دبیر اجرایی بخش تئاتر خیابانی دومین یادواره «طلوع خرداد» در نشستی خبری با بیان اینکه شهر مریوان قطب اجراهای تئاتر خیابانی است، تأکید کرد: هدف ما این است شهر ورامین به عنوان قطب علمی تئاتر خیابانی کشور شناخته شود.

 پایگاه خبری تئاتر: نشست رسانه‌ای دومین یادواره «طلوع خرداد» که طبق اخبار منتشر شده قرار بود با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و مدیرکل ارشاد استان تهران برگزار شود، با حضور معاون مدیرکل ارشاد استان تهران، رئیس انجمن نمایش استان تهران و دبیر اجرایی بخش تئاتر این رویداد فرهنگی روز 12 خردادماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست اسماعیلی معاون مدیرکل ارشاد استان تهران با اشاره به نامیده شدن سال جاری به نام فرهنگ از سوی مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان در حوزه فرهنگ، یادآور شد: در همین راستا برنامه‌های هنری در استان تهران برنامه‌ریزی شده که یکی از آن‌ها برگزاری یادواره «طلوع خرداد» است. از جمله اهداف این یادواره پاسداشت قیام 15 خردادماه و همچنین انتقال ارزش‌های انقلاب به جوانان است.

وی ادامه داد: کشف استعدادهای مرتبط و حمایت از آن‌ها از دیگر اهداف برگزاری این یادواره است. مهم‌ترین بخش یادواره «طلوع خرداد» که در آن آثار تجسمی و خوشنویسی و همچنین آثار ادبی نیز حضور دارند، بخش تئاتر خیابانی است.

سپس حسین عاطفی رئیس انجمن نمایش استان تهران هدف از برگزاری این یادواره را در بخش تئاتر خیابانی در جهت تقویت اصحاب این گونه نمایشی ذکر کرد و گفت: با حضور نمایندگان 22 استان بخش تئاتر خیابانی یادواره «طلوع خرداد» برگزار می‌شود. ما در این دوره برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توجه بر آموزش در تئاتر خیابانی در دستور کار قرار گرفته است.

این فعال با سابقه عرصه تئاتر افزود: در راستای اهمیت آموزش در تئاتر خیابانی کارگاه‌ «گونه‌شناسی تئاتر خیابانی» با حضور فریندخت زاهدی و کارگاه «آشنایی با تئاتر خیابانی با توجه به جغرافیای ایران» با حضور شیرین بزرگمهر و کارگاه‌هایی با حضور رحمت امینی، حمید پورآذری و یاسر خاسب برگزار می‌شوند که کارگاه یاسر خاسب به تولید و اجرای یک نمایش خیابانی ختم می‌شود.

وی تأکید کرد: یادواره «طلوع خرداد» قصد دارد به شکل آکادمی‌تر و پایه‌ای به تئاتر خیابانی کمک کند.

امیرحسین شفیعی نیز در ادامه این نشست تأکید کرد: شهر مریوان قطب اجراهای تئاتر خیابانی است و ما قصد داریم شهر ورامین را به عنوان قطب علمی تئاتر خیابانی معرفی کنیم.

وی درباره برنامه ریزی‌های مدنظر برای تبدیل شهر ورامین به عنوان قطب علمی تئاتر خیابانی، تصریح کرد: متأسفانه تئاتر خیابانی به سمتی حرکت کرده که از بین 100 اثر شرکت کننده در یک جشنواره تئاتری‌، نمی‌توان 5 اثر درخور توجه را انتخاب کرد. بار آموزشی تئاتر خیابانی کم شده است و تعداد اجراها بالا ولی به لحاظ علمی سطح آثار پایین است. دغدغه‌های بنده در تئاتر خیابانی ورامین این است که توان بیشتری را به لحاظ علمی در تئاتر خیابانی کشور ارائه دهیم.

این فعال تئاتر خیابانی ادامه داد: تئاتر خیابانی باید کمی در اجرای آثار متوقف شود تا به لحاظ علمی خود را به روز کنیم. متأسفانه دفتر پژوهش‌های تئاتر خیابانی با تغییر مدیریت تئاتر خیابانی بسته شد و ما به دنبال فعالیت مجدد آن هستیم. برنامه ریزی ما برای تبدیل شهر ورامین به قطب علمی تئاتر خیابانی ایران، بلندمدت است. متأسفانه تئاتر خیابانی گردونه تعدادی آدم تکراری و ثابت بوده و ما سعی داریم با حضور افراد جدید و مستعد این روند را تغییر دهیم.

دومین یادواره «طلوع خرداد» از 16 تا 19 خردادماه در استان تهران برگزار می‌شود.