نمایش «ناقوس‌ها برای چی به صدا درمی‌آیند؟» نوشته رحمت امینی و کار حسن وارسته که برگرفته از دو قصه فولکلوریک چینی است از اواخر اردیبهشت در تالار «حافظ» به صحنه می‌رود.

پایگاه خبری تئاتر: حسن وارسته درباره این اثر نمایشی گفت: این نمایش براساس دو قصه فولک چینی به نام‌های «برف در چله تابستان» و «زن هر دم خیال» توسط رحمت امینی نوشته شده است.

وی ادامه داد: این قصه‌ها که زمان آن به قرن 13 در زمان سلسله «یوآن» برمی‌گردد، با محوریت زن نوشته شده که در یکی به خیانت و جفای زن می‌پردازد و در دیگری وفاداری و ایثار زن را نشان می‌دهد. ما در این نمایش از هر دوی این قصه استفاده کردیم و در واقع از دو سو وارد داستان شده‌ایم و آقای رحمت امینی این دو قصه را در هم تنیده‌اند و به نمایشنامه‌ای واحد تبدیل کرده‌اند. ما خواستیم اگر قصه‌ای درباره جفای زن می‌گوییم در کنارش درباره وفاداری و ایثار زن هم بگوییم.

این کارگردان درباره سبک اجرای «ناقوس‌ها برای چی به صدا درمی‌آیند؟» عنوان کرد: سعی کرده‌ام این کار را با سبک و ساختاری چینی اجرا کنم،‌اما در بخش‌هایی هم تا حدودی از شیوه‌های نمایشی خودمان استفاده کردم اما در مجموع تلاش‌مان این بود که از نظر ساختار برگرفته و با الهام از تئاتر چینی کار کنیم.

وارسته درباره نوع بازی‌ها در این کار گفت: یکی از ویژگی‌های این کار تعداد زیاد نقش‌ها و تعداد کم بازیگران است که در واقع بازیگران کار هر کدام چند نقش را بازی می‌کنند.

او درباره اجرا در سالن «حافظ» ادامه داد: شرایط به گونه‌ای بود که به سمت تالار حافظ رفتیم، چون تعداد عرضه و تقاضا در تئاتر ما یکسان نیست ولی ما هم از فرصت موجود استفاده کردیم و سالن حافظ را که سالن خوبی است، برای اجرای مان در نظر گرفتیم.

در این نمایش آنا نعمتی،سیامک صفری و فرزین محدث به عنوان بازیگر حضور دارند و سیاوش بهادری دراماتورژی کار را برعهده دارند.

نمایش «ناقوس‌ها برای چی به صدا در‌می‌آیند؟» از اواخر اردیبهشت ساعت 18 در تالار حافظ به صحنه می‌رود.