دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان تاکید کرد در صورتی که مبلغ قرارداد نمایش فیلم‌های جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر مناسب نباشد، اجازه نمایش آثار در شهرستان‌ها را نخواهند داد.

پایگاه خبری تئاتر: کمتر از دو ماه دیگر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر کار خود را آغاز می‌کند و همانند دوره‌های قبل، آثار راه یافته به این رویداد علاوه‌بر تهران در شهرستان‌های دیگر نیز نمایش داده می‌شود.

برای هر اثر سینمایی راه یافته به جشنواره فیلم فجر، ۳ نمایش در تهران در نظر گرفته می‌شود که در صورت استقبال مخاطبان جشنواره، به سانس فوق‌العاده هم می‌رسد، اما نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها سازوکار دیگری دارد، به اینگونه که صاحبان آثار با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قراردادی بسته تا براساس آن، آثاری که در تهران نمایش داده می‌شود در شهرستان‌ها نیز به نمایش گذاشته شود.

به عنوان مثال در سال ۹۲، قرارداد ۳ میلیارد تومانی برای نمایش فیلم‌ها در ۳۰ استان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته شد. اما در قرارداد سال ۹۷، بودجه نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد که این امر با اعتراض تهیه‌کنندگان همراه بود. در نهایت صاحبان آثار راه یافته به جشنواره فیلم فجر سی‌وهفتم، به مناسبت جشن ۴۰ سالگی انقلاب، تصمیم به همکاری با جشنواره فجر گرفتند و اجازه نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها را صادر کردند.

حال باید دید امسال مبلغ پیشنهادی قرارداد فیلم‌ها، برای نمایش در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر چگونه خواهد بود و آیا می‌تواند رضایت صاحبان فیلم‌ها را بدست آورند یا خیر؟ دغدعه اصلی صاحبان فیلم‌ها، این است که هر چقدر تعداد سانس‌های نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر افزایش پیدا کند، به همان اندازه استقبال از این آثار در طول اکران عمومی کمتر می‌شود و این امر به ضرر سینماگران است.

با سید ضیا هاشمی دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان درباره چگونگی نمایش فیلم‌ها در طول برگزاری جشنواره فیلم فجر گفتگو کردیم.

هاشمی درباره عقد قرارداد نمایش آثار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، گفت: پیش از هر چیز باید بگویم که در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، قراردادی بالغ‌بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها بسته شد که همه این مبلغ به تهیه‌کنندگان پرداخت شد.

وی بیان کرد: این مبلغ نسبت به ۴ سال پیش که ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها پرداخت شد، مبلغ بسیار ناچیزی بود. ۳ سانس نمایش هر فیلم در شهرستان‌ها در نظر گرفته شده بود، در تهران نیز در صورت سانس‌های فوق‌العاده ۵۰ درصد از فروش در اختیار صاحبان فیلم‌ها قرار می‌گرفت.

دبیر شورای عالی تهیه کنندگان تاکید کرد: در سال جاری و در دوره سی و هشتم برای نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها هنوز جلسه‌ای برگزار نشده است، اما اگر میزان پیشنهاد قرارداد فیلم‌ها در شهرستان‌ها مبلغ مناسبی نباشد، اجازه نمایش این فیلم‌ها را در طول برگزاری جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌ها را نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: اگر خواسته‌های صاحبان فیلم‌ها تأمین نشود، بی شک اجازه نمایش فیلم در شهرستان‌ها را نخواهیم داد. تصور کنید فیلم‌ها قرار است در ۳۰ استان که هرکدام چند سالن سینما دارند، نمایش داده می‌شود که این امر در صورتی که هزینه مناسبی برای صاحبان فیلم‌ها در نظر گرفته نشود، به ضرر تهیه‌کنندگان خواهد بود.

هاشمی در پایان گفت: سال گذشته به ما اعلام کردند که بودجه اندکی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر دارند، اما وقتی رقم بودجه برگزاری جشنواره را می‌بینم، متعجب می‌شویم. باید در زمینه بودجه برگزاری جشنواره فیلم فجر قبل از برگزاری آن شفاف‌سازی شود، نه اینکه بعد از جشنواره که همه قراردادها بسته شد، شفاف‌سازی کنند! در حال حاضر به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اعلام کرده‌ایم باید برای نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها جلسه‌ای گذاشته شود اما هنوز در این زمینه پاسخی دریافت نکرده‌ایم.