در دو فيلم سينمايي به عنوان بازيگردان حضور يافتم و شيوه مورد علاقه‌ام را در اين دو كار محك زدم. در طول اين دو كار با بازيگران بزرگي همكاري داشتم و متوجه شدم كه تمرين‌هاي مورد نظرم موثر هستند، پس از اين تجارب از طرف چند كلاس بازيگري به من پيشنهاد شد كه آموزش بدهم.

پایگاه خبری تئاتر: در سال‌هايي كه هر روز در هر كوي و برزني آموزشگاه تئاتر و بازيگري سبز مي‌شود و جوانان مشتاق دسته‌دسته به سوي اين كلاس‌ها مي‌شتابند تا ستاره بعدي صنعت تئاتر و سينماي كم‌ستاره اين سال‌ها باشند، يكي از بازيگران جوان تئاتر اين مرز و بوم درصدد است تا دومين دوره ورك‌شاپ بازيگري‌اش را برگزار كند. علي سرابي از بازيگران ماهر و بااستعداد تئاتر ايران در دهه اخير، پس از رسيدن به شناخت و دانشي درخوربازيگري مي‌خواهد مهارت و شناختش را به اشتراك بگذارد و هنرجوياني محدود را آموزش دهد، شايد از ماحصل تجارب او و چند بازيگر بيشتر و عميق‌تر بدانند بازيگري فقط و فقط ذوق و شوق صرف نيست. دوره دوم ورك‌شاپ بازيگري علي سرابي به زودي برپا خواهد شد و گفت‌وگوي پيش رو به شرايط و چند و چون اين ورك‌شاپ مي‌پردازد.

ايده ورك‌شاپ بازيگري چگونه شكل گرفت؟ با توجه به اينكه ورك‌شاپ حاضر دوره دومش را مي‌گذراند. چطور شد كه اين ورك‌شاپ توانست تداوم يابد؟

14 سال است كه مشغول فعاليت در حوزه تئاتر هستم و از اين 14 سال، 10 سال آن را در تئاتر حرفه‌يي گذرانده‌ام، نزد اساتيد بزرگي آموزش ديده‌ام همچون زنده‌ياد استاد حميد سمندريان و محمد يعقوبي. از طريق اين اساتيد با شيوه و مكتب ناتوراليسم در بازيگري آشنا شدم و طي اين سال‌ها مقالات بسياري درباره اين مكتب و روش مطالعه كردم تا با تاريخ، هدف و رويكرد اين مكتب آشنا شوم. به اين نتيجه رسيدم كه بازيگري سينما و تئاتر به اين روش نياز دارد. در دو فيلم سينمايي به عنوان بازيگردان حضور يافتم و شيوه مورد علاقه‌ام را در اين دو كار محك زدم. در طول اين دو كار با بازيگران بزرگي همكاري داشتم و متوجه شدم كه تمرين‌هاي مورد نظرم موثر هستند، پس از اين تجارب از طرف چند كلاس بازيگري به من پيشنهاد شد كه آموزش بدهم، اما جوابم نه بود به اين دليل كه تا آن زمان به آموزش فكر نكرده بودم تا اينكه پس از اين تجارب به نظرم آمد كه مي‌توانم روش مورد نظرم را در بازيگري به صورت آزمايشي آموزش دهم. كساني را كه براي آموزش مي‌پذيرم آموزش‌هايي از بازيگري دارند اما در اين ورك‌شاپ‌ها آموزه‌هايي را ارائه مي‌دهم كه پيش از اين با آن آشنا نبوده‌اند و دست پر از ورك‌شاپ مي‌روند، با اين حال اين آموزش‌ها را آزمايشي مي‌دانم چراكه قصد دارم طي سه، چهار سال آينده آ‌موزشگاهي را ايجاد كنم كه به شكل كاملا اصولي آموزش بازيگري بدهد و بخشي از اين آموزشگاه به امور انتخاب بازيگر (casting) به شكل حرفه‌يي بپردازد. چون جامعه نمايشي ما اعم از تئاتر و سينما نياز به چنين مراكزي دارد. اميدوارم اين كار را انجام دهم.

دوره دوم ورك‌شاپ از كي آغاز و كي به اتمام خواهد رسيد؟

دوره اول تمام شده است. دوره دوم پنج ماه پس از اتمام دوره اول آغاز مي‌شود. همان‌طور كه گفتم 60 نفر را در مرحله اول انتخاب كرده‌ايم كه بايد رزومه‌يي مي‌داشتند و بايد 18 نفر را انتخاب كنيم و دوره‌مان دو ماه و نيم و 17 جلسه خواهد بود، هر جلسه چهار ساعت و دو جلسه استاد مهمان داشتيم. استادان مهمان دوره اول‌مان هومن بهمنش و پيمان معادي بودند كه جلسه آموزشي هومن بهمنش جلسه آموزشي جامعي بود براي بازي جلوي دوربين. پيمان معادي نيز درباره بازيگري حرفه‌يي صحبت كرد و مراحل آن را توضيح داد. براي دوره جديد هنوز استادي را قطعي نكرديم اما حتما استاد مهمان خواهيم داشت.

چرا براي پذيرش هنرجويان پيش‌شرط و رزومه در نظر گرفتيد؟

براي اينكه بازيگران بايد شيوه‌هاي مختلف بازيگري را بشناسند و بعد وارد ورك‌شاپ ما بشوند، چون اگر آن آشنايي نباشد ممكن است بازيگر در ورك‌شاپ ما تك‌بعدي شود، كمااينكه در ورك‌شاپ تاكيد مي‌كنم كه آموزش ما تنها آموزش «يك» شيوه از بازيگري است.

دوره قبلي ورك‌شاپ در برج ميلاد برگزار شد آيا دوره دوم هم در اين محل است يا تغيير خواهد كرد؟

بله، در اينجا بايد از آقاي فرزاد هوشيار مديريت برج ميلاد تهران تشكر كنم كه اين امكان را براي ما فراهم آوردند. به نظرم مكان‌ها و پاتوق‌هاي فرهنگي خيلي قابليت براي ايجاد فضاهاي آموزش هنري دارند و برج ميلاد در اين راه خيلي با ما همراه و حمايتگر بود و براي دوره دوم هم قول مساعد داده‌اند كه براي ورك‌شاپ همكاري همه‌جانبه داشته باشند.