امروز9 اردیبهشت تولد زنده یاد استاد حمید سمندریان است، اما هما روستا همسر او در این روز چه آرزویی دارد؟

پایگاه خبری تئاتر:  هما روستا گفت: 40 سال با سمندریان زندگی کردم و به همین اندازه با او خاطره دارم. اینکه بخواهم تلاش کنم تا یکی از این خاطرات را به یاد بیاورم واقعاً برایم سخت است.

حمید سمندریان (زادهٔ ۹ اردیبهشت ۱۳۱۰ در تهران - درگذشتهٔ ۲۲ تیر ۱۳۹۱ در تهران) کارگردان ایرانی تئاتر بود که در سال ۱۳۴۲ گروه تئاتری منسجمی به نام گروه هنری پازارگاد تشکیل داد.

وی گفت: تنها آرزوی امروز من این است که ای کاش او در جشن تولدش حضور داشت ، سمندریان تاثیر انکار ناپذیری بر هنر نمایش ایران داشت و سال های بسیار جامعه تئاتر و سینمای کشور مدیون تلاش های او خواهد بود.

روستا ادامه داد: سمندریان پس از تحصیل در خارج وقتی وارد ایران شد کار های بسیار ارزنده ای برای هنر نمایش در ایران کرد. او تئاتر ایران را علمی کرد چون به آن عشق می ورزید. رشد تئاتر مدرن در ایران نیز مدیون تلاش های سمندریان است. بنابراین باید کتاب ها و مقالات بسیار درباره نگاه و تاثیر سمندریان بر رشد هنر بازیگری در ایران نوشته شود.

این هنرمند تئاتر و سینما سمندریان را بعد از «نوشین» تاثیرگذارترین فرد در جامعه هنری ایران عنوان کرد و گفت: خیلی از بازیگران خوب سینما و تئاتر ایران به گفته خودشان بخشی مهمی از هنرشان را مدیون کلاس ها و کتاب های استاد سمندریان هستند.

عبدالحسین نوشین (۱۲۸۵-۱۳۵۰) نمایش نامه نویس، کارگردان تئاتر و شاهنامه پژوه ایرانی. او از مصححین شاهنامه مشهور به تصحیح مسکو بود.

روستا درباره اینکه آیا استاد دچار وسوسه ی بازی در فیلمی نشد، نیز گفت: یک بار قرار بود در آلمان در فیلمی بازی کند که در لحظه آخر به هم خورد و بعد از آن هم هیچ گاه به بازی فکر نکرد. حتی در ایران کارگردانانی مثل آقای کیارستمی و بیضایی هم به او پیشنهاد دادند ولی هیچ گاه نپذیرفت.

روستا درباره برگزاری جشن استاد سمندریان در روز تولدش و جایزه آکادمی سمندریان نیز گفت: متاسفانه امسال هم نشد که در همان روز تولد استاد جشن تولدش را در آکادمی اش برگزار کنیم، ولی به طور حتم این جشن برگزار خواهد شد و مانند سال گذشته اگر هنرمندی توانسته باشد در همان چارچوبی که سمندریان کار کرد، بازی کند و اگر استاد هم بود بازی او را می پذیرفت،در صورتی که بازی خوبی با توجه به سلیقه استاد ببینیم، جایزه سمندریان را به او اهدا خواهیم کرد.