهم‌ترین اولویت ما پرداخت این بدهی است و مهم‌ترین اولویت پرداخت مربوط به بدهی 450 میلیونی ارکستر سمفونیک است که رای دادگاه برای پرداخت آن صادر شده، اگر این مبلغ را پرداخت نکنیم به آن جریمه تعلق می‌گیرد.

برگزاری جشن تولد محمود استاد محمد

جشن تولد محمود استادمحمد تحت عنوان «یادا یاد» به همت کانون کارگردانان خانه تئاتر با همکاری تماشاخانه ایرانشهر روز شنبه 11 آبان ماه در سالن ناظرزاده این تماشاخانه برگزار شد. نام این برنامه برگرفته از مطلع یکی از اشعار محمود استاد محمد با عنوان «آن لحظه که تو زیستی و من یادا یاد» بود.

در این برنامه تصاویر پخش نشده‌ای از محمود استاد محمد به نمایش درآمد و ویدئویی از تبریک تولد دوستان و هم محله‌ای‌های این هنرمند پخش شد. در این برنامه شمع تولد 63 سالگی استاد محمد به یاد او روشن و دوستانش کیک تولد او را بریدند.

آغاز نشدن تعمیرات تالار مولوی علی رغم وعده های قبلی

با اینکه از طرف سعید اسدی مدیر تالار مولوی عنوان شده بود که تعمیرات و بازسازی این تالار آغاز شده است اما مشاهدات عینی نشان می داد که هیچ تغییری در وضعیت این تالار به وجود نیامده است. مشکلات تالار مولوی در طول سال گذشته به یکی از حاشیه های پررنگ تئاتر ایران تبدیل شده بود و متاسفانه این سالن کاربرد اصولی خود را به خاطر تعطیلی های طولانی مدت و عدم برنامه ریزی از دست داد.

در اوائل پاییز عنوان شده بود که دانشگاه تهران به عنوان متولی تالار مولوی مبلغی را برای تعمیر این تالار تصویب کرده است اما پرداخت این مبلغ نیازمند طی شدن مراحل اداری است. همچننی پیش از آن هم اعلام شده بود شهرداری نیز مبلغی را به انجام این تعمیرات اختصاص داده است که متاسفانه این اقدام نیز عملی نشد.

تالار «مولوی» از اردیبهشت‌ماه به دلیل شرایط خطرناک فنی و وضعیت غیر ایمنی که داشت تعطیل شد. این تالار که دهه 50 تاسیس شده مهمترین و تنها پایگاه ثابت تئاتر دانشگاهی است اما همچنان و تا پایان سال 92 حاشیه های این تالار ادامه داشت و قشر دانشگاهی در بلاتکلیفی در مورد فعالیتهای این سالن به سر می بردند.

بعد از تعطیلی تالار مولوی خانه تئاتر نیز بعد از ماه ها سکوت طی انتشار یک نامه سرگشاده به این اقدام واکنش نشان داد.

ناراحتی قلبی مجید صالحی روی صحنه تئاتر

اواخر آبان‌ماه مجید صالحی هنگام اجرای نمایش «شایعات» به کارگردانی رحمان سیفی آزاد دچار عارضه قلبی شد و مجبور شد تحت عمل جراحی قلب قرار گیرد.

وی در گفتگویی عنوان کرده بود: برای انجام عمل آریتمی قلب که باعث ایجاد تپش قلب بسیار به علت داشتن دو رگ اضافه بود، بستری شدم که به لطف خدا و دعای خیر دوستان و مردم عزیز در این شب‌های عزیز از بستر بیماری برخاستم و کماکان مثل ترمیناتور ادامه می‌دهم. این دهمین عمل جراحی من پس از عمل چشم و دیسک کمر بود اما خیلی سریع از جا بلند و با انگیزه بسیار مشغول بازی در نمایش جدید حسین کیانی شدم که از 12 آذرماه روی صحنه برود.

احتمال شیوع بیماری مشمشه در تئاتر شهر

رییس بیمارستان دامپزشکی تهران اوائل آبانماه عنوان کرد ممکن است اسبی که در نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» به کارگردانی آتیلا پسیانی حضور دارد مبتلا به بیماری مشمشه باشد و چون این بیماری انسانها را نیز تهدید می کند امکان دارد تئاتر شهر به دلیل تخلف به مدت 6 ماه پلمپ شود.

این نمایش در سالن اصلی تئاتر شهر با حضور رضا کیانیان، علیرضا خمسه و خسرو پسیانی روی صحنه می رفت که در این اثر اسبی نیز حضور داشت. پیام محبی رییس بیمارستان دامپزشکی تهران با اظهار تاسف از وضعیت نگهداری این اسب در گفتگو با یکی از رسانه ها عنوان کرده بود: این اسب مدارک شناسایی و بهداشتی ندارد و ممکن است ناقل بیماری‌های خطرناکی باشداز سوی انجمن حمایت از حیوانات گزارشی به ما ارائه شد مبنی بر اینکه اسبی در تئاتر شهر نگهداری می‌شود که شرایط نگهداری‌اش به هیچ وجه خوب نیست.

رییس بیمارستان دامپزشکی تهران با اشاره به شرایط نگهداری این اسب در تئاتر شهر، اظهار کرد: این اسب جزو بازیگران نمایش «عرق خورشید،‌ اشک ماه» است و از آقای آتیلا پسیانی کارگردان این نمایش بعید است که اجازه دهند این اسب در میان زباله‌ها و آشغال‌های کنار تئاتر شهر نگهداری شود. ضمن آنکه تغذیه این حیوان اصلا مناسب نیست و بررسی‌ها نشان داد به این حیوان فقط کاه می‌دهند و یونجه و جو به آن داده نمی‌شود.

در نهایت این قضیه ختم به خیر شد و امیر حسین دوانی دستیار پسیانی که مسئول پیگیری قضایای دامپزشکی این اسب بود اطلاع داد 6 آبانماه تاییدیه‌ای از سازمان دامپزشکی دریافت کرده اند که نشان می‌دهد  اسب نمایش همراه با 12 اسب دیگر در تاریخ 13 خرداد ماه تست مشمشه شده و نتیجه آن منفی بوده است.

نمایشهای مهم فصل پاییز

مهر: نمایش‌های «شایعات» به کارگردانی رحمان سیفی‌آزاد، «شیش و هشت» بهکارگردانی نیما دهقان، «من که دا نیستم» به کارگردانی حسین پارسایی، «اپرای مکبث» به کارگردانی بهروز غریب‌پور، «قرار» به کارگردانی سیامک احصایی، «روایت های ناتمام یک فصل معلق» به کارگردانی هومن سیدی، «بابا لنگ دراز» به کارگردانی زری اماد، «مضحکه دزدها» به کارگردانی هادی عامل، «مخاطب خاص» به کارگردانی علی شمس، «تعبیر یک رویا» کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و «سپنج رنج و شکنج» به کارگردانی احسان حاجی‌پور از جمله نمایش‌های مهم اجرا شده در مهر 92 بودند.

آبان: نمایشهای «سالگشتگی» به کارگردانی امیرضا کوهستانی، «بهجت» به کارگردانی زهرا صبری، «پزشک پوشالی» به کارگردانی حسین کشفی اصل، «هملت» کارگردانی مسعود طیبی، «ریچارد دوم» به کارگردانی مهدی کوشکی، «پایین گذرسقاخانه» به کارگردانی رضا رشادت، «عروسک‌های سکوت» به کارگردانی سمانه زندی‌نژاد، «بی‌سرزمین‌تر از باد» به کارگردانی حسن باستانی و «تیغ و استخوان» به کارگردانی منیژه محامدی از جمله نمایش‌های مهم اجرا شده در آبان 92 بودند.

آذر: «معمای مطربان پریشان» به کارگردانی کوروش زارعی، «دایی وانیا» به کارگردانی اکبر زنجان‌پور، «سقراط» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، «تهران بلگراد» به کارگردانی فریار حسینی، «احساس آبی مرگ» به کارگردانی امین میری، «جشن سالگرد» به کارگردانی داریوش مودبیان، «دوست کافکا» به کارگردانی حسن جودکی، «در شوره‌زار» به کارگردانی حسین کیانی، «بیوه‌های غمگین سالارجنگ» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور و «بادی که تو را خشک کرد، مرا برد» به کارگردانی علی نرگس‌نژاد از جمله نمایش‌های مهم اجرا شده در آذر 92 بودند.

برگزاری بیست‌ودومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» و آغاز به کار چهارمین جشنواره تئاتر صاحبدلان، برگزاری دوازدهمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، انتشار فراخوان پنجمین جشنواره سراسری تئاتر امید، برگزاری مراسم اختتامیه اولین دوره مسابقه سراسری نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان استعدادهای تازه، از جمله رویدادهای مهم نمایشی در فصل پاییز بودند. در آذرماه نیز بیشتر گروه‌های تئاتری برای بازبینی‌های جشنواره تئاتر فجر و حضور در مهم‌ترین رویداد تئاتری کشور در حال آماده کردن نمایشهای خود بودند.