روز گذشته اجرای نمایش «کلوچه دارچینی» با تقدیر از حسین محب‌اهری همراه بود و همکارانش از اینکه خاطرات کودکی‌ بسیاری با هنرمندی او رقم خورده، مقاومت روحی‌اش در مقابل بیماری جای تقدیر دارد و اینکه او هنرمندی است که بازی برای کودکان را جدی می‌گیرد و هیچوقت ادا درنمی‌آورد سخن گفتند.

پایگاه خبری تئاتر: مراسم تجلیل از استاد حسین محب اهری، بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون روز گذشته دوشنبه 15 اردیبهشت در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار و از سه دهه فعالیت این هنرمند شناخته شده برای کودکان و نوجوانان تجلیل شد.

خاطرات کودکی‌مان با هنرمندی محب‌اهری رقم خورده

در ابتدای این مراسم که با حضور مدیران کانون و هنرمندان، اساتید و دست‌اندرکاران تئاتر و تلویزیون برگزار شد، حسین موذن مدیر تئاتر کانون به ایراد سخن پرداخت و ضمن قدردانی از زحمات حسین محب اهری برای کودکان و نوجوانان ایرانی گفت: بخش بزرگی از خاطرات کودکان و بزرگسالان ایرانی با بازی و هنرمندی حسین محب اهری در برنامه‌های کودک و نوجوان رقم خورده است.

وی ادامه داد: خیلی از روزها، افراد زیادی در مرکز تولید تئاتر بازی حسین محب اهری را دیده‌اند و او را ستوده‌اند. اما هیچ وقت از یادم نمی‌رود که یک روز، تماشاگری برای دیدن نمایش امده بود و به من گفت آقای محب اهری بازی نکرد. توضیح دادم که امروز او برای ضبط یک کار تصویری رفته و نتوانسته در اجرا حضور داشته باشد. آن دوست عزیز گفت، من آمده بودم بازی حسین محب اهری را ببینم خواهش می‌کنم دیگر این کار را نکنید.

موذن افزود: این خاطره را گفتم تا به این نکته اشاره کنم که مردم در سطوح مختلف جامعه، هنرمند را می‌شناسند، محب اهری برای سطوح مختلف جامعه شناخته شده است. گاه فکر می‌کنیم که شیوه کار محب اهری برای هنرمندان شناخته شده است اما طبقات مختلف جامعه به هنر این مرد و زحماتی که برای هنر کشیده واقف و برای آن ارزش قائل هستند.

وی از مریم کاظمی‌ نیز تشکر کرد که با کارهایی که برای کودکان انجام می‌دهد زمینه حضور مستمر محب اهری را در این مرکز ایجاد کرده است و افزود: هرگز این مراسم در شان و مقام حسین محب اهری نیست و دوستان ما را به همین بضاعت ببخشند.

وی با خواندن شعری، از مقام این هنرمند تجلیل کرده و با اهدا لوح تقدیر و هدیه ای از سوی مدیرعامل کانون پرورش فکری از فعالیت بی وقفه او قدردانی کرد.

امروز برای کار کودک انگیزه دوباره گرفتم

حسین محب اهری نیز با تشکر از حضور هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر تشکر کرده و گفت: حضور این دوستان نشان می‌دهد که اینجا خیلی بزرگتر از آن چیزی است که به زبان بیاید. این روز برای من گرامی‌ است و انگیزه‌ای دوباره شد تا باز هم با انرژی بیشتر برای کودکان کار و فعالیت کنم.

شهرام کرمی، مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان نیز در این مراسم گفت: تفاوت حسین محب اهری با دیگر هنرمندان که باعث می‌شود هم بر بیماری سخت اش مسلط باشد و هم هنرش را متمایز کند، عشقی که در وجودش به بازیگری دارد است.

در حاشیه این مراسم هر یک مهمانان با بیان خاطرات خود از این هنرمند، فضایی صمیمی و سرشار از دوستی و ارادت ایجاد کردند.

از آن جمله رضا بابک بازیگر و کارگردان تئاتر وتلویزیون با اشاره به خاطرات مشترک با حسین محب اهری گفت: حسین محب اهری تلاش بسیاری در زمینه تئاتر کرده است، چه برای بزرگسالان و چه کودکان و چه در تلویزیون برای همه خانواده‌ها. در همه کارهایش تاثیرگذار بوده و این تلاش را همیشه در او می‌دیدیم. همیشه یا در حال رفتن به تمرین تئاتر است یا اجرا . او هنرمندی است که بارها که کارهایی لنگ مانده بوده‌اند آمده و یک تنه با آرامش و بدون جنجال کمک کرده و کار را جمع کرده است. حسین میانه سال است ولی با انرژی روی صحنه است. بچه‌ها و خانواده‌ها او را دوست دارند و ما نیزبه او افتخار می‌کنیم.

مقاومت روحی محب‌اهری جای تقدیر دارد

قطب الدین صادقی نیز گفت: حسین محب اهری هم بازیگر خوبی است و هم انسانی خوب. در تئاتر ویژه کودکان سال‌هاست که زحمت می‌کشد.  کاری که در بزرگداشت او کردید بسیار قابل تقدیر است و چه بسا باید این اتفاقات بیشتر هم باشد. ای بسا که در شرایط جسمی‌ نامناسبی هم هست.

وی افزود: می‌دانید که سال‌ها است که گرفتار یک بیماری دشوار است و به رقم این نا فرمانی بدنی همچنان با روح و قلب و احساسش حضور دارد و کار می‌کند. به نظر من این مقاوت روحی جای تقدیر دارد. هر کاری که برای او بکنید کم کرده اید. هر نوع احترام و دوستی برای کسانی که عمری را برای این کار گذاشته‌اند کم است و باید نهاد‌ها و مهم‌تر از آن خود هنرمندان یاد بگیرند و همدیگر را دوست داشته باشند و به هم احترام بگذارند.

منوچهر اکبرلو هم درباره محب اهری گفت: حسین محب اهری، انسان است. چیزی که در این زمانه، کم داریم. کاری به هنرش ندارم، که هنرمند است. کاری به عشقش به تئاتر ندارم که عاشق است. کاری ندارم به تعهدش، که زبانزد است. این همه را محب اهری دارد؛ اما خود او نیست. خود او انسانیت اوست. من بر این باورم که روح لطیف انسانی اوست که بازی اش و حضورش روی صحنه را دلنشین می‌کند.

محب‌اهری ادا در نمی‌آورد

وی افزود: محب اهری مثل کودکان، ساده است و پاک. می‌خندد و می‌خنداند. ادا در نمی‌آورد. این که می‌بینیم، خود خود اوست. نمی‌توانم تصور کنم کسی با دیدن او و شنیدن نامش، کدورتی، اخمی‌و خاطره تلخی داشته باشد. بر عکس! او همواره شور است و عشق است و انسان. حسین محب اهری انسان است که در این زمانه، کم داریم.

مهدی قلعه کارگردان تئاتر نیز با بیان این جمله که محب اهری انقدر انسان بزرگی است که اگر بخواهیم درباره او بگوییم باید روزها صحبت کنیم گفت:
چیزی که همواره از حسین محب اهری به خاطر دارم و از او یاد گرفتم در زمستان 90 اتفاق افتاد که نمایشی را در همین مرکز تولید تئاتر روی صحنه
داشتم و خانم  کاظمی‌درحال تمرین کارشان در سالن مجاور ما بودند.

هنرمندی که بازی برای کودکان را جدی می‌گیرد

وی ادامه داد: یک روز برفی و بسیار سرد بود. تماشاگران ما زود رسیده بودند و چون سالن انتظار جا نداشت و نمی‌توانستند بیرون هم بمانند حسین محب اهری تماشاگران را به سالن خودشان برده بود و برایشان اجرا می‌کرد تا سرگرم شوند و زمان اجرای ما فرا برسد. این را از او یاد گرفتم. او فردی بسیار خلاق است. او هنرمندی است که هنوز بازی برای کودکان را جدی می‌گیرد. از خداوند می‌خواهم از عمر من بکاهد و به عمر او بیافزاید. از این که این مراسم تجلیل را برگزار کردید سپاسگزارم و گرچه سال گذشته انجمن تئاتر کودک و نوجوان مدالیوم خانه تئاتر را به او تقدیم کرد اما هر ساله هم مراسمی‌ برای او برگزار شود کم است.

عباس جهانگیریان، پژوهشگر تئاتر نیز درباره این هنرمند گفت: صفای محب اهری را دوست دارم او به عنوان بازیگر یک صفا و محبت و صداقتی دارد که
دوست داشتنی است. همیشه این نکات را در هنرمند جستجو می‌کنم چرا که استعداد و توانایی هنری هنرمند بر همین ویژگی‌ها شکل می‌گیرد.

مریم کاظمی، کارگردان نمایش «کلوچه دارچینی» نیز با خیر مقدم به حاضران، از حسین محب اهری که همراه همیشگی گروه تئاتر مستقل است تشکر کرد.

از جمله هنرمندان حاضر  در این مراسم جمال اجلالی، رضا بابک، دکتر قطب الدین صادقی، فائزه فیض، بهرام جلالی، آناهیتا غنی زاده، منوچهر اکبرلو، شهرام کرمی، مجتبی مهدی، مهدی قلعه،، کاشانچی، سید حسین فدایی حسین، کورش زارعی، عباس جهانگیریان، توکلی، علیرضا دهقانی، ماندانا عبقری، روشنک کریمی، جواد مهیاری و جمع بسیاری از هنرمندان تئاتر، تئاتر عروسکی و کودک و نوجوان بودند.

مراسم بزرگداشت حسین محب اهری با اجرای نمایش «کلوچه دارچینی» که با بازی این هنرمند روی صحنه است آغاز شده و با گفتگو و پذیرایی از
مهمانان و تماشاگران حاضر در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پایان یافت.