با توجه به عمر نزديك به 50 ساله بنا و ارزيابي‌هاي صورت گرفته توسط كارشناسان به اين نتيجه رسيديم ميزان خسارت و فرسودگي ساختمان به اندازه‌يي است كه بازسازي ما را به مقصود نمي‌رساند به همين علت ساختمان اداره تئاتر به طور كامل تخريب مي‌شود تا محل جديد را با احترام به شكل اوليه جايگزين كنيم.

پایگاه خبری تئاتر: با توجه به تعطيلي اداره تئاتر طي مدت گذشته آيا برآوردي از هزينه‌يي كه به اداره كل هنرهاي نمايشي تحميل شده در اختيار داريد يا خير؟

هزينه‌هاي زيادي تحميل نشده و ابتدا بايد بودجه تعميرات تامين مي‌شد تا امكان بازسازي بنا فراهم شود؛ بر همين اساس با توجه به مشكلاتي كه سال گذشته در زمينه تامين بودجه وجود داشته ساخت اداره تئاتر بطور طبيعي با تاخير مواجه شد و مسوولان هم محلي را اجاره كردند. طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته ساخت بناي جديد به زودي آغاز مي‌شود و طبق گفت‌وگوهاي انجام شده با پيمانكار قصد داريم ساختماني 7 طبقه را در اختيار هنرمندان بگذاريم كه كاربري‌هاي متفاوتي براي آن در نظر گرفته شده است.

يعني ديگر بحث بازسازي در ميان نيست؟

با توجه به عمر نزديك به 50 ساله بنا و ارزيابي‌هاي صورت گرفته توسط كارشناسان به اين نتيجه رسيديم ميزان خسارت و فرسودگي ساختمان به اندازه‌يي است كه بازسازي ما را به مقصود نمي‌رساند به همين علت ساختمان اداره تئاتر به طور كامل تخريب مي‌شود تا محل جديد را با احترام به شكل اوليه جايگزين كنيم.

آيا تضمين‌هاي موردنظر به شما داده شده و نگراني در خصوص تامين بودجه وجود ندارد؟

در اين ارتباط مذاكرات لازم با دوستان انجام شده و معاونت هنري وزارت ارشاد هم قول مساعد براي همكاري داده كه به اميد خدا بودجه مورد نياز براي آغاز به كار طي ماه‌هاي پيش‌رو تامين مي‌شود.

نظر شما در ارتباط با صحبت‌هايي كه در خصوص مفقود شدن سند مالكيت بنا مطرح شد چيست؟

يكي از ساده‌ترين شكل‌هاي رسيدگي به اين مساله براي آغاز به كار ساخت بناي جديد اداره تئاتر اين است كه سند ملك را بخواهيم. خوشبختانه با توجه به اينكه محل قبلا توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خريداري شده مشكلي وجود ندارد؛ شخص وزير هم پيگير هستند و تاكيد داشتند اين محل پس از ساخت بايد در اختيار معاون امور هنري و مركزهنرهاي نمايشي قرار بگيرد. به هر حال جاي نگراني نيست و سند در اختيار مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار دارد.

مايل هستيد جزيياتي درباره بناي مورد نظر را اعلام كنيد؟

ابتدا بايد صبر كنيم تامين اعتبار صورت بگيرد و كارهاي اوليه را آغاز كنيم بعد درباره جزييات اظهارنظر خواهد شد ولي آنچه مشخص است بناي تازه تاسيس اداره تئاتر با فضاهاي اداري مورد نياز مجموعه و همچنين پلاتوهاي مورد نياز براي فعاليت هنرمندان تئاتر احداث خواهد شد.

احتمال دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي املاك مشابهي را در اختيار داشته باشد كه بتوانيد به مجموعه هنرهاي نمايشي كشور اضافه كنيد، آيا تحقيقي در اين رابطه صورت گرفته است؟

بخشي از اين موضوع به اطلاعات جمع‌آوري شده در گذشته بازمي‌گردد كه در اختيار داريم و بخشي هم به ما ارتباط دارد كه گروهي براي اين منظور تعيين شده است. چون در نظر داريم علاوه بر آنچه جزو دارايي‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي محسوب مي‌شود، اطلاعات سالن‌هاي نمايشي و زيرساخت‌هاي مرتبط را كه در اختيار ديگر نهادها قرار دارد شناسايي كنيم تا پس از رايزني‌ در اختيار گروه‌هاي نمايشي و هنرمندان تئاتر قرار بگيرد. ما لزوما سالن‌دار نيستيم و بايد شرايط فعال شدن سالن‌هاي غيرفعال پايتخت و ديگر استان‌ها مانند ظرفيتي كه كانون پرورش فكري در اختيار دارد فراهم كنيم. گفت‌وگوها براي اين منظور هم آغاز شده و در حال برنامه‌ريزي براي تعريف چرخه اقتصادي اين سالن‌ها هستيم تا كار خود را آغاز كنند و معتقدم پس از حمايت از حضور گروه‌هاي نمايشي در اين سالن‌ها خودشان توانايي اداره مجموعه را خواهند داشت.


منبع: روزنامه اعتماد