یک منتقد سینما با تأکید بر اینکه ممنوعیتی مبنی بر ارائه چند فیلم از سوی یک تهیه‌کننده در جشنواره فیلم فجر وجود ندارد؛ گفت که در اکثر جشنواره‌ها، برای جلوگیری از هر گونه جهت‌گیری توسط هیأت انتخاب، اسامی عوامل از جمله تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار از تیتراژ حذف می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: محمدتقی فهیم، منتقد سینما در خصوص موجودیت هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: با موجودیت هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر به شدت مخالفم؛ زیرا اعتقاد دارم وجود هیأت انتخاب موجب سلب مسئولیت از سوی مدیران سینمایی ‌می‌شود که بر اساس برخی اعمال سلیقه‌ها، آثار جشنواره را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: در جشنواره‌های معتبر، استاندارد و با قدمت دنیا هم هیچگاه شاهد فعالیت گروهی با عنوان «هیأت انتخاب» نیستیم اما در سیستم مدیریت‌های دولتی این اتفاق رقم می‌خورد؛ چرا که مدیران دولتی در واقع با این کار مسئولیت را از گردن خود برمی‌دارند و به گردن افرادی در قالب اعضای هیأت انتخاب می‌گذارند؛ این در حالی است که بودجه‌ها باید برای کارهای راهبردی در جشنواره هزینه شود، نه کارهای نمادین.

فهیم در ارتباط با این موضوع که آیا حضور یک تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار با چند اثر برای جشنواره فیلم فجر می‌تواند تاثیری در انتخاب‌های «هیأت انتخاب» داشته باشد یا نه، اظهار کرد: آئین‌نامه جشنواره فیلم فجر اگر اجازه دهد که هر تهیه‌کننده، سرمایه‌گذار یا ارگان و نهادی با چند فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور یابد، پس در اصل مشکلی وجود ندارد و اعضای هیأت انتخاب جشنواره صرفا باید بر اساس معیارهای سینمایی دست به انتخاب آثار بزند.

وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که بنده اطلاع دارم، در آیین نامه جشنواره فیلم فجر بندی مبنی بر ممنوعیت ارائه چند اثر از سوی یک تهیه‌کننده خاص وجود ندارد و در مجموع باید گفت: اینکه بگویند چون فلان تهیه‌کننده با چند فیلم راهی جشنواره شده، نمی‌تواند با همه آثارش در جشنواره حضور داشته باشد محلی از اعراب ندارد.

این منتقد پیشکسوت سینما در ادامه با اشاره به لزوم توجه به ارزش‌های سینمایی برای انتخاب آثار خاطرنشان کرد: هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر اصلا نباید کاری به اسامی عوامل سازنده اثر داشته باشند و صرفا باید بر اساس معیارهایی که در آئین‌نامه جشنواره آمده و همچنین بر طبق ارزش‌های سینمایی، آثار را سنجیده و انتخاب کنند که این ارز‌ش‌ها بر اساس مضامین تعریف شده‌ای استوار است.

فهیم در پایان گفت: در حال حاضر همان جشنواره‌هایی هم که هیأت انتخاب دارند، معمولا اسامی عواملی همچون تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده را از تیتراژ فیلم حذف می‌کنند تا اعضای هیأت انتخاب بدون هیچ سوگیری نسبت به تماشای فیلم و انتخاب آثار اقدام کنند که بهتر است این اتفاق درباره هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر هم رخ دهد.