این روزها نمایشی با نام «فیسپوک» به عنوان یکی از تئاترهای آزاد روی صحنه می‌رود و نام داوود فتحعلی‌بیگی به عنوان کارگردان این نمایش عنوان شده است.

پایگاه خبری تئاتر: بر اساس یکی از قوانین انجمن تئاتر آزاد، یک فرد نمی‌تواند به طور همزمان بازیگر و کارگردان نمایشی در این ژانر تئاتری باشد، به همین دلیل معمولا نام هنرمند دیگری به عنوان کارگردان نمایش درج می‌شود.

پیش از این نام سعدی افشار به عنوان کارگردان نمایش «فیسپوک» منتشر شده بود و حالا نام داوود فتحعلی‌بیگی هنرمند پیشکسوت تئاتر آیینی سنتی به عنوان کارگردان این نمایش درج شده است.

فتحعلی‌بیگی در پاسخ به ایسنا درباره درج نامش به عنوان کارگردان این نمایش گفت: بهتر است کسانیکه این قوانین را وضع کرده‌اند، در این زمینه صحبت کنند، البته من قبلا هم در سالن‌های خصوصی، تئاتر اجرا کرده‌ام. این نمایش هم از یکی از نمایشنامه‌هایم اقتباس شده و من قبلا آن را دیده‌ام که نسبت به بسیاری از کارهای دیگر سالم‌تر است و من برای کمک و مساعدت با این گروه قبول کردم تا نام من به عنوان کارگردان نمایش مطرح شود.

او در عین حال اظهار تأسف کرد: در این گونه آثار، مسیرهایی پیدا شده که من آن‌ها را جاده خاکی می‌نامم و این روند به دلیل آشنا نبودن بسیاری از فعالان این حیطه است که می‌خواهند به هر قیمتی تماشاگر را بخندانند.

فتحعلی بیگی با اشاره به تفاوت تئاترهای کمدی موزیکال با تئاترهای آزاد توضیح داد: بسیاری از تئاترهای آزاد، قصه ندارند و می‌خواهند با استفاده از موسیقی یا تعریف کردن جوک و ... تماشاگر را بخندانند، در حالی که هنرمندی که در ژانر کمدی موزیکال کار می‌کند، هم باید موسیقی را بشناسد و هم کمدی را، ضمن اینکه در این نوع آثار، موسیقی در دل کار است. مثلا در نمایش‌های خود من هم موسیقی هست، هم کمدی، میزانسن، قصه و ... و نمایش بهانه‌ای برای موسیقی و لودگی نمی‌شود بلکه هر چیزی سر جای خودش است.

این هنرمند تئاتر بار دیگر اظهار تاسف کرد: عده‌ای هم سلیقه تماشاگر را پایین آورده‌اند. از سوی دیگر نظارت شایسته‌ای بر روی این آثار نمی‌شود و سالن‌ها هم فقط به فروش‌شان فکر می‌کنند، نه چیز دیگری اما کسانی که مسئول صدور مجوز هستند، باید سخت‌گیری داشته باشند و شرایطی فراهم کنند که آثار درست و درمانی روی صحنه برود.

او در ادامه درباره فعالیت‌های جدیدش در حیطه تئاتر توضیح داد: باید شرایط فراهم باشد. در حال حاضر وضعیت حمایت مالی معلوم نیست، از سوی دیگر با ترافیک تقاضاها برای اجرای نمایش روبرو هستیم. البته اگر می‌خواهیم همه هزینه‌ها را طریق گیشه تامین کنیم، یا باید به سمت تئاتر آزاد البته از نوع لوکس‌اش برویم اما اگر دنبال اندیشه، تفکر و تئاتر متعهد هستیم، در بسیاری موارد گیشه جوابگو نیست. هر چند برخی آثار استثنائا گیشه خوبی دارند اما این یک قاعده کلی نیست ضمن اینکه داشتن گیشه خوب هم ملاک خوبی کارها نیست همچنان که نداشتن گیشه خوب هم دلیل بدی یک کار نمی‌شود.

داوود فتحعلی‌بیگی که چندی پیش به عنوان مسئول دفتر تعزیه حکم گرفته است در پایان درباره برنامه‌های این دفتر گفت: در آغاز باید جلسه‌ای با مدیر مرکز هنرهای نمایشی برگزار و هر یک از ما توقعات خود را مطرح کنیم تا ببینیم با توجه به امکانات موجود، چگونه می‌توانیم در راستای اهداف دفتر فعالیت کنیم.