کارگردان نمایش «شاتر شیطان» درباره ویژگی های این اثر نمایشی و اقتباسی که در ایده‌پردازی این نمایش از «فاوست» گوته شده است، سخن گفت.

پایگاه خبری تئاتر: مریم برزگر کارگردان نمایش «شاتر شیطان» که این روزها در عمارت نوفل لوشاتو روزهای پایانی اجرای خود را می گذراند با اشاره به استقبال خوبی که از نمایش شده است گفت: خوشبختانه از حضور مخاطبان راضی هستم و بیش از ۷۰ درصد بازخوردها نیز مثبت بوده است چون نمی توان انتظار داشت که همه یک نمایش را دوست داشته باشند.

وی درباره ایده شکل گیری این اثر نمایشی توضیح داد: دغدغه اصلی من که همیشه در آثارم نیز نمود پیدا می کند پرداختن به انسان و اینکه از کجا آمده و قرار است به کجا برود، است در همین راستا نمایش های «ماراساد»، «تهوع» و «شاتر شیطان» سه اثر نمایشی من که یک سه گانه را از لحاظ مضمونی شکل می دهند به این سوال که «من که هستم» می پردازند. ۲ نمایش قبلی من آثاری اقتباسی بودند و این نمایش نیز از نظر ایده از کاراکترهای «فاوست» گوته اقتباس شده است اما داستان هیچ ارتباطی به «فاوست» ندارد. البته واگنر کاراکتر اصلی نمایش از لحاظ جهان بینی به مفیستو (شیطان) «فاوست» نزدیک است.

برزگر درباره شخصیت پردازی نمایش عنوان کرد: معتقدم انسان ها سرشار از یک ذهن قدرتمند هستند که در مواقعی برای رسیدن به اهدافشان شمایل شیطانی پیدا می کند. در واقع چون کهن الگویی به نام شیطان برای ما متصور است من از این نام استفاه کرده ام اما شیطان تجسم ندارد و در ذهن هر انسانی چه خوب و چه بد به نوعی جای می گیرد. متاسفانه ۹۰ درصد کارهایی که انسان ها برای رسیدن به اهدافشان انجام می دهند منفی است و معتقدم حتی کارهای خیرخواهانه را هم برای آرام کردم روح سرکش و ناآرامشان انجام می دهند و در این نمایش نیز شخصیت اصلی داستان برای رسیدن به مقصودش دست به کارهای شیطانی می زند.

وی یادآور شد: نمایش «شاتر شیطان» اول از هر چیز یک تراژدی است که در فضایی مالیخولیایی و سوررئالیستی جریان دارد. این اجرا بسیار مبتنی بر بدن بازیگر است و بازیگران حرف اصلی را در کار می زنند. همچنین از دکور عجیب و غریبی در کار استفاده نشده است چون همیشه بر این نکته تاکید دارم که باید لزوم استفاده از دکور در یک نمایش احساس شود.

این کارگردان تئاتر در پایان درباره آخرین اجرای نمایش بیان کرد: قرار بود این اثر نمایشی تا ۱۵ مهرماه روی صحنه باشد اما به دلیل اینکه شکیب شجره بازیگر اصلی نمایش قرار است به عنوان نقش اول فیلم سینمایی «روزی دو میلیون» به ایفای نقش بپردازد با هماهنگی هایی که صورت گرفت قرار بر این شد که ۱۰ مهرماه آخرین اجرای نمایش باشد اما در آینده تصمیم بر اجرای مجدد کار گرفته ایم.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: تسواف به همراه خدمتکارش واگنر در برزخ ذهنی خود گرفتار شده است و این برزخ پیامد شکنجه و عشقی مریض‌گونه به دختری ۱۸ ساله به نام تیرگرام است. غافل از اینکه خدمتکارش واگنر حاصل همان عشق نافرجام و در پی فرصتی جهت انتقام مادرش از تسواف است.

شکیب شجره، فرزانه سهیلی، همایون حیدرزاده بازیگران نمایش «شاتر شیطان» هستند که تا ۱۰ مهرماه ساعت ۱۹:۴۵ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است.


منبع: خبرگزاری مهر