پایگاه خبری تئاتر: این هنرمند که شامگاه 31 فروردین ماه در نشست نمایشاش در تماشاخانه ایرانشهر سخن میگفت، ادامه داد: من برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر 4 متن ارائه کردم که در نهایت این سالن برای اجرا به این اثر اختصاص یافت، با توجه به تعداد زیاد متقاضیان در نوبت اجرا قرار گرفتم و در موعد مقرر اجرا را آغاز کردم.
کارگردان نمایش "سه روایت از زندگی" یادآور شد: قرار بود گروه نمایشی دو نمایشنامه را به طور همزمان کار کند ولی به دلیل تداخل زمانی که برای بازیگران پیش آمد ترجیح دادیم نمایش "سه روایت از زندگی" را روی صحنه ببریم. البته در آغاز قرار نبود که خودم نیز در نمایش به ایفای نقش بپردازم ولی در ادامه کار این تصمیم گرفته شد و من امروز در نمایش به عنوان بازیگر هم حضور دارم.
وی با اشاره به اینکه مدت یک ماه و ده روز تمرینات این نمایش به طول انجامیده است، در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر دلایل شباهت نمایش "خدای کشتار" با "سه روایت از زندگی" اذعان کرد: به نظر میرسد ساختار پایهای دو نمایش شبیه به هم است اما به عقیده من جدا از اینکه دو اثر در جزئیات متن کاملاً با هم تفاوت دارند، نمایش "سه روایت از زندگی" متن پیچیدهتری نسبت به "خدای کشتار" دارد.
تیر انداز خاطرنشان کرد: "خدای کشتار " برای مخاطب عامتر و قابل فهمتر است و مسائل در آن به شکل واضحتری بیان میشود، ضمن اینکه این اثر درباره کشتار جهانی صحبت میکند، در حالیکه در نمایش "سه روایت از زندگی" ما سه روایت داریم که در هر یک از آنها قصه از نقطه A آغاز و به نقطه Z ختم میشود. این اثر به مشکلات ارتباطی و تربیتی انسان معاصر میپردازد.
وی ادامه داد: یاسمینا رضا یکی از درخشانترین نویسندگان معاصر است، چرا که قادر است مفاهیم پیچیده جهانی را با مفاهیم بسیار ساده بیان کند. این اثر او نیز به عقیده من تئاتریکالتر از دیگر کارهایش است و شما باید برای رسیدن به یک کاراکتر، قطعات پازل و جزئیات متن را کنار هم بگذارید. وی در این اثر به سه برخورد متفاوت در مواجهه با یک موقعیت اشاره دارد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که بازی در نمایش "خدای کشتار" نوشته یاسمینا رضا چقدر در اجرای نمایش "سه روایت از زندگی" کمک کرده است، اظهار داشت: با وجود اینکه هر دو نمایش در فضای آپارتمانی میگذرد اما ما سعی کردهایم از هر گونه شباهت در فضا، حس، کاراکتر و ... دوری کنیم. تنها کمکی که بازی در نمایش "خدای کشتار" در کارگردانی و بازی نمایش "سه روایت از زندگی" به من کرده است در شناخت ریتم اجرایی متن است.
تیر انداز در اشاره به نکته مشترک میان دو متن یاسمینا رضا گفت: یک وجه تشابه تقطیعهایی است که در این دو نمایشنامهها به چشم میخورد.
کارگردان نمایش "سه روایت از زندگی" درخصوص پیامهای سه اپیزود این اثر نمایشی تشریح کرد: زیبایی نمایشنامههای یاسمینا رضا در این است که پیامهای زیادی دارد. عدم ارتباط آدمهایی که ماسک بر چهره دارند، افرادی که در جایگاه خود قرار ندارند، بحثهای تربیتی و روابط زناشویی از نکاتی هستند که در متن دیده میشوند.
تیر انداز همچنین درباره همکاریاش در طراحی صحنه، لباس و نورپردازی با ناصح کامگاری بیان کرد: آشنایی من با کامگاری به اجرای «محال فکر کنید اینجوری هم ممکنه بشه» بر میگردد و دلیل اینکه هم طراحی لباس، هم صحنه و هم نور را به وی محول کردم این است که من رابطه طراح صحنه لباس و نورپردازی را از هم دور نمیبینم اما وی معتقد است طراح لباس باید زیر نظر طراح صحنه باشد.
وی با اعتقاد به اینکه حوزه طراحی نور به طراحی صحنه ربط دارد و میتواند به صحنه شکل و رنگ لازم را ببخشد، تاکید کرد: من نمیخواستم که طراحی صحنه نمایشم گویای مکانی خاص باشد، بلکه قصد داشتم بگویم که تنها یک مکان است.
کارگردان نمایش "سه روایت از زندگی" درباره برجستگی وسط صحنه نمایش تصریح کرد: تمامی اطلاعات امروز با دیشهای ماهوارهای است که اشاره به شغل آنری دارد.
تیرانداز گفت: من در نمایش "سه روایت از زندگی" بازی کلامی نمی خواهم و قصد خندادن تماشاگر را ندارم بلکه لبخند مخاطبم ناشی از جنس کار و متن اثر است. جنس طنز این اثر با دیگر نمایشنامهها متفاوت است، البته من به طنز علاقمند هستم چرا که جدیترین حرفهای تاثیرگذار در قالب طنز بیان می شود.
وی افزود: من کارگاهی کار کردن را دوست دارم و متن را با بازیگران و صدای آنها میفهمم و به شکل غریزی کارم را انجام میدهم. این اولین تجربه کارگردانی متن خارجیام است اگر چه معتقدم نباید گفت، نمایشنامه خارجی چرا که این نمایش به فضای امروز جامعه ما شبیه است و من اجرای آثاری را که مطابق با اجتماع امروز ما است دوست دارم. من از نویسندگان جوان ایرانی و متون جدید استقبال میکنم و اجرای کارهایی را که به آدمهای امروز جامعه شبیه است دوست دارم.
امیرکاوه آهنین جان درخصوص حضورش در این نمایش گفت: در این نمایشنامه 4 کاراکتر وجود دارد که دو نقش آن کدهای مشخصی برای اجرا دارند و دو کاراکتر دیگر از رلهای متفاوتی برخوردارند. اوبر و سونیا که کدهای کمتری دارند خوب است چراکه دست بازیگر را برای ساختن دنیای بزرگتر باز میگذارد و در مقابل دیگر نقشها چالش سختتر ایجاد میشود.
وی ادامه داد: از ابتدای تمرین سرگیجهای نسبت به نقش داشتم چراکه خیلی به من نزدیک نبود، بنابراین مجبور به پیدا کردن چیزهای جدیدی شدم .
تیر انداز در ادامه سخنانش درباره اجرای این نمایش در دیگر استانها اظهار کرد: تاکنون رایزنیهایی با استانهای شیراز و گیلان و جزیره کیش انجام شده است که با توجه به حمایت استانها اجرای این نمایش در استانها عملیاتی خواهیم کرد.
وی در ادامه اشاره کرد: همچنین ارتباطاتی در راستای اجرای این اثر نمایشی در اوایل خرداد ماه در کشور امارات انجام شده است.
این کارگردان تئاتر در پایان سخنانش با اشاره به مشکلات حوزه تئاتر تصریح کرد: بهتر است که دولت بخشهای اقتصادی را موظف کند تا از تئاتر حمایت کنند. سرمایهگذاری در بخش فرهنگی علاوه بر اینکه باعث میشود، شرکتهای خصوصی از دو درصد مالیات معاف شوند، برای حوزه تئاتر و رشد هنرنمایش مفید و تاثیر گذار است.
فاطمه بلوری -مدیرتولید و دستیار کارگردان- نیز درخصوص بلیتهای این نمایش اظهار کرد: در راستای ایجاد تعادل میان سیاستهای تماشاخانه ایرانشهر و رضایت مخاطب، و بر اساس مصوبه تماشاخانه ایرانشهر در سال جدید، بلیتهای این تماشاخانه با بهای 25 هزار تومان ارائه میشود، اما در روزهای دوشنبه و سه شنبه برای دانشجویان قیمت 15 هزار تومان خواهد داشت. همچنین فروش اینترنتی بلیتهای این نمایش با بهای 20 هزار تومان ارائه می شود.
نمایش "سه روایت از زندگی" با نقش آفرینی؛ لیلی رشیدی، رضا مولایی، سیما تیر انداز، امیرکاوه آهنین جان و ندا گلرنگی هر شب ساعت 20 در سالن استاد سمندریان روی صحنه می رود.
علاقمندان برای خرید اینترنتی بلیتهای نمایش مذکور میتوانند، به سایت تماشاخانه ایرانشهر به آدرس www.tamashakhaneh.ir/ticket مراجعه کنند.