رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با توضیح عملکرد این مرکز در طول سال 92 و تلاش برای معرفی بیشتر حوزه هنری به عنوان یک مجموعه نمایشی عنوان کرد در سال جدید امیدوار است قدرت و توان «نه گفتن» به حضور در برخی شوراها و قبول برخی پست‌های مدیریتی در وی تقویت شود.

پایگاه خبری تئاتر: رحمت امینی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره عملکرد این مرکز در سال 92 گفت: از مهمترین برنامه هایی که در سال 92 در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری عملی شد این بود که ما توانستیم به سمت تولیدمحوری برویم، به این مفهوم که نمایش هایی برای اجرا در حوزه هنری و با توجه به سیاستهای این مرکز تولید شوند. در جشنواره تئاتر «سوره ماه» نیز به این سمت پیش رفتیم که نمایشهایی در این جشنواره به صحنه روند که صرفا برای اجرا در مراکز مختلف حوزه هنری تولید شده باشند. این امر به این معنا بود که اگر جشنواره هم برگزار نشود تمامی نمایشهای تولید شده برای حضور در جشنواره قابلیت اجرای عمومی داشته باشند.

وی ادامه داد: مهمترین دست یافته ما در سال 92 این بود که توانستیم به یک تقویم اجرایی دست پیدا کنیم. این تقویم از بعد از پایان جشنواره «سوره ماه» یعنی از مهرماه سال 92 آغاز و تا مهرماه سال جاری ادامه خواهد داشت. البته چون کیفیت نمایشهای روی صحنه برایمان اهمیت زیادی دارد در این تقویم یک ساله جاهای خالی هم پیدا می شود تا بتوانیم برخی آثار را هم در این جدول جای دهیم، همانطور که سال گذشته نمایش «دا» به کارگردانی حسین پارسایی در تالار اندیشه به صحنه رفت و با استقبال نیز روبرو شد.

امینی متذکر شد: ارتقای سطح کیفی جشنواره «سوره ماه» چه به لحاظ آثار و چه شیوه برگزاری جشنواره نیز از دیگر نکات مثبت در عملکرد سال گذشته حوزه هنری بوده است. مسئله قابل ذکر دیگر تغییر در شکل تبلیغات و فروش بلیت نمایشهایی بود که در تالارهای حوزه هنری به صحنه رفتند. سال گذشته فروش بلیت نمایش‌ها به سالن های دیگری نمایشی نزدیک شد، چون پیش از این ما گیشه فروش بلیت نداشتیم اما الان در جلو درب حوزه هنری گیشه فروش بلیت نمایشها وجود دارد و حتی پیش فروش برخی آثار هم در سایت های مختلف انجام می‌شود. مثلا به دلیل همین بلیت فروشی و استقبال مخاطبان اجرای نمایش «پلاک 8» از سالن کوچک ماه به سالن بزرگ مهر منتقل شد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اجراهای مناسبتی حوزه هنری در سال گذشته یادآور شد: با توجه به رویکرد حوزه هنری در سال گذشته اجراهای مناسبتی هم در تالارهای این مرکز با نظر به ایام و مناسبتهای مختلف به صحنه رفتند. همچنین تلاش کردیم به سمت اقتباس از رمان های مهم و شناخته شده برویم که اجرای نمایش «دا» نتیجه عملی شدن این رویکرد بود. در استانها نیز کارگاه های آموزشی بیشتری نسبت به سال گذشته برای هنرمندان شهرستانی برگزار کردیم و همچنین در حوزه نشریات و فعال‌سازی سایت و فصلنامه «صحنه» هم توانستیم موفق‌تر از سال گذشته عمل کنیم.

این مدیر هنری و مدرس و کارگردان تئاتر در ادامه سخنان خود عنوان کرد: در حوزه تئاتر کودک و نوجوان نیز اجراهایی برای مدارس در نوبت صبح داشتیم که با استقبال روبرو شدند. بنابراین تصمیم داریم در سال جدید نیز عصرها اجراهایی برای گروه سنی کودک و نوجوان داشته باشیم. در بخش مسابقه استعدادهای تازه نیز که در سال گذشته برگزار شد در حال حاضر اساتید مختلف در حال آموزش منتخبین هستند که از جمله اتفاقات خوشایند در حوزه هنری محسوب می شود، چون به تقویت نمایشنامه نویسی کشور کمک شایانی می کند.

امینی تصریح کرد: در سال گذشته دفتر تئاتر «بچه های مسجد» زیر نظر کوروش زارعی شروع به فعالیت کرد که در سال 93 قرار است فعالیت‌هایش گسترده تر شود. در سال جدید نیز همه مواردی که ذکر کردم قرار است پیگیری و احیا شوند و البته تعدادی برنامه دیگر هم در دستور کار این مرکز قرار خواهد گرفت که بعد از مشورت با اتاق فکر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و مشخص شدن زمان برنامه‌ها، آنها را اعلام خواهیم کرد.

مدری مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و رئیس اسبق شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در پایان سخنان خود تأکید کرد: مهمترین تصمیمی که برای سال جدید گرفته ام «نه گفتن» به برخی از پیشنهادها و پست های مدیریتی و عضویت در برخی از شوراها است. چون من به امید بهبود شرایط و تغیر و تحول در این شوراها عضو می شوم اما وقتی می بینم پیشرفتی حاصل نمی شود احساس فرسودگی و درجا زدن می کنم، بنابراین امیدوارم در سال جدید قدرت و توان «نه گفتن» به برخی امور در من بیشتر شود.