انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر در پی انتخاب پیام دهکردی به عنوان دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان بیانیه‌ای را منتشر کرده و در اختیار سایت خبری تئاتر قرار داد

پایگاه خبری تئاتر: بیانیه ی انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه ی تئاتر:

 

ریاست محترم مرکز هنرهای نمایشی ، جناب آقای طاهری !

و هنرمند محترمِ برگزیده ی جشنواره ی بینالمللی تئاتر فجر، جناب آقای پیام دهکردی !

ضمن عرض سلام و آرزوی سلامتی برای شما خواهشمندیم این یادداشت را کاملا دوستانه بدانید و از سرِ مهر بخوانید ، چراکه دستِ ما تئاتری های کودک و نوجوان آنقدرها کوتاه است که تصوّر رسیدن به هیچ یقه یی رادر سر نمی پروراند و اصولا دیواری هم نداریم که آن را کوتاه ترین دیوار دنیا بنامیم . امّا باور کنید تن مان ، همچنان شریف است به جان آدمیّت ، درست مثل تنِ تمامِ تئاتری های دیگر که دارند نشان آدمیّت.

جناب آقای طاهری ، شمارا به خدا ، تئاتر کودک را اینقدر سهل و آسان و بی اهمّیّت و محل آزمون و خطا و کسب تجربه نپندارید.

شما را به خدا تئاتر کودک را اینقدر بی پدر و مادر و بی کس و کار و محتاج سرپرست تلقّی نکنید و از شعارهای کلیشه یی بپرهیزید.

اینقدر کودکی را واژه واژه با صداقت و پاکی ، و نوجوانی را قدح قدح با شور و نشاط همراه نکنید و شایسته ی بهترین ها ندانید .

 

کدام بهترین ها ؟! کجای کارنامه ی جنابِ آقای دهکردی ربطی به کوچکترین حرکت در حیطه ی کودک و نوجوان دارد که شما ، ایشان را بهترین در این زمینه تشخیص داده اید ؟

 

اگر از تمام شرکت کنندگان ودست اندرکاران این جشنواره بخواهید که هر کدام بیست نفر را برای این سِمت معرفی کنند ، به جرات به شما می گوییم که نامِ جنابِ دهکردی عزیز ، به هیچ وجه جزو این همه پرسی قرارنخواهدگرفت.

 

چرا اینگونه تصور می کنید که تئاتر کودک تخصّص لازم ندارد و برای دبیری جشنواره اش احتیاجی به افراد خاص و باتجربه و با شناخت و پیراهن پاره کرده نیست و هرکس سابقه یی در برگزاری هر جشنواره یی داشته باشد می تواند از پسِ این مهم نیز به خوبی و ثمربخش برآید؟

 

یکی از آسودگی های ذهنی و روحی ما ، اعضای انجمن تئاتر کودک و نوجوان ، در سال های اخیر وجود فردی لایق همچون شهرام کرمی به عنوانِ دبیری آگاه و کارآزموده و شریف بود که اهالی تئاتر کودک را به خوبی می شناخت و خود ، از فعّالان و هنرمندانِ این عرصه محسوب می شد و با سابقه ی درخشان مدیریتی خود ، تیزهوشی و کاردانی و مهربانی خود را به اثبات رسانده بود.

 

چگونه به همین سادگی جای او را با هنرمندی که هیچ گونه سابقه یی در این زمینه ندارد تعویض می کنید و کودکان صادق و پاک را شایسته ی این بهترین ها می دانید ؟

 

حتّی اگر شهرام کرمی خسته بود ، که هست .

 

حتّی اگر شهرام کرمی نیاز به استراحت داشت ، که دارد .

 

 وحتّی اگر شهرام کرمی می خواست از وضعیت موجود فرار کند ، که می خواست و می خواهد ، وظیفه ی شما به عنوان رییس مرکز هنرهای نمایشی دلجویی بود ، نه پس زدن .

 

همانطور که سال ها پیش ، ما به عنوان اعضای انجمن طوماری تهیه کرده و از کناره گیری ایشان از مدیریت تالار هنر جلوگیری کردیم و به او اطمینان دادیم که در کنارش هستیم و اندکی از بارِ گرانش را به دوش خواهیم کشید.

 

و حتّی اگر ، به هر دلیلی ، شما نخواسته بودید که شهرام کرمی دبیر جشنواره باشد ، بازهم می بایستی از دیگر هنرمندان و اندیشمندان همین عرصه دعوت به همکاری می کردید ، نه از هنرمندی که فقط تئاتر می داند و به جهت برگزاری پنجمین دوره ی جشنواره ی امید ، آشنایی ویژه یی هم با شما پیدا کرده است . ( جشنواره یی که ایشان و همکارانشان به اشتباه ، آن را اوّلین جشنواره ی خصوصی تئاتر می دانند و می شناسند.)

 

مگر مابزرگتر نداریم ، مگر ما پیش کسوت نداریم ، مگر ما افراد لایق و کاربلدی که مدیریت هم بدانند در خانواده ی خود کم داریم که چنین آزمون و خطایی را تجربه کنیم ؟

 

جناب آقای طاهری ، اگر واقعا و قلبا جشنواره ی تئاتر کودک و نوجوان را یک رویداد بزرگ در هنر نمایش کشور می شناسید ، پس باور کنید که فضای تئاتر کودک و نوجوان ، فضایی کاملا جدّی و حرفه یی ست و از هر گونه تخصّص و تجربه و خلاقیت و نوآوری استقبال می کند ، امّا اجازه ی رفتارهای غیرحرفه یی و برخوردهای ساده انگارانه را به کسی نخواهد داد.

 

جنابِ آقای دهکردی عزیز ! فرموده اید که : (( یکی از مشکلاتِ جشنواره ی تئاتر کودک و نوجوان ، حاشیه زدگی ست )). شاید درست فرموده باشید ، اما حضور شما به عنوان دبیرِ این جشنواره نه تنها ، حاشیه زدگی را از بین نخواهد برد ، بلکه اصل را به حاشیه بدل خواهد کرد ، وقتی تصمیم نادرستی از طرفِ رییس مرکز هنرهای نمایشی گرفته می شود و پذیرش نادرستی از جانب شما شکل می گیرد ، حاشیه آنقدر پررنگ خواهد شد که دیگر اصلی ، در میان نخواهد ماند. و این حرکت قطعا ضربه ی شدید و جبران ناپذیری به جسم و جان این جشنواره خواهد زد .

 

جناب آقای دهکردی !

درجایی فرموده اید : (( امیدوارم چنانکه دولت تغییر کند ، دولتِ بعدی مسیر قبلی را ادامه دهد )).

 

ای کاش این را فقط برای جشنواره ی امید که زیر نظر شخص شما اداره می شود آرزو نمی کردید  و این امکان را برای تمامیِ جشنواره های درحالِ رشد قائل می شدید و با قبول دبیری جشنواره ی تئاتر کودک و نوجوان ، حرف خود را نقض نمی فرمودید.

 

به هرحال ، با تمام احترامی که برای شما قائلیم ، از شما خواهش می کنیم که در عرصه ی تخصّص خودتان همچنان فعّال و ان شاالله همچنان موفّق باشید و جشنواره ی تئاتر کودک و نوجوان را به متخصّصانش بسپارید و چنانچه پیشنهادی برای بهترشدنِ این جشنواره به نظرتان می رسد ، آن را با دبیر شایسته تری از همین خانواده در میان بگذارید و سهمی فراموش ناشدنی در این مهم داشته باشید.

 

 ما مطمئنّیم هر پیامی که با صداقت ارسال شود ، با صداقت نیز دریافت خواهد شد ، حتی اگر کمی تند باشد.

 

                                                                                                        والسلام

 

                                                                          انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه ی تئاتر