اعضای آکادمی حمید سمندریان جمعه 26 اردیبهشت ماه با برگزاری دومین جشن این آکادمی مدال سمندریان را به فرهاد آئیش و خسرو خورشیدی اهدا کردند.

پایگاه خبری تئاتر: همسر زنده یاد حمید سمندریان و مدیر آکادمی سمندریان در این مراسم گفت: آکادمی سمندریان طی سالهای اخیر با وجود تمام سختی ها و مشکلات شکل گرفت و البته یکی از مهم ترین فعالیت های آکادمی تشخیص استعدادهای خوب با ملاک هایی است که حمید سمندریان آنها را به ما آموزش داد به همین جهت شاید در حوزه اعطای نشان قضاوت ما با داوران دیگر متفاوت بوده باشد.

مدیر آکادمی سمندریان ادامه داد: در سال جاری ما داوران زیادی برای ارزیابی آثار داشتیم اما در نهایت مشکلاتی به وجود آمد که که در نهایت منجر به این شد که هیات امنای آکادمی سمندریان کار قضاوت را انجام دهند. همه می دانند که ما جشنواره دولتی نیستیم بلکه آکادمی و جشنواره سمندریان هستیم که رای ما رای این آکادمی است.

وی با اشاره به سالروز تولد استاد حمید سمندریان تصریح کرد: جای او  همیشه در میان  همه ما خالی است،  و ما این امید را داریم که هر سال بتوانیم تولدش را جشن بگیریم و در کنار شما یادی از حمید سمندریان کنیم .

در ادامه این مراسم با تقدیر از بازی حسن معجونی در نمایش «سالگشتگی»، پیمان معادی و رامین سیاردشتی برای بازی در نمایش «در انتظار گودو»، پانته‌آ بهرام بازیگر نمایش «شکلک» و ریما رامین‌فر بازیگر نمایش «اینجا کجاست؟» جایزه هیأت امنای آکادمی سمندریان، به فرهاد آییش بازیگر نمایش «سقراط» تعلق گرفت.

فرهاد آییش بعد از دریافت این نشان خطاب به حاضران در مراسم گفت: برای من مایه افتخار است که این نشان را دریافت کردم. البته این نکته را هم بگویم که برخی از نقش ها در موقعیتی که توسط نویسنده و کارگردان طراحی می شود به گونه ای است که هر بازیگری در آن نقش می درخشد . بنابراین برای من هم نقش سقراط دارای چنین ویژگیهایی بود.

وی افزود: زمانی که حمیدرضا نعیمی بازی در نمایش سقراط را به من پیشنهاد داد من چند بازیگر دیگر را به او معرفی کردم چرا که معتقد بودم این بازیگران بهتر و موثر تر از من این نقش را بازی می کنند اما در نهایت او گفت : من « سقراط» تو را می خواهم.

آییش با بیان اینکه «خیلی دوست داشتم این نقش را با بازی بازیگر دیگری می‌دیدم» توضیح داد: «سقراط»  نقشی  بسیار جذاب بود که  هر بازیگری در این نقش می تواند بدرخشد  و این  آرزوی هر بازیگری است که نقش فیلسوفی دیوانه را بازی کند که پا برهنه در شهر راه می‌رود.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در بخش دیگری از صحبتهای خود در تجلیل از مقام هنری استاد حمید سمندریان گفت: من هرگز افتخار نداشتم  به طور مستقیم شاگرد حمید سمندریان باشم اما زمانی که تازه به ایران برگشته بودم با این شخصیت  آشنا شدم و به جز دانش فراوانی که داشتند  همترین نکته‌ای که از او یاد گرفتم سادگی بود. همچنان که  هما روستا هم همیشه این سادگی را دارد. تئاتر ما در حال شکوفایی است و اتفاقات بزرگی در آن می‌افتد اما انرژی و روحی بسیار قوی و پتانسیلی بسیار بزرگ در آن وجود دارد که بخش بزرگی از آن مدیون حمید سمندریان است.

براساس این گزارش در بخش دیگری از این مراسم نشان دیگر آکادمی سمندریان به خسرو خورشیدی طراح صحنه پیشگام تئاتر ایران که سالهای زیادی با حمید سمندریان همکاری داشت، اهدا شد.

این هنرمند بعد از دریافت نشان خود گفت: یاد حمید را همیشه باید نگه داریم و در کنار این بانوی باشکوه هما روستا باشیم. این در حالی است که حمید یکی از کسانی است که هر وقت با او کاری را انجام می دادم لذت وافری می‌بردم. من وقتی با او کار می‌کردم گاه یک قطعه موسیقی گوش می‌دادم و این گوش دادن باعث می شد فردای آن روز خلاقیت دیگری در من شکل گرفته و ایده‌ای نو برای طراحی در من یافته شود.

بعد از انجام مراسم اهدای نشان آکادمی سمندریان کیک تولد این استاد پیشکسوت تئاتر ایران توسط هما روستا و فرزندش کاوه سمندریان با مراسم نور افشانی بریده شد.

اجرای چند قطعه موسیقی و پخش کلیپی از مراسم سال گذشته، از دیگر بخش‌های جشن تولد حمید سمندریان بود.

ابراهیم حقیقی، فریدون شهبازیان ،رضا کیانیان، جعفر پناهی، لوریس چکناوریان، امیر جعفری، محمد سریر، امیرحسن چهل‌تن، محسن تنابنده، حسن معجونی، محسن شاه‌ابراهیمی، سیروس ابراهیم‌زاده، بهروز غریب‌پور، مهدی پاکدل، بهنوش طباطبایی، مسعود پاکدل، هنگامه قاضیانی، رضا بابک، شبنم فرشادجو، مجید سرسنگی، اشکان خطیبی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، شقایق فراهانی، همایون غنی‌زاده، بهاره رهنما، اصغر همت، علی اصغر دشتی، علی شمس، میکائیل شهرستانی، نسیم احمدپور، شهرام مکری، بابک چمن‌آرا، حمید پورآذری، حمید لبخنده، روزبه نعمت‌اللهی، رضا حداد و علی پویان از جمله مهمانان ویژه این مراسم بودند.