موزه فیلم آکادمی در لس آنجلس که زیر نظر آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فعالیت می‌کند روز دوشنبه اسامی لباس‌های سینمایی معروف را که قرار است سال آینده به‌عنوان بخشی از کالکشن لباس این موزه به نمایش درآیند، اعلام کرد. این لباس‌ها در یک سال گذشته یا به آکادمی اهدا شده‌اند یا خود آکادمی آن‌ها را خریداری کرده است.

پایگاه خبری تئاتر:  موزه فیلم آکادمی در لس آنجلس که زیر نظر آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فعالیت می‌کند روز دوشنبه اسامی لباس‌های سینمایی معروف را که قرار است سال آینده به‌عنوان بخشی از کالکشن لباس این موزه به نمایش درآیند، اعلام کرد. این لباس‌ها در یک سال گذشته یا به آکادمی اهدا شده‌اند یا خود آکادمی آن‌ها را خریداری کرده است.

در حالی که افتتاح خود موزه فیلم آکادمی تا سال 2020 به تعویق افتاده است، مسئولان این موزه  اعلام کردند لباس‌های به‌کاررفته در فیلم‌هایی چون "دراکولا"، "آواز در باران"، "شازده کوچولو"، "مادام بوآری"، "درخشش"، "یک آمریکایی در پاریس"، "کلئوپاترا"، "لبووسکی بزرگ" و "ماری ملکه اسکاتلند"، جزو لباس‌هایی هستند که به نمایش درخواهند آمد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، یکی از این لباس‌ها شنلی است که بلا لوگوسی بازیگر آمریکاییِ متولد مجارستان (1956-1882) در نقش کنت دراکولا در فیلم "دراکولا" (1931) به تن داشت. این لباس را خانواده لوگوسی به آکادمی هدیه داده است. لوگوسی این شنل را بعد از فیلمبرداری "دراکولا" تا پایان عمر برای خود نگه داشته بود.

بلا جی. لوگوسی پسر بازیگر معروف در بیانیه‌ای گفت: شنلی که پدرم در فیلم "دراکولا" به تن داشت، جایگاهی بسیار ویژه در زندگی من و بچه‌ها و نوه‌هایم داشت. درواقع، این شنل برای بیش از 80 سال بخشی از خانواده مادرم و بعد از به دنیا آمدن من، بخشی از خانواده من بوده است. برای ما کاملاً مشخص شد که برای شنل پدرم هیچ جایی بهتر از موزه آکادمی نیست که تا سال‌ها بعد نیز به عاشقان سینما اجازه می‌دهد بخشی از تاریخ یک فیلم ترسناک کلاسیک را ببیند و از نقش‌آفرینی تحسین‌شده بلا لوگوسی لذت ببرند.

جسیکا نیبل کیوریتور نمایشگاه نیز گفت: این شنل چشمگیر همزمان بیانگر شخصیت کنت دراکولا به‌عنوان یک نماد فرهنگی و زندگی و دوران کاری یک بازیگر فوق‌العاده است. برای ما به‌عنوان یک موزه اهمیت دارد که بتوانیم این شی هنری را ترمیم و محفوظ نگه داریم، بخصوص با دانستن این موضوع که بخش زیادی از تاریخ مادی فیلم‌های ترسناک کلاسیک برای همیشه از بین رفته است. ما از خانواده لوگوسی به خاطر اعتماد به ما و سپردن گنجینه‌ای که برای آن‌ها بسیار اهمیت دارد، عمیقاً سپاسگزاریم.

کلاه‌گیس سیاه الیزابت تیلور در "کلئوپاترا" و کت زرشکی جک نیکلسن در "درخشش" جزو لباس‌های خریداری شده هستند

دیگر هدایا شامل لباس بلند، شنل، تاج و چوگان شاهی شرلی تمپل در فیلم "شازده کوچولو" (1939)، لباس عروسی جنیفر جونز در "مادام بوآری" (1949)، کلاه کلوش دبی رینولدز در فیلم موزیکال "آواز در باران" (1952) و یکی از لباس‌های بلند آن بلایت در "دزد پادشاه" (1955) است.

موزه فیلم آکادمی به ریاست باب ایگر، آنت بنینگ و تام هنکس همچنین چند لباس را خریداری کرده است: لباس بلند و گشاد و شلوار کوتاه جف بریجز در "لبووسکی بزرگ" (1998)، لباس پیشخدمتی سوزان ساراندون در "تلما و لوییس" (1991)، پلیور و شلوار راحتی جین کلی در "یک آمریکایی در پاریس" (1951)، کت زرشکی جک نیکلسن در "درخشش" (1980)، کلاه‌گیس سیاه الیزابت تیلور در "کلئوپاترا" (1963)، لباس بلند و گشاد مارلنه دیتریش در "ونوس موطلایی" (1932)، لباس پولکی سیاه سونیا براگا در "بوسه زن عنکبوتی" (1985)، لباس جین و لباس فلانلِ کتی بیتس در "میزری" (1990) و لباس پادشاهی سرشا رونان در "ماری ملکه اسکاتلند" (2018) و چند لباس دیگر که بازیگرانی چون سامی دیویس جونیر، دایانا راس به تن داشته‌اند.

موزه فیلم آکادمی سال 2020 افتتاح می‌شود

موزه آکادمی از سال 2008 شروع به جمع‌آوری اقلام سینمایی کرده است و اکنون مسئولیت نگه‌داری حدود 3500 قلم مربوط به طراحی لباس، تکنولوژی سینمایی، طراحی صحنه، چهره‌پردازی و طراحی مو، مواد تبلیغی، یادگاری‌ها و جوایز را به عهده دارد.