شامگاه 28 اردیبهشت‌ماه و همزمان با سالروز تولد خیام شاعر ایرانی و در اولین اجرای اپرای عروسکی «حافظ»، گروه تئاتر عروسکی «آران» به سرپرستی بهروز غریب‌پور 10 ساله شد.

پایگاه خبری تئاتر:  روز یکشنبه 28 اردیبهشت‌ماه تالار فردوسی میزبان اولین اجرای اپرای عروسکی «حافظ» در قالب رپرتوآر اپراهای عروسکی گروه تئاتر «آران» در سال 93 بود.

بهروز غریب‌پور کارگردان اپرای عروسکی «حافظ» و سرپرست گروه تئاتر «آران» در این شب بعد از حضور تماشاگران در تالار فردوسی روی صحنه رفت و گفت: به ندرت پیش از اجرای نمایش چند کلامی با تماشاگران به مناسبتی خاص صحبت می‌کنم اما امشب، شبی استثنایی است. ابتدا سالروز تولد خیام شاعر بلند آوازه ایرانی و عاشق نمایش عروسکی را تبریک می‌گویم و امیدوارم روزی در تالار فردوسی شاهد اجرای اپرای عروسکی «خیام» باشیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور 50 ساله‌اش بر صحنه تئاتر یادآور شد: من از سن 14 سالگی تئاتر کار کردم و خودم را فرزند صحنه دیده‌ام. در 14 سالگی گروهی 3 نفره داشتم و چون کمدی‌های تخته حوضی کار می‌کردیم نامش را گروه «سه کشمش» گذاشتم. «سه کشمش» نام عجیب و پست مدرنی در زمان خود برای یک گروه تئاتری بود.

سرپرست گروه تئاتر «آران» افزود: از زمان گروه «سه کشمش» تا امروز روی صحنه تئاتر هستم. 12 سال پیش تصمیم گرفتم گروهی جدید تأسیس کنم که کار جدیدی انجام دهد. با توجه به تجربه‌ای که داشتم، خواستم کار منحصر به فردی در ایران و جهان به همراه گروه ارائه دهیم. به همراه گروه توانایی بالایی در کار با عروسک‌های نخی داشتیم اما سازنده به تمام معنای این گونه عروسک‌ها را در ایران نداشتیم.

غریب‌پور با اشاره به اجرای اپرای عروسکی «رستم و سهراب» یادآور شد: تمامی عروسک‌های آن اپرا در کشور اتریش ساخته شد اما 10 سال پیش گروه تئاتر «آران» زاده شد و زیر سقف تالار فردوسی که انبار بود و با عشق و تلاش گروه تغییر کرد، رنج کشیدیم و تلاش کردیم و عشق ورزیدیم تا بتوانیم پرچم ایران را در تئاتر عروسکی در سطح جهان افراشته نگه داریم.

این هنرمند با سابقه تئاتر و تئاتر عروسکی تأکید کرد: سخت است گروهی از سوی دولت حمایت نشود، درصدی از فروش خود را به بنیاد رودکی و درصدی را برای تبلیغات هزینه کند، اما قادر به فعالیت‌هایی جهانی باشد که این امر با عشق تمامی اعضای گروه که همگی تحصیلکرده هستند، میسر شد.

سرپرست گروه تئاتر عروسکی «آران» با بیان اینکه شب‌هایی با دغدغه آینده گروه و اعضای آن در خلوت خود اشک ریخته‌ام، گفت: خدا را شاکرم که لطف کرد تا گروه «آران» به نمایندگی از شما در اروپا و آسیا و شهرهای مختلف ایران اجرا کرد.

غریب‌پور تأکید کرد: تکنیک گروه تئاتر «آران» بالاتر از اروپایی‌ها و منحصر به فرد است و در اروپا برای حرفه‌ای های این رشته ورک شاپ برگزار می‌کنیم و این امر افتخاری برای ایران است.

کارگردان اپرای عروسکی «مکبث» با اشاره به اینکه برخی معتقد بودند اجرای اپرای عروسکی در کشورهای اروپایی مانند زیره به کرمان بردن است، یادآور شد: در اولین اجرایی که با اپرای عروسکی در کشور ایتالیا داشتیم، شبکه تلویزیونی RAY ایتالیا با 20 میلیون مخاطب 15 دقیقه از برنامه صبحگاهی خود را به گفتگو با بنده و تعدادی از اعضای گروه تئاتر «آران» اختصاص داد. این امر نشان دهنده این بود که کار ما زیره به کرمان بردن، نبود.

وی با بیان اینکه تالار فردوسی به لحاظ اندازه و ابعاد و تکنیک به کار رفته در آن منحصر به فردترین سالن اجرای تئاتر عروسکی نخی در دنیا است، افزود: مشابه این سالن در سالزبورگ است و این افتخاری برای ما و ایران است. چند سال پیش جایزه‌ای را به خاطر توسعه تئاتر عروسکی جهان دریافت کردم که این امر به دلیل تلاش و عشق گروه بود.

غریب‌پور با اشاره به آغاز اپرای ملی با تولید اپرای «عاشورا» توضیح داد: ما با تولید این کار و آثار بعدی خواننده اپرای ایرانی پرورش دادیم و از سازهای ایرانی برای موسیقی اپراهای عروسکی استفاده کردیم. خدا را شکر که به زمین نیفتادیم. ما از سوی کسی حمایت نشدیم و سربلند هستیم و شما را به عنوان حامیان خود داریم.

کارگردان اپراهای عروسکی «لیلی و مجنون»، «مولوی»، «عاشورا»، «حافظ»، «رستم و سهراب» و «مکبث» در پایان سخنان خود تصریح کرد: هر کسی به گونه‌ای با خدا در ارتباط است. ممکن است کسی از دین فروشی دلخور باشد ولی منکر خدا نیست. با خدایی که در دل دارید دعا کنید که گروه تئاتر «آران» 20 یا 30 ساله شود و به نام ایران کار کنیم.

پیش از آغاز اجرای اپرای عروسکی «حافظ» به مناسبت 10 ساله شدن گروه تئاتر «آران»، مخاطبانی که در صندلی شماره 10 هر کدام از ردیف‌های تالار فردوسی نشسته بودند از سوی گروه تئاتر «آران» یک شاخه گل به همراه هدیه دریافت کردند.