نمایش فیزیکال «هوموریباس» کار یاسر خاسب از اول تیرماه در تالار «حافظ» به صحنه می‌رود.

پایگاه خبری تئاتر: یاسر خاسب هنرمند جوان تئاتر که در حوزه پانتومیم و تئاتر فیزیکال فعالیت دارد درباره این اثر نمایشی گفت: «هوموریباس» یک داستان اسطوره‌ای دارد که به لحاظ اجرایی در تاریخ تئاتر ایران کم‌نظیر است.

وی ادامه داد: این نمایش به امکانات فنی،‌ تکنیکی و ایمنی خاصی نیاز دارد که البته این امکانات بیشتر به سالن «حافظ» برمی‌گردد که در اختیار ما قرار دهد.

کارگردان نمایش «گل» درباره این اثر نمایشی توضیح داد: «هوموریباس» با وجود اینکه نوعی از تئاتر فیزیکال است جنبه تئاتری آن بیشتر است و داستانی را تعریف می‌کند. همچنین شخصیت‌هایی دارد که اتفاق‌هایی برایشان می‌افتد. برای همین تماشاچی مدام درگیر کار می‌شود.

خاسب درباره اجرای «هوموریباس» در جشنواره تئاتر فجر یادآور شد:‌ نسبت به اجرایی که در جشنواره داشتیم، تغییراتی را در شیوه اجرایی، طراحی نور، طراحی سازه، بازی‌ها و همین‌طور گروه بازیگری ایجاد کرده‌ایم.

این هنرمند پانتومیم‌کار با بیان اینکه این نمایش ترکیبی از تئاتر فیزیکال و بخشی از هنرهای رزمی است، ادامه داد: برای اجرای عمومی، فدراسیون بین‌المللی هنرهای رزمی قرار است از این کار حمایت کند. بازیگرانی که در این نمایش حضور دارند، در رشته‌های مختلف رزمی فعالیت دارند. اساسا بخش ورزش و هنرهای رزمی در چنین کاری بسیار اهمیت دارد چرا که یک بازیگر عادی نمی‌تواند در چنین کاری بازی کند.

خاسب درباره شرایط اجرای این نمایش که به لحاظ اجرایی دارای سختی‌هایی است و همچنین چگونگی حمایت از این نمایش مطرح کرد: شرایط کاری برای گروه‌هایی مثل ما که با خطر دست و پنجه نرم می‌کنند، خیلی سخت است. ما باید برای همه اجراها تعهد جانی امضا کنیم، یعنی همه چیز پای خودمان است، هیچ جای دنیا این‌گونه نیست.

وی یادآور شد: در کشورهای دیگر هنرمندان را بیمه می‌کنند و شرایط اجرا را برایشان فراهم می‌کنند و به آن می‌گویند شما برای هنر کار می‌کنید و ما هم پشتتان هستیم اما اینجا پشتتان را خالی می‌کنند و می‌گویند باید همه چیز را خودتان بر عهده بگیرید.

وی ادامه داد: البته ما می‌خواهیم با عشق و علاقه کار کنیم و ایستاده‌ایم و هیچ منتی هم در کار نیست. تا الان هم لطف خدا باعث شده که اتفاقی نیافتد و مطمئنا تماشاگران هم با انرژی خوبشان به سالن می‌آیند و باعث دلگرمی ما می‌شوند.

به گفته یاسر خاسب، نمایش «هوموریباس» از اول تیرماه و در ایام ماه مبارک رمضان هر شب بعد از افطار ساعت 21 و 30 دقیقه به صحنه می‌رود.