بسیاری از سریال‌ها و کتاب‌های تلویزیونی مدت‌هاست سعی در پیش بینی آینده بشریت دارند.

پایگاه خبری تئاتر: هنر الهام بخش علم و علم الهام بخش هنر است. بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های معروف مثل «پیشتازان فضا» یا «جنگ ستارگان» به نسل‌های بعدی الهام بخشیدند تا موارد فانتزی را در واقعیت و دنیای مدرن بسازند.

در ادامه این گزارش با نمونه‌هایی از فیلم‌های علمی تخیلی روبرو می‌شویم که به طور دقیق آینده را پیش بینی کرده اند؛ با توجه به تعداد بالای این نوع فیلم‌ها به معرفی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

 

«۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی»

اولین مورد را با یک پیش بینی دقیق از فیلم سینمایی یک ادیسه فضایی شروع می‌کنیم. این فیلم محصول سال ۱۹۶۹ است و در یکی از سکانس‌ها شاهد این هستیم که فضانوردان در حال نگاه کردن به تعدادی صفحات کامپیوتری تخت هستند که به تبلت‌های امروز اشاره دارد. شکل ظاهری آن‌ها با چیزی که این روز‌ها شاهد هستیم کاملا تناسب دارد.

 

«خانه هوشمند»

فیلم سینمایی خانه هوشمند در سال ۱۹۹۹ از سوی کمپانی دیزنی منتشر شد و شاهد آن بودیم که یک خانه توسط رباتی به نام «پت» اداره می‌شود که می تواند پیام‌ها و دستور‌های صوتی را دریافت و به آن‌ها پاسخ دهد و حتی می تواند تماس‌های صوتی برقرار کند.

 

«گزارش اقلیت»

شباهت‌های بین فیلم سینمایی «گزارش اقلیت» و دنیای واقعی بسیار چشمگیر است. شخصیت‌های این فیلم در دنیایی زندگی می‌کنند که ممکن است خیلی زود برای ما عادی شود. در این فیلم بیلبورد‌های تبلیغاتی متناسب با نیاز‌های شخصی که از نزدیکی آن‌ها عبور می‌کنند، متفاوت است. برای مثال مدتی پیش یک شرکت اتوموبیل سازی بیلبورد‌هایی را ساخته بود که پیام‌هایی بر اساس خودرویی که سوار آن هستید، به شما ارائه می‌داد.

 

«یادآوری کامل»

با وجود آنکه فیلم سینمایی «یاد آوری کامل» چشم انداز دوری از آینده را نشان می‌دهد، اما یکی از پیش بینی‌های تکنولوژی آن کاملاً دقیق به نظر می‌رسد. در این فیلم سینمایی شخصیت‌ها از تاکسی‌های خاصی استفاده می‌کردند. این تاکسی‌ها توسط ربات‌های خودران کنترل می‌شوند. اگرچه این پیش بینی هنوز به طور کامل به واقعیت نپیوسته است، اما به زودی شاهد آن‌ها خواهیم بود.

 

«پیشتازان فضا»

فیلم‌ها و سریال‌های «پیشتازان فضا» در طی سال‌ها نمایش در پیش بینی تکنولوژی‌های آینده بسیار موفق ظاهر شده است. شاید مهمترین پیش بینی این فیلم وسیله‌های کوچک ارتباطی باشند که مطمئنا می‌توانند با تلفن‌های همراه امروزی مقایسه شوند. در فیلم‌های اول و دوم پیشتازان فضا نیز شاهد مچ بند‌های ارتباطی بودیم که می‌تواند به ساعت‌های هوشمند امروزی اشاره داشته باشند.

 

«تغییر چهره»

ایده تغییر در ابتدا به دور از واقعیت و دیوانه وار محسوب می‌شد. در فیلم سینمایی «تغییر چهره» نیکلاس کیج نقش ک فرد تبهکار و شرور را دارد و جان تراولتا هم به عنوان یک ماموری اف بی آی نقش آفرینی می‌کند، اما این تبهکار چهره اش را با این مامور عوض می‌کند. اولین تغییر چهره به صورت قسمتی در سال ۲۰۰۵ در فرانسه انجام شد و اولین تغییر چهره کامل سال ۲۰۱۰ در اسپانیا صورت گرفت در حالی که این فیلم در سال ۱۹۹۷ ساخته شده بود.

 

«سفر به ما»

این فیلم سینمایی در سال ۱۹۰۲ توسط ژرز ملی‌یس فرانسوی ساخته شده است. این داستان فضانوردان و اکتشاف کننده‌هایی است که با پرتاب یک موشک فضاپیما به ماه سفر کرده اند. این فیلم تنها ۱۸ دقیقه است و با توجه به زمان ساختش نیاز به مطرح شدن ویژه‌ای دارد چرا که اولین بار انسان در سال ۱۹۶۹ قدم به روی کره ماه گذاشت.

 

«بلید رانر»

تعداد کمی از فیلم‌های علمی تخیلی به اندازه فیلم سینمایی «بلید رانر» به کارگردانی ریدلی اسکات قابل تحسین هستند. چرا که برای اولین بار یک فیلم علمی تخیلی بزرگ را به پرده سینما آورد. اما این فیلم پیش بینی‌های جالی را در مورد آینده داشت که از مهمترین آن‌ها می‌توان به «ماشین‌های پرنده» اشاره کرد که در آن زمان (۱۹۵۰) بخشی از آینده دست نیافتی محسوب می‌شد. هنوز شاهد وجود ماشین‌های پرنده نیستیم، اما رسیدن به آن بیشتر از گذشته احساس می‌شود.