کوروش نریمانی که به‌تازگی نمایش «دن کامیلو» را به صحنه برده است با انتقاد از شرایط تئاتر خصوصی، گفت: تئاتر خصوصی ما یک شوخی تلخ و ناسزا است.

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان و نمایشنامه‌نویس با بیان این مطلب ادامه داد: هر سالی که از مقوله تئاتر خصوصی می‌گذرد نسبت به آن بدبین‌تر می‌شوم. تئاتر خصوصی که ما در شرایط فعلی داریم یک شوخی تلخ است، تئاتر خصوصی در کشور ما راه گریزی برای مدیران فرهنگی شده است که بدون هزینه کردن‌، پول برداشت کنند یعنی مدیران مدیریت کنند و پول بگیرند.

او ادامه داد: امیدوارم که این روند قطع شود، چون این اتفاق یک جنایت فرهنگی است. تئاتر خصوصی در دنیا تعریف خود را دارد باید در ابتدا بسترهای فرهنگی و مالی توسط دولت مهیا شود و بعد گروه‌های تئاتری با استفاده از سوبسیدهای دولتی در مکان‌های خاص مستقر شوند و بعد از چند سال بتوانند روی پای خود بایستند.

نریمانی یادآور شد: اگر تئاتر خصوصی وجود داشت، من نمایش «شب‌های آوینیون» را که در سال 89 در تماشاخانه «ایرانشهر» اجرا کردم، می‌توانست برای چند سال اجرا داشته باشد. متاسفانه تئاتر خصوصی ما یک شوخی تلخ و ناسزا است.

این کارگردان که در نشست خبری نمایش «دن کامیلو» عصر 9 اردیبهشت ماه حاضر بود، در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اجرای دوباره این نمایش که پیش‌تر در سال 84 در سالن «چهارسو» مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته بود‌، گفت: این اتفاق که نمایش‌های پرمخاطب در زمان‌های دیگر اجرا شوند در تمام دنیا مرسوم است. البته نه فقط برای نمایش‌های موفق بلکه برای بسیاری از نمایش‌ها که کمپانی‌ها تشخیص بدهند، این امکان برای اجرای دوباره آنها وجود دارد.

نریمانی توضیح داد: گروه «تئاتر معاصر» چند سالی است که این موضوع را دنبال می‌کند که کارهای کمدی را که در سال‌های قبل‌تر اجرا کرده است‌ و از سوی مخاطبان با استقبال روبرو شده‌اند بار دیگر از آنها اجرا مجدد داشته باشد. قانون نانوشته‌ای در تئاتر ما وجود دارد که همه پذیرفته‌اند و آن این است که تمام نمایش‌ها باید سی اجرا داشته باشند.در حالی که این قانون در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. نمایشی که مختص یک گروه نمایشی در یک جای مشخصی باشد می‌تواند به مدت 50 سال هم روی صحنه باشد اما شرایط تئاتر ما این اتفاق را بر نمی‌تابید اما گروه ما از چند سال پیش با نمایش «جن‌گیر» این کار را آغاز کرد و توانستیم این نمایش را برای دومین‌بار هم اجرا کنیم و این تجربه اتفاقا به ما ثابت کرد که اجرای دوم این نمایش، به لحاظ جذب مخاطب بهتر از اجرای اول آن بود.

کارگردان «هیپوفیز» با اشاره به برخی از سختی‌های اجرای دوباره نمایش «دن کامیلو» تصریح کرد: اجرای دوباره این کار برای ما سختی‌های زیادی داشت چون خیلی ناگهانی به ما اطلاع دادند که می‌توانیم این نمایش را به صحنه ببریم و این در شرایطی بود که بازیگران قبلی «دن کامیلو» سر کارهای دیگری بودند و یا برخی از آنها در خارج از کشور بودند. اما خوشبختانه دوستان دیگری به ما پیوستند بازیگرانی که در کارهای سال‌های اخیر گروه ما حضور داشتند و به همراهی این دوستان توانستیم در مدت زمان کوتاهی این نمایش را برای اجرا آماده کنیم و خوشحالم که در هفته اول اجرایمان با استقبال خیلی خوبی از طرف تماشاگران روبرو هستیم

در بخش دیگری از این نشست هر یک از بازیگران نمایش «دن کامیلو» از تجربه خود در این اثر نمایشی در صحبت‌هایی کوتاه سخن گفتند.

فریده سپاه منصور از بازیگران پیشکسوت تئاتر در سخنانی گفت: من در نمایش «هتل پلازا» خاطره خیلی خوبی با آقای نریمانی دارم و واقعا خوشحالم که با کارگردان فرهیخته‌ای کار می‌کنم و طبیعی است که وقتی به این کار دعوت شدم با کمال میل پذیرفتم. من از تماشاگران و علاقه‌مندان تئاتر خواهش می‌کنم که بیایند کار ما را ببینند.

سیامک صفری از دیگر بازیگران این نمایش عنوان کرد: ما «دن کامیلو» را 9 سال پیش اجرا کردیم و آنقدر جذابیت داشته است که بخواهیم بار دیگر به سراغش برویم، امیدوارم استقبال از این کار ادامه داشته باشد.

مهران احمدی که پس از چند سال دوری از تئاتر با نمایش «دن کامیلو» به صحنه بازگشته است درباره‌ی تجربه‌ی حضورش در این نمایش گفت: سال 73 با آقای نریمانی همکاری مشترکی به عنوان بازیگر و کارگردان داشتیم‌، من با حضور در نمایش «دن کامیلو» در واقع به خانه پدری و مادری‌ام برگشته‌ام یعنی تئاتر برگشته‌ام. چون احساس می‌کردم کوله‌پشتی بازیگری‌ام خالی شده است و این احساس باعث شد که دوباره تئاتر را دنبال کنم.

وی افزود: از چند ماه قبل هم خیلی دوست داشتم که یک کار تئاتری خوب انجام دهم که خوشبختانه بعد از تعطیلات آقای نریمانی با من تماس گرفت و پیشنهاد بازی در «دن کامیلو» را به من داد و به محض اینکه وارد گروه شدم متوجه شدم اینجا جای دیگری است. اینجا جایی است که تو باید یک ساعت و نیم به شکل متمرکز در کنار بازیگران دیگری که همگی درجه یک هستند‌، کار کنی تلاشم را کرده‌ام که بتوانم نقش جدیدی را در این کار به تماشاگران ارائه کنم.

همچنین الیکا عبدالرزاقی دیگر بازیگر نمایش «دن کامیلو» اظهار کرد: این نمایش را در سال 84 دو مرتبه دیدم که واقعا یکی از بهترین نقش‌هایی بود که در طول این سال‌ها دیده‌ بودم. وقتی آقای نریمانی با من تماس گرفت و پیشنهاد بازی این کار را به من داد، واقعا بهترین عیدی بود که گرفته بودم. نمایش «دن کامیلو» در کارنامه بازیگری من نقطه مهمی است.

اما هوتن شکیبا که تجربه همکاری با کوروش نریمانی را داشته است عنوان کرد: من آقای نریمانی را از دوران دانشگاه می‌شناختم و در اجرای «جن‌گیر» این افتخار را داشتم که در آن کار بازی کنم. بعد از آن مدتی فاصله افتاد و اواخر امسال بار دیگر با کوروش نریمانی در نمایش «هیپوفیز» کار کردیم و خوشبختانه بعد از آن هم فاصله زیادی نیفتاد و توانستم در نمایش «دن کامیلو» در کنار این گروه حاضر باشم، من از کسانی که این نقش را نپذیرفتند تا من جایشان بیایم ممنون هستم.

بهرام افشاری از دیگر بازیگران این اثر نمایشی در صحبت‌هایی کوتاه گفت: من این افتخار را دارم که اولین کار حرفه‌ایم در تئاتر را با کوروش نریمانی شروع کردم و برایم بسیار خوشایند بود که در نمایش «دن کامیلو» حاضر باشم و الان هم بهترین روزهای تئاتریم را سپری می‌کنم.

نمایش «دن کامیلو» به نویسندگی و کارگردانی کوروش نریمانی این روزها ساعت 20 هر شب به غیر از شنبه‌ها در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.