کاهش حمایت‌های دولتی از آثار نمایشی یکی دیگر از دلایل گرایش گروه‌ها به بازتولید محسوب می‌شود. هادی عامل می‌گوید: اگر امکان اجرا داشته باشم بدم نمی‌آید یکی دیگر از آثار قبلی گروه را بازتولید کنم.

پایگاه خبری تئاتر:  هادی عامل هاشمی از انصراف خود برای اجرای نمایش "مضحکه دزدها" خبر داد. این کارگردان در عین حال ابراز علاقه کرد بتواند یکی از آثار قبلی گروه را بازتولید کند.

 با توجه به بالا گرفتن تب تند بازتولید آثار نمایشی هم‌زمان با آغاز سال جدید، این مسئله علاوه بر آنکه موجب تامین بخشی از کاستی‌های مالی و هزینه تولید آثار نمایشی گروه‌ها می‌شود، مشکلاتی را همراه دارد که باز ماندن از خلق آثار جدید تنها یک نمونه از مضرات این پدیده خواهد بود.

هادی عامل هاشمی با بیان اینکه مشکلات چنین رویکردی بیش از سود آن است؛ گفت: علاقه گروه‌های نمایش به بازتولید آثار قبلی گروه‌ دلایلی دارد که نباید از آن‌ها غافل باشیم. نخست آنکه قبلا متن‌های زیادی به اداره نظارت و ارزشیابی ارائه داده و نظر مخالف دریافت کردند که همین نکته موجب شد هنرمندان سرخورده شوند و علاقه‌ای به پی‌گیری متون جدید از خود نشان ندهند.

او ادامه داد: به عنوان نمونه نادر برهانی مرند طی چند سال گذشته نمایش‌نامه‌های زیادی را برای دریافت مجوز ارائه کرد که با مخالفت روبرو شد. اما نمی‌دانم متون مورد نظر را به اداره نظارت و ارزشیابی دوره جدید ارائه داده یا نه ولی فکر می‌کنم قصد دارد برای مهرماه یکی از آثار قدیمی گروه خود را بازتولید کند.

این کارگردان؛ هزینه بالای تولید را یکی دیگر از دلایل گرایش گروه‌ها به بازتولید دانست و عنوان کرد: ما نمایشی را 9 ماه تمرین می‌کنیم اما فقط امکان 30 اجرا برای گروه وجود دارد که قطعا انصاف نیست و شرایط تامین هزینه‌های خلق اثر را فراهم نمی‌کند. بر همین اساس بازتولید و سفر به شهرستان‌های مختلف موجب می‌شود بخشی از هزینه‌ها بازگردد و گروه فشار کمتری تحمل کند.

کارگردان نمایش "افسانه ببر" خاطرنشان کرد: این اتفاق برای بازیگران آثار نمایشی هم خوب است که امکان چند ماه روی صحنه بودن را داشته باشند، چون میزانی از پختگی در ایفای نقش را همراه دارد که بازیگران تئاتر ما کمتر تجربه می‌کنند.

عامل یکی از مضرات گرایش به بازتولید را متوجه نمایش‌نامه نویسان دانست و گفت: این رویکرد موجب می‌شود کارگردانان به نگارش متون جدید علاقه کمتری نشان دهند و نمایش‌نامه نویس لطمه بخورد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش حمایت‌های دولتی از آثار نمایشی یکی دیگر از دلایل گرایش گروه‌ها به بازتولید محسوب می‌شود. من هم اگر امکان اجرا داشته باشم بدم نمی‌آید یکی دیگر از آثار قبلی گروه را بازتولید کنم. چون از بازگشت سرمایه اولیه مطمئن هستم و به نوعی امکان تامین هزینه دکور و لباس برایم فراهم می‌شود.

این کارگردان در انتها ضمن اعلام خبر انصراف از اجرای نمایش "مضحکه دزدها" بیان کرد: در حال حاضر امکان جمع شدن گروه اجرایی آن اثر در کنار یکدیگر وجود ندارد. به همین دلیل از اجرا منصرف شدم اما اگر فرصتی پیش بیاید علاقه دارم "افسانه ببر" را بار دیگر به صحنه ببرم. برای این منظور هم به سالن خاصی نیاز نیست و با توجه به علاقه‌ای که به فضای ایرانشهر دارم مایلم این نمایش را در لابی تماشاخانه ایرانشهر یا تئاتر شهر اجرا کنم که در حال رایزنی هستیم.