نوید محمودی که خود سال‌ها در فیلم‌هایش به مشکلات و مهاجرت مردم افغانستان پرداخته است، درباره فیلم سینمایی«حوا مریم عایشه» نوشت:«مهمترین مشخصه فیلم «حوا مریم عایشه» این بود که قصه آدم‌هایی را بازگو می کند که زندگی‌شان تحت تاثیر جنگ است. یعنی هر سه زنی که در فیلم روایت زندگی‌شان را می‌بینیم آدم‌هایی هستند که قربانی جنگ شده‌اند و هر بلایی که سر آنها و عشق شان آمده است به دلیل جنگ بیش از 4 دهه در افغانستان است.»

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان سینما نوشت: «وقتی سرزمینی مدام درگیرجنگ باشد آدم‌ها زیاد فرصت عاشق شدن و تجربههای‌عاشقانه را ندارند، آدم‌ها مدام با پرخاش و رفتارهای ضربه‌ای و چکشی بزرگ می‌شوند، آدم‌ها خیلی احساس نمی‌کنند و برای اینکه از زندگی شان لذت ببرند باید عاشقانه زندگی کنند و بیشتر درگیر می‌شوند که فقط روزگار بگذرانند و نماد این قصه در فیلم«حوا مریم عایشه» مردها هستند که ما فقط از این مردها یکی شان را می‌بینیم؛ مردی که از رفیق بازی و نوعی از عیاشی می آید و زمان خود را سپری می‌کند و این هم برمی گردد به جنگ های دائمی و چندین و چند ساله افغانستان. یعنی آدم‌ها فرصت زندگی کردن در کنارهم را نداشتند.

احساس می کنم در فیلم صحرا کریمی، زندگی سه زن جوان افغان که میانگین سنی شان 25 سال است از این تجربه رنج می‌برند و این تجربه مردهای همیشه درحال جنگ و درحال فرار از جنگ برای زنده ماندن ، تجربه‌اش در رابطه های عاشقانه و زندگی زنانه آنها آمده است.

صحرا کریمی نیز خودش از همین فضا درفرار بوده، به اسلواکی مهاجرت کرده و پناهنده شده، دکترای سینما گرفته و به افغانستان برگشته است و درست است که در افغانستان بزرگ نشده اما وقتی فردی در افغانستان بزرگ نمی شود نمی توانیم بگوییم از افغانستان خبر ندارد زیرا امروز روز ارتباط است و ما می توانیم در هرجای دنیا به سادگی با دو سه کلیک کردن در گوشی ها تماس تصویری بگیریم.

تصورم این است که تصویر این زن‌ها بسیار قابل لمس و درک نمایش داده شده است. قصه اول، قصه قابل فهم تر و دوست داشتنی تری برای من بود و خیلی توانستم با آن ارتباط بگیرم. قصه دوم در سه قصه برایم رتبه آخر را دارد و قصه آخر در فیلم شبیه به «هفت و نیم»ساخته بنده دارد. قصه‌ای که دخترها درگیر معضلات روابط قبل از ازدواج هستند که بر اثر عشق برایشان اتفاق می افتد و می‌مانند با مساله ای بنام ازدواج که با آن چه کنند.

در مجموع تصویر افغانستان بعد از چهل سال در فیلم «حوا مریم عایشه» بود. شاید دوست داشتم کمی بیشتر در فیلم افغانستان را می‌دیدم که قطعا به خاطر فضای امنیتی و جنگ صحرا کریمی مجبور شده است بیشتر در فضای داخلی آنرا مدیریت کند و البته جایی که در قصه پایانی افغانستان پر از بوق و شلوغ را می شنویم با نمادهای خوب برای جامعه افغانستان.

امیدوارم صحرا کریمی با همین قدرت فیلم دومش را شروع کند.»

فیلم سینمایی «حوا مریم عایشه» به کارگردانی صحرا کریمی و تهیه کنندگی کتایون شهابی این روزها در سینماهای هنر و تجربه درحال اکران است.