محمدرضا حسنایی دبیر علمی همایش «قدرت ملی در آیینه هنرهای نمایشی» با اشاره به محورهای مختلف این همایش یک روزه از برپایی این رویداد با هدف بازتعریف مفاهیم بنیادین هنر و بررسی نقاط اشتراک هنر و قدرت ملی خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: محمدرضا حسنایی معاون پژوهشی دانشگاه هنر و دبیر علمی همایش «قدرت ملی در آیینه هنرهای نمایشی» درباره هدف از برگزاری این رویداد پژوهشی گفت: برگزاری همایش «قدرت ملی در آیینه هنرهای نمایشی» از این باب است که هنرهای تصویری رسالتی بر عهده دارند که همان کمک به انسجام ملی است. ما در ابعاد مختلف کشور دارای اقتداری هستیم بنابراین باید ابعاد قدرت ملی را بفهمیم و به نمایش بگذاریم. در حقیقت برپایی این همایش فرصتی برای بازتعریف مفاهیم بنیادین هنر و بررسی نقاط اشتراک هنر و قدرت ملی را فراهم می کند.

وی افزود: ممکن است در وهله اول به نظر برسد که قدرت ملی ما تنها شامل قدرت نظامی نظام است اما ما در ابعاد دیگری نیز قدرتمند هستیم که بسیار فراتر و مهمتر از قدرت نظامی مان است. در این همایش نیز ما روی شناسایی و نمایش ابعاد قدرت در زمینه هنرهای نمایشی متمرکز شدیم تا نمایش این ابعاد بتواند باعث انسجام ملی و استحکام پایه های اعتقادی ما شوند.

حسنایی یادآور شد: با تعدادی از اندیشمندان که برخی از حوزه نظامی و تعدادی دیگر از حوزه های فرهنگی و اقتصادی هستند، مشورت کردیم و قرار بر این شد که چنین همایشی را با هدف برقراری رابطه بین هنر و سیاستگذاران کلان کشور برگزار کنیم.

دبیر علمی همایش «قدرت ملی در آیینه هنرهای نمایشی» ادامه داد: در این همایش بحث های نظری ارائه می شود و قرار نیست فیلم یا نمایشی به تولید برسد البته این امکان وجود دارد که بعد از برگزاری اولین دوره این همایش آثار سینمایی بر این اساس ساخته شوند. در این همایش هم اساتید و هم دانشجویان امکان حضور دارند و اصولا قصد ما بر این بود که قشر روشنفکر که همان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید هستند در این همایش حضور یابند.

حسنایی با اشاره به حضور اقشار مختلف فرهنگی در این همایش عنوان کرد: ما 4 محور را برای حضور در این همایش یک روزه انتخاب کردیم که شرکت کنندگان در هر حوزه ای که مایل بودند می توانستند مقالاتشان را ارائه کنند. در واقع مقاله ای از طرف هیات علمی همایش به این دلیل که نویسنده آن یک دانشجو بوده است، رد نشده بلکه تلاش شده همه علاقمندان امکان حضور در این همایش را داشته باشند، البته در صورتی که بتوانند رضایت هیات علمی را به دست بیاورند.

معاون پژوهشی دانشگاه هنر درباره محورهای مختلفی که در این همایش برای ارائه آثار وجود داشته است، توضیح داد: محور اول در این همایش درک مفاهیم قدرت و ملیت و بررسی این نکته است که اصولا مقصود از قدرت ملی چیست؟ در محور دوم واکاوی تاریخی قدرت ملی در ایران و کشورهای دیگر مد نظر قرار گرفته است.

وی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: در محور سوم به بررسی آثاری که در زمینه قدرت ملی در عرصه سینما و انیمیشن و تئاتر در ایران و کشورهای دیگر تولید شده پرداخته ایم. در واقع عملا مروری بر معضلات و مشکلات تولید آثاری در زمینه قدرت ملی در این محور مد نظر قرار گرفته است. در محور چهارم ماحصل سه محور اول مورد بررسی قرار می گیرد و برنامه های راهبردی و پیشنهادات مختلف در سیاستگذاری آینده در ارتباط با هنرهای نمایشی مطرح می شود.

همایش یک روزه «قدرت ملی در آیینه هنرهای نمایشی» 12 خرداد ماه با مشارکت معاونت امور راهبردی فرماندهی کل وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح و دانشگاه هنر در تالار فارابی دانشکده هنر برگزار می شود.