علی صفری خطاب به دبیر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر، از شبهاتی درباره تخلف‌های احتمالی در معرفی آثار بخش مسابقه صحنه‌ای گفت.

پایگاه خبری تئاتر: علی صفری، کارگردان نمایش «کرونوس» خطاب به دبیر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر، از شبهاتی درباره تخلف‌های احتمالی در معرفی آثار بخش مسابقه صحنه‌ای گفت و تصریح کرد: این شیوه از انتخاب همچون سال‌های گذشته تناقضات فراوانی دارد، سوالاتی هستند که باید پاسخ داده شوند و مخاطب تئاتر باید بداند چطور آثاری برتر در عرصه تئاتر از نگاه هیات انتخاب شما دیده نمی‌شوند و تمامی آثار متوسط به اذعان اکثریت اهالی تئاتر در فهرست شما حضور دارند؟

در متن نامه‌ای که علی صفری خطاب به نادر برهانی‌مرند، دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نوشته، آمده است:

«نمایش کرونوس خرداد ماه سال جاری در تماشاخانه نوفل‌لوشاتو روی صحنه رفت و در زمان اجرای خود خوشبختانه توانست با استقبال خوبی از سوی اهالی تئاتر و منتقدان روبرو شود، دلیل این مدعا را می‌توانید به راحتی با یک جستجوی کوچک در اینترنت مشاهده فرمایید.

متاسفانه در دور اول فهرست آثار بخش مسابقه خبری از نام کرونوس نبود، در صورتی که قویاً تاکید می‌کنم که نام دو اثری در آن مشاهده می‌شد که طبق فراخوان منتشره از سوی دبیرخانه شما اجازه حضور در این دوره از جشنواره را نداشتند، این دو اثر تا پایان مهر ماه ۱۵ اجرای خود را صحنه نبرده بودند و این نقض قانونی است که شاید برای همه یکسان نیست.

دبیر محترم جشنواره تئاتر فجر بگذریم از کیفیت آثار حاضر در بخش مسابقه که همچنان باعث تعجب بسیاری از افراد شده، و یا بدتر از آن میهمانان این بخش که به اذعان اکثریت اهالی تئاتر از بدترین‌های تئاتر امسال بودند، سوال آنجاست که با چه میزان و ملاکی آثار این دوره از جشنواره را محک زده‌اید؟ آیا آن چیزی که دبیرخانه به عنوان فیلم دریافت کرده با آثار روی صحنه رفته انقدر متفاوت است؟

خالی از لطف نیست که بگویم در میان آثار بخش مسابقه دو مجری طرح حضور دارند که هشت اثر از آنها راهی فجر شده است، یک تهیه‌کننده تئاتر سه اثر در این بخش دارد، آیا همه اینها تصادف است؟ حداقل شما بگویید تا خیال ما راحت شود.

طبق صحبتی که با داوران جشنواره داشتم کرونوس در میان ۳۰ اثر برتر قرار داشته است، اگر این اتفاق افتاده پس چطور نام این اثر در بخش غیر رقابتی هم موجود نیست، آیا دلیلی غیر از کیفیت آثار در این میان مطرح شده است؟ این اتفاق در حالی می‌افتد که اثر مذبور از سوی تماشاخانه محترم به عنوان یکی از سه اثر برتر سال معرفی شده است.

جناب نادر برهانی مرند دبیر محترم این دوره از جشنواره تئاتر فجر، این شیوه از انتخاب همچون سال‌های گذشته تناقضات فراوانی دارد، سوالاتی هستند که باید پاسخ داده شوند و مخاطب تئاتر باید بداند چطور آثاری برتر در عرصه تئاتر از نگاه هیات انتخاب شما دیده نمی‌شوند و تمامی آثار متوسط به اذعان اکثریت اهالی تئاتر در فهرست شما حضور دارند؟

متاسفانه اعتراض در وضعیت فعلی تئاتر بی‌فایده است، اما شخص بنده نامه اعتراض خود را به دبیرخانه محترم تحویل دادم مبنی بر بازبینی مجدد اثر اما اینکه آیا فیلم اثر به واقع بازبینی شد، بماند پیش دبیرخانه و خدایش.»



نویسنده: ایلنا