وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در شرایطی که کشورهای اروپایی از تهاجم فرهنگی آمریکا نگرانند و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری می‌کنند، تکلیف جوامع اسلامی و جوانان ایرانی به خوبی روشن است.

پایگاه خبری تئاتر:  علی جنتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس شورای اسلامی گفت: آمده‌ام برای تصدی پست سنگینی اعلام آمادگی کنم و امروز اعلام می‌کنم که به عنوان فرزند کوچک امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برای رساندن پیام معنویت انقلاب اسلامی به جهان آماده‌ام. وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت بزرگ و پرمخاطره‌ای دارد، اظهار داشت: بخوبی به سختی راه آگاهم و می‌دانم که سخنگویی 7 هزار سال فرهنگ و تمدن ایران امری دشوار است، می‌دانم تصدی بر وزارت فرهنگ ام‌القراء جهان اسلام آن هم در این روزگار پرحادثه، آسان نیست. * فرهنگ باید اولویت نخست کشور باشد وی افزود: می‌دانم فرهنگ باید اولویت نخست کشور باشد، فرهنگ زبان اصلی انقلاب اسلامی و هنر زبان گویای مردمان سرزمین فارسی است. جنتی اضافه کرد: ایران اسلامی مرز نمی‌شناسد و طنین پژواکش غرب و شرق را در نوردیده است، حتی چشم امید غرب در تاریکی این روزگار به شرق و خورشید گرمابخش ایران اسلامی دوخته شده است. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: آگاهم که فرهنگ و هنر تنها برای پر کردن اوقات فراغت نیست، دیپلماسی عمومی بهترین راه برای تعاملات سازنده با جهان است، ستیز و رقابت و جنگ امروز، جنگ تصویری است و وزارت فرهنگ وظیفه‌ای مهم برای ارائه تصویری درست از شکوه ایران و فرهنگ دیرپای ایران دارد.

* تهاجم فرهنگی توطئه نیست، کشورهای اروپایی هم از تهاجم فرهنگی آمریکا نگرانند جنتی اظهار داشت: وضعیت فرهنگ کشور با وجود تمام تلاش‌های سازنده دولت‌های گذشته همچنان نامطلوب است، تهاجم فرهنگی توطئه نیست، در شرایطی که کشورهای اروپایی از تهاجم فرهنگی آمریکا نگرانند و سرمایه‌گذاری های بسیاری می‌کنند، تکلیف جوامع اسلامی و جوانان ایرانی به خوبی روشن است. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ایستادگی در برابر تهاجم فرهنگی را از طریق بازگشت به خویشتن خویش مهیا دانست و گفت: بازگشت به خویشتن یعنی بازگشت به دین، اسلام رحمانی، اسلام گذشت و عهد، اسلام کرامت، اسلامی که در آن افشاگری و هتک حرمت دیگران و بهتان و جاه‌طلبی گناهی نابخشودنی است و اسلامی که پیامبرش پیام‌رسان رحمت الهی است. وی افزود: اسلام برای همه نسل‌ها و ملت‌ها است و واپس‌گرایی و تحجر را بر نمی‌تابد بلکه بر عقلانیت و فردگرایی پا می‌فشارد. جنتی ادامه داد: ما ساکنان سرزمین ایران باید به ایرانی بودن و فرهنگ و تمدن 7 هزار ساله خود ببالیم که ایران همواره سرزمین توحید بوده است و شرکت و بت‌پرستی در این دیار جا نداشته است. ایران سرزمین علم، حکمت و عرفان ناب اسلامی است و خدمات ایران و اسلام موجب فخر ایرانیان است. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باستان‌زدایی و باستان‌پرستی هر دو با مشی عدالت ناسازگارند همانطور که هویت ایرانی و اسلامی نباید در برابر یکدیگر قرار گیرد زیرا اسلام و ایران دو روی سکه هویت ایرانیان است. جنتی گفت: در صورت تصدی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌کوشم چهره ایران توحیدی، معنویت‌گرا و غنایافته را به جهانیان بشناسانم و با تلاش نخبگان فرهنگی راه را بر نفوذ فرهنگ بیگانه می‌بندم.

* اتحادیه فارسی زبانان را تقویت می‌کنم وی با تاکید بر تقویت اتحادیه فارسی زبانان گفت: می‌کوشم فارسی‌زبانان را بار دیگر کنار هم جمع کنم و اتحادیه فارسی زبانان را تقویت کنم تا راه برای همگرایی بیشتر هموار شود. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست جمهوری اسلامی بر جنبش عدم تعهدها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: می‌کوشم از ریاست دوره‌ای جمهوری اسلامی در جنبش عدم تعهدها برای رساندن پیام دوستی ایران به جهانیان نهایت بهره ببرم و عزم خود را جزم کنم تا جایگاه نمایندگی فرهنگی را با اعزام بزرگان فرهنگی کشور به عنوان رایزنان فرهنگی به جهان ارتقا دهم. جنتی ادامه داد:‌ بر این باورم که جهان کنونی تشنه شنیدن پیام اسلام، شعر، ادب پارسی، خط، نقاشی و مینیاتوری ایران است. وی بهترین سفیران جمهوری اسلامی در جهان را هنر عنوان و تصریح کرد: آیا از هنر فرشچیان، میرخانی، احصایی، غرورآفرین‌تر پیدا می‌شود؟ این وزیر پیشنهادی معتقد است که با کمک علما، اهالی فرهنگ، سینماگران متعهد، اهالی موسیقی، اصحاب رسانه و هنرمندان هنرهای تجسمی می‌توان بسیاری از درهای بسته را باز کرد و به گفته وی نام فردوسی، حافظ، سعدی و دیگر ادیبان ایرانی چون آبی زلال تشنگان حقیقت را سیراب می کند.

* تنش‌های بی حاصل، برخوردهای بیجا و کشمکش‌های بی ثمر جای برخوردهای سازنده و تضارب آرا را گرفته است جنتی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در روزگاری نامزد فرهنگ شده‌ام که جمع کثیری از نخبگان فرهنگ دینی و اهالی فرهنگ و هنر از این حرفه فاصله گرفته‌اند و تنش‌های بی حاصل، برخوردهای بیجا، نسنجیده، و کشمکش‌های بی ثمر جای برخوردهای سازنده و تضارب آرا را گرفته است. وی با بیان اینکه جای خالی اسلام رحمانی در برخورد با اهالی فرهنگ و هنر به خوبی احساس می‌شود، ادامه داد: فرهنگ و هنر تشنه برخوردهای کریمانه است. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقش موثر مطبوعات و رسانه‌ها در مقوله فرهنگ اشاره کرد و گفت:‌ روزنامه‌نگاران و اصحاب قلم و رسانه نقش موثری برای ساختار فرهنگی دارند بنابراین در صورت اعتماد نمایندگان می کوشند بدون ذره‌ای عدول از ارزش‌های اسلامی و انقلابی آرامش، اعتماد و اعتدال را به عرصه فرهنگ و هنر برگردانند.

* مدیریت فرهنگی را به اهلش خواهم سپرد/تفکر لیبرالی هنر برای هنر را نمی‌پسندم جنتی گفت که مدیریت فرهنگی را به اهلش خواهم سپرد و بزرگان و پیشکسوتان را بزرگ خواهم شمرد و همچنین می‌کوشم تا دغدغه معیشتی صاحبان اندیشه و قلم را به کمترین کاهش دهم. وی با تاکید بر اینکه تفکر لیبرالی هنر برای هنر را نمی‌پسندم، خاطرنشان کرد: هنر برای تعالی روح بشر است و این حرفه نمی‌تواند از ارزش‌های اصیل و خواستگاهش تهی باشد. این وزیر پیشنهادی در مورد برنامه‌ها و اولویت‌های خود که به مجلس تقدیم شده نیز اظهار داشت: سیاست‌های کلان فرهنگی‌ام را بر چند اصل مهم بنا کرده‌ام که همه این اصول برگرفته از اسناد بالادستی به ویژه سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام و برنامه پنجم توسعه است جنتی اسناد بالادستی نظام را میوه خرد جمعی برشمرد و حرمت به آنان را حرمت به دانش و تجربه قلمداد کرد. وی ترویج ارزش‌های اصیل دینی، معنوی، اصلاح فرهنگ عمومی و سبک زندگی بر اساس الگوی اسلامی ایرانی را نخستین اصل سیاست‌های فرهنگی خود عنوان و تصریح کرد: برای تحقق این سیاست رشد فضائل اخلاقی در جامعه و تقویت فرهنگ عفاف و قرآن و ترویج فعالیت‌های قرآنی جایگاه ویژه‌ای دارد.

* زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار، شهادت الزامی است وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه دوران دفاع مقدس به عنوان دوران طلایی ایران است، زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار، شهادت، صفا و صمیمیت را الزامی دانست جنتی دیدگاه‌های علما، روحانیون و مراجع تقلید عظام را سرمایه بزرگ، ارزشمند و پشتوانه‌های فعالیت‌های فرهنگی خواند و در مورد نهادهای فرهنگی همچون مساجد نیز، گفت: مساجد و هیئت‌های مذهبی فرصت استثنایی برای دستیابی به کمال معنوی جامعه ایرانی و اسلامی در برنامه‌های فرهنگی من نقش محوری خواهند داشت.

* مردمی‌کردن و عدالت فرهنگی و نقش ویژه مساجد و هیت‌های مذهبی وی ادامه داد: مردمی‌کردن و عدالت فرهنگی دومین اصل سیاست‌های فرهنگی برنامه پیشنهادی من است. این وزیر پیشنهادی در ادامه سخنان خود به تعریف صحیحی از عدالت فرهنگی پرداخت و گفت:‌ عدالت فرهنگی یعنی ایجاد فرصت برابر برای همه هنرمندان، فرهیختگان و احترام به بزرگان و پیشکسوتان است و نوعی گشودن راه برای استعدادهای جوان محسوب می‌شود. جنتی تعریف دیگری از عدالت فرهنگی را نیز ارائه داد و تصریح کرد: عدالت فرهنگی یعنی دسترسی برابر برای همه لایه‌های اجتماعی و بردن کتاب به همه شهرها، روستاها و امکان دسترسی همگان به شاهراه‌های اطلاعاتی و علمی ایران است. وی تقویت مجامع، تشکل‌های صنفی و فرهنگی را از ابزارهای مناسب برای رسیدن به اهداف فرهنگی برشمرد و بر تمرکز و تراکم زدایی در مدیریت فرهنگی به عنوان یک اصل مهم تاکید کرد.

* اعتماد به مدیریت‌های محلی و منطقه‌ای وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است که باید به مدیریت‌های محلی و منطقه‌ای اعتماد کرد و به نخبگان فرهنگی استان‌ها و شهرستان‌ها سهمی به مراتب بیشتر داد و به گفته وی شوراهای اسلامی شهر، شهرداری‌های و سازمان‌های مردم نهاد باید قلب تپنده فرهنگ باشند. جنتی تاکید بر آموزش و حمایت همه‌جانبه از خلاقیت‌ها در عرصه‌های گوناگون را از دیگر اصول سیاست‌های فرهنگی خود دانست و بر اصلاح فرهنگ عمومی در سبک زندگی که مورد توجه پیوسته مقام معظم رهبری است تاکید کرد.

* هماهنگی با آموزش و پرورش برای اصلاح فرهنگی و سبک زندگی وی معتقد است که اصلاح فرهنگی و سبک زندگی باید از مدارس آغاز شود و ایجاد روحیه‌های خودباوری، دین‌باوری و درونی کردن ارزش‌های دینی و مذهبی را تنها با همراهی وزارت آموزش و پرورش و هماهنگی بین این دو وزارتخانه دانست. این وزیر پیشنهادی به نمایندگان گفت که در صورت رای اعتماد شما می‌کوشم تا همکاری نزدیک با وزرات آموزش و پرورش و وزارت علوم برای ارتقای فرهنگ عمومی کشور گام‌های بلند بردارم چرا که تحقق این برنامه‌ها با یاری خدا و همدلی و همفکری با نمایندگان امکان‌پذیر است.

* اهل همفکری و مشورت‌پذیری هستم جنتی ادامه داد: سوابقم گواهی می‌دهد که اهل همفکری و مشورت‌پذیری هستم و خودرایی و انتقادناپذیری را آفت مدیریت می‌دانم چرا که احترام به دیگران را از اساتید بزرگوارم درحوزه علمیه به خصوص استاد فرزانه اخلاق شهید بهشتی آموخته‌ام و معتقدم که مناصب و پست‌ ها امانتی در دست مسئولان برای خدمت و نه ابزاری باری اعمال قدرت است. وی اظهار امیدواری کرد: با اندک تجاربی که در سال‌های طولانی اجرایی خود آموخته‌اند در صورت به دست گرفتن این وظیفه سنگین که با رای اعتماد شما نمایندگان بر دوش من قرار خواهد گرفت در راه خدمت به مردم استفاده می‌کنم.


منبع: خبرگزاری فارس