جشن انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر در حالی برگزار شد که پیام دهکردی که به تازگی انتقاداتی از سوی این انجمن نسبت به دبیری او برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شده بود، در این مراسم حاضر شد و با اعضای این انجمن به گفت‌وگو نشست و به انتقادات مطرح شده پاسخ داد.

پایگاه خبری تئاتر:  پیام دهکردی که اخیرا از سوی مدیر اداره هنرهای نمایشی به عنوان دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان انتخاب شده و بعد از آن انجمن تئاتر کودک و نوجوان طی بیانیه‌ای انتقادی خواستار کناره گیری او شده بود، در سخنانی اظهار کرد: من به این مراسم دعوت نبودم اما احساس کردم که باید به دیدار خانواده خودم بیایم. همه شما کم و بیش من کمترین را می‌شناسید. من همیشه منتقد بوده‌ام و هیچ وقت در هیچ باند و جناحی نبود‌ه‌ام.

وی ادامه داد: به اعتقاد من امروز روز مهمی برای تئاتر است چرا که ما توانستیم رفتار صنفی و منسجمی را انجام دهیم که بی‌پاسخ نماند. این دیدار برای من اتفاق مهمی است. من در سال 85 دچار بیماری شدم که چیزی بین مرگ و زندگی بود که آن اتفاق برایم تجربه شگفت‌انگیزی بود و از آن زمان که خداوند فرصت زندگی دوباره را به من داد تصمیم گرفتم که کارهایی که قبل از آن موفق به انجامش نبودم را به انجام رسانم. برای همین از همان زمان ایده جشنواره امید در ذهنم شکل گرفت.ایده‌ای که بر اساس آن بتوانیم به شعار «حمایت آری، دخالت نه» عمل کنیم چرا که در سالیان قبل دخالت‌ها به تئاتر لطمات زیادی زده است.

این بازیگر درباره جشنواره تئاتر امید که آخرین دوره آن اسفند سال گذشته برگزار شد،توضیح داد: سال گذشته هفتمین دوره این جشنواره را برگزار کردیم. جشنواره امید تنها جشنواره تئاتری است که صددرصد خصوصی برگزار می‌شود و اتفاق بزرگی که در تاریخ تئاتر ما رخ داد این بود که برای اولین بار هیچ ممیزی بر کارها صورت نگرفت. ما توانستیم این جشنواره را که می‌توان آن را جشنواره‌ای میان تئاتر دانشگاهی و تئاتر حرفه‌ای دانست بدون ذره‌ای جناح‌بندی جلو ببریم. این اتفاق بزرگی است که مرکز هنرهای نمایشی متوجه شود که ما تئاتری‌ها قاتل و جانی نیستیم. ما درد فرهنگ و وطن‌مان را داریم.

دهکردی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به چگونگی پذیرش دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در سال جدید عنوان کرد: بعد از آن که آقای طاهری از من خواستند دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را بپذیرم من در آن جلسه در پاسخ به ایشان قاطعانه گفتم که این کار را نمی‌پذیرم و گفتم من اشرافی در تئاتر کودک و نوجوان ندارم و سال‌هاست که کار بزرگسال انجام می‌دهم اما ایشان بحث مدیریت را مطرح کردند و گفتند مدیریت کردن بحث جداگانه‌ای است. شما هفت سال به خوبی جشنواره امید را پیش برده‌اید و می‌توانید در این کار هم موفق شوید، من هم در پاسخ به آقای طاهری گفتم که باید برای پذیرش این سمت به سراغ آقای شهرام کرمی که زحمات بسیاری برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشیده‌اند، بروم.

وی افزود: من و آقای کرمی جلسات متعددی داشتیم و ایشان به من دو نکته را مطرح کردند. اول 100هزار مخاطب تئاتر کودک و نوجوان، مسئله دیگر هم تداوم تئاتر، که دومی باعث شد در نهایت این کار را بپذیرم منتهی یک خواهشی را با ایشان مطرح کردم و گفتم که می‌خواهم که شما شانه به شانه در کنار من باشید و در پیش بردن ایده‌ها و کارها به من کمک کنید تا بتوانم ایده‌هایی که از قبل اتفاق افتاده را تداوم و آن‌ها را رشد دهم . من می‌خواستم به اینجا بیایم و با خود شما صحبت کنم و نمی‌خواستم که در رسانه‌ها جوابی بدهم. من با آقای طاهری شرط کردم که اگر آقای کرمی در کنار من باشند دبیری این جشنواره را می‌پذیرم.

این هنرمند تئاتر تصریح کرد: اولین کاری که تصمیم به انجام آن گرفتم تشکیل یک شورای کارشناسی برای جشنواره بود و در کنارش بخش‌های جدیدی به این دوره از جشنواره اضافه شود. من تاکنون با چهار روان‌شناس کودک صحبت کرده‌ام و از آن‌ها درباره اینکه اساسا آسیب کودکان در نسل جدید چیست سوال کردم.

او با درخواست از همه هنرمندان و فعالان تئاتر کودک و نوجوان برای همراهی و کمک در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: حضور من بدون حضور و کمک شما معنایی ندارد. ما باید از هر حاشیه‌ پرهیز کنیم چون می‌خواهیم تئاتر کودک و نوجوان را اعتلا دهیم. ما می‌توانیم درباره هر مسئله‌ای به گفت‌وگو بنشنیم. باور کنید که هیچ کس جز ما نمی‌تواند دلش برای ما بسوزد. الان در این مقطع یک نفس‌گاهی واحد فراهم شده که می‌توانیم کمی به مطالبات‌مان برسیم. وقت آن شده که دولت به هنرمندان اعتماد کند و امور را به خود آن‌ها بسپارد. ما در این شرایط هم می‌توانیم ترک میدان کنیم و هم می‌توانیم ادامه دهیم. تئاتر برای تئاتری‌هاست و حاشیه مرگ همه چیز است.

دهکردی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: مطمئنا شهرام کرمی بهترین انتخاب است و می‌دانم که خسته شده است و دلش را شکانده‌اند. من دلم می‌خواهد با تمام وجود هر کمکی که از دستم برمی‌آید انجام دهم.

پس از صحبت‌هایش پیام دهکردی، برخی هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان به بیان انتقاداتی درباره پذیرش دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از سوی پیام دهکردی پرداختند اما ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر روی صحنه آمد و در صحبتی کوتاه گفت: ما هنرمندان تئاتر هرگز مقابل هم نیستیم. پیام دهکردی هم مثل بسیاری از هنرمندان دیگری که زحمت کشیده‌اند، جایگاه خود را دارد اما مسئله ما چیز دیگری است. ما نه می‌خواهیم پیام برود و نه می‌خواهیم که نرود. ما با هم صحبت‌هایی خواهیم کرد و تصمیم خواهیم گرفت و خود پیام تصمیم می‌گیرد که بماند یا نماند.

 مراسم جشن تئاتر انجمن کودک و نوجوان خانه تئاتر پنج‌شنبه 11 اردیبهشت با حضور جمعی از فعالان و علاقه‌مندان تئاتر کودک و نوجوان در خانه هنرمندان برگزار شد و هنرمندانی چون شهرام کرمی، مهدی قلعه، محمد ساربان، اصغر همت، بهزاد فراهانی، هنگامه مفید، منوچهر اکبرلو، مجتبی مهدی، ایرج راد، مجتبی کاظمی، امیر مشهدی‌عباس و... در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر در صحبت‌هایی گفت: من از همه هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان که سعی‌شان بر این بوده که این هنر را در شکلی که درخور آن است گسترش دهند، تشکر می‌کنم. ما فکر می‌کنیم وقتی در ارتباط با کودک و نوجوان حرف می‌زنیم پس باید همه چیز را در اندازه کودکی که بزرگ نشده ببینیم.

وی افزود: خدمت و سرمایه‌گذاری برای کودکان و نوجوانان زمینه‌هایی را فراهم می‌کند که باعث می‌شود در بزرگی شاهد بسیاری از ناهنجاری‌ها نباشیم. آن‌ها گل‌هایی هستند که نیازمند دقت‌نظر فراوان‌اند. ای کاش یک روز به جایی برسیم که همه بچه‌ها را بچه‌های خودمان بدانیم.

پس از صحبت‌های مدیرعامل خانه تئاتر، روشنک کریمی از اعضای انجمن تئاتر کودک و نوجوان بیانیه این انجمن را که حال و هوایی طنزگونه داشت را خواند.

در بخش‌های دیگر این مراسم از مجتبی مهدی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر کودک و نوجوان تقدیر شد و مدالیوم خانه تئاتر به او اهدا گردید. همچنین از علی سماعی از کارکنان فنی تالار هنر با حضور شهرام کرمی تقدیر به عمل آمد.

در بخش دیگری از این مراسم جوایزی به برترین‌های تئاتر کودک و نوجوان در سال 92 اهدا شد. پیش از اهدای جوایز شهرام کرمی مدیر تالار هنر و از اعضای هیأت داوران بیانیه این هیأت را خواند و در صحبت‌هایی گفت:‌خوشحالیم که برای اولین بار این امکان پیش آمد که کارهای کودک و نوجوانی که در سطح تهران اجرا شدند مورد ارزیابی قرار بگیرند. بسیار باعث افتخار ماست که جایگاه تئاتر حرفه‌ای و تلاش خانواده تئاتر کودک و نوجوان در بخش‌های مختلف مورد تقدیر قرار گیرد. در این ارزیابی هر کاری که از سوی هیأت داوران بیش از سه رأی داشتند به عنوان کاندیدا مطرح شد.

وی افزود: ما از جایگاه حرفه‌ای تئاتر کودک و نوجوان از نگاه خلاقانه شما تقدیر می‌کنیم. متأسفانه خیلی وقت‌ها قدر چیزهایی که داریم را نمی‌دانیم. البته در یک سری از بخش‌ها نیاز به تلاش جدی‌تری داریم که یکی از آن‌ها بخش ادبیات نمایشی و نمایشنامه است. امیدوارم با تلاش شما دوستان شاهد کارهای بهتری برای سال بعد باشیم.

پس از این صحبت‌ها و با حضور شهرام کرمی، هنگامه مفید، پوپک عظیم‌پور، حسن دادشکر و بهزاد فراهانی جوایز بخش‌های مختلف اهدا شد.

جایزه بهترین متن به قطب‌الدین صادقی، بهترین کارگردانی به پرستو گلستانی، بهترین بازیگری زن به مریم اکبری، بهترین بازیگری مرد به میلاد رمضانی، بهترین طراحی صحنه به مهرداد باقری، بهترین طراحی به لباس روشنک کریمی و لوح تقدیر ویژه به نمایش «طبل بزرگ» به کارگردانی مجتبی مهدی تعلق گرفت.

در بخش‌ دیگر این مراسم بهزاد عمرانی و مارتین شمعون‌پور چند قطعه شاد موسیقی اجرا کردند که با استقبال حاضران روبه روشد. در بخش‌های دیگر تصاویری از فعالیت‌های انجمن تئاتر کودک و نوجوان در سال 92 پخش شد.