دفتر مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای انتشار شماره‌های سال 93 "کتاب صحنه"؛ فصلنامه تخصصی هنرهای نمایشی؛ فراخوان داد.

پایگاه خبری تئاتر: دفتر مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای انتشار شماره‌های سال 93 "کتاب صحنه"؛ فصلنامه تخصصی هنرهای نمایشی؛ فراخوان داد.
 

به گزارش صحنه، در این فراخوان از محققان،‌ پژوهشگران و دانشگاهیان دعوت شده است تا مقالات تالیفی خود را در زمینه‌ی نظریه و نقد تئاتر در قالب علمی-پژوهشی برای انتشار در "کتاب صحنه" به دفتر مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ارسال نمایند.
 
بنا بر اعلام این فراخوان، مقالات ارسالی باید کاملا منطبق بر شیوه‌نامه‌ی ارائه شده تهیه و همراه با چکیده و عنوان انگلیسی به نشانی ketabesahneh@yahoo.com  ارسال شود.
 
گفتنی است شیوه‌نامه‌ی مقالات "کتاب صحنه" به شرح زیر منتشر شده است:
 
راهنمای تهیه و شرایط ارسال نوشتارهای علمی در "کتاب صحنه"
1-    مقاله‌ باید دارای بخش‌های چکیده(حداکثر 8-12 سطر و تا 300 کلمه)، کلید واژه‌ها (حداکثر تا 7 کلمه)، مقدمه، مبانی نظری، روش تحقیق، بدنه تحقیق شامل موضوعات مختلف، نتیجه، پی‌نوشت‌ها و فهرست منابع  باشد. فصلنامه از پذیرش مقاله‌های بلند (بیش از بیست و دو صفحه A4) معذور است. همچنین رسم الخط فصلنامه، براساس دستور خط مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی (آخرین ویرایش) است و رعایت نیم فاصله در تایپ مقالات الزامی است.
 
2-    چکیده مقاله باید به دو زبان فارسی و انگلیسی شامل: بیان مسئله، هدف، چگونگی پژوهش، موضوعات مقاله و یافته های مهم و نتیجه باشد. این بخش باید به تنهایی بیان کننده تمام مقاله و به ویژه نتایج به دست آمده باشد. اندازه چکیده فارسی دقیقاً 200 کلمه و چکیده انگلیسی دقیقاً 500 کلمه است. چکیده فارسی و انگلیسی می‌بایست در صفحه‌ای جداگانه ارائه شوند.
 
3- مشخصات نویسنده یا نویسندگان (نام و نام‌ خانوادگی، مرتبه علمی، نام دانشگاه یا مؤسسه محل اشتغال، نشانی، تلفن و دورنگار) در صفحه اول مقاله ذکر شود.
 
4- پی‌نوشت‌های مقاله (اصطلاحات و معادل‌های واژه‌ها، توضیحات و غیره) می‌باید در متن به ترتیب شماره‌گذاری شده و در پایان مقاله و قبل از فهرست منابع تحت عنوان پی‌نوشت‌ها گنجانده‌ شوند.
 
5- ارجاعات مربوط به منابع در متن مقاله، بین پرانتز (نام خانوادگی نویسنده، سال انتشار: شماره صفحه/ صفحات) پس از نقل مطالب نوشته شود. در مورد منابع غیر فارسی، همانند منابع فارسی عمل شود و معادل لاتین کلمات در پایان مقاله بیاید. نقل قول‌های مستقیم بیش از چهل واژه به صورت جدا از متن با تو رفتگی (نیم سانتی‌متر) از طرف راست (با قلم شماره 12) درج شود.
 
6- چنانچه مقاله از طرح پژوهشی یا رساله مستخرج باشد، لازم است تا عنوان طرح پژوهشی یا رساله درج گردد. همچنین ذکر نام استاد راهنما به عنوان نویسنده دوم الزامی است. و در مورد مقالاتی که به صورت مشترک توسط بیش از یک پژوهشگر تألیف شده است ذکر نام نویسنده مسئول الزامی است. بدیهی است کلیه مکاتبات از طرف دفتر فصلنامه با نویسنده مسئول انجام خواهد شد.
 
7- نام کتاب‌ها و مقالات در داخل متن مقاله در داخل گیومه قرار گیرد.
 
8- تعداد عکس‌ها، نگاره‌ها، جداول و غیره حداکثر 15 عدد و با کیفیت مناسب تهیه شوند. شماره و ماخذ عکس‌ها، نگاره‌ها در ذیل آنها قید گردد. همچنین می بایست فایل تصویری تمام عکس ها، نگاره و جداول خارج از Word نیز ارائه گردد.
 
9- پذیرش نهایی مقاله مشروط به تأیید شورای علمی است. تأکید می‌شود که مقاله نباید در هیچ یک از مجله‌های داخل یا خارج از کشور و یا در مجموعه مقاله‌های همایش‌ها چاپ شده باشد. نویسنده / نویسندگان موظف‌اند در صورتی که مقاله آنان در جای دیگری چاپ و یا نامه پذیرش چاپ آن صادر شده است، موضوع را به اطلاع دفتر فصلنامه برسانند.
 
10- فصلنامه در ویراستاری ادبی مقاله، بدون تغییر محتوای آن آزاد است.
 
11- دریافت مقاله در این فصلنامه منحصراً از طریق نشانی ketabesahneh@yahoo.com صورت می‌گیرد و لازم است تا فایل word و pdf مقاله به همراه نامه‌ای مبنی بر درخواست بررسی و انتشار مقاله خطاب به سردبیر فصلنامه ارسال گردد.
 
12- صحت نوشتارهای علمی با نویسنده/ نویسندگان است.
 
13- منابع مورد استفاده در متن (جدول‌ها و نمودارها) در پایان مقاله و براساس ترتیب الفبایی نام‌خانوادگی، نام نویسنده (نویسندگان) به شرح زیر آورده شود:
کتاب: نام خانوادگی، نام. (سال انتشار)، نام کتاب (حروف مورب و سیاه، قلم شماره 11) ، نام و نام‌خانوادگی مترجم، جلد، نوبت چاپ، محل نشر، ناشر.
مقاله منتشر شده در نشریه: نام خانوادگی، نام (سال انتشار) عنوان مقاله، نام نشریه (حروف مورب و سیاه، قلم شماره 11) ، جلد ، دوره (شماره نشریه)، شماره صفحات.
مقاله ترجمه شده در نشریه: نام خانوادگی، نام. (سال انتشار)، عنوان مقاله، نام و نام خانوادگی مترجم، نام نشریه (حروف مورب و سیاه، قلم شماره 11)، دروه (شماره نشریه)، شماره صفحات.
پایگاه‌های اینترنتی: نام خانوادگی، نام. (سال انتشار مقاله)، عنوان مقاله، نام نشریه الکترونیکی و یا وب سایت (با حروف مورب و سیاه، قلم شماره 11)، تاریخ مراجعه به سایت  و نشانی دقیق پایگاه اینترنتی.
 
 در پایان این شیوه‌نامه آمده است: فصلنامه "کتاب صحنه" از پذیرش مقالاتی که کاملاً بر اساس شیوه‌نامه نگارش مقالات تهیه نشده باشند یا کم و کاستی داشته باشند، معذور خواهد بود. همچنین "کتاب صحنه" پذیرای مقالات ترجمه شده نیست.

لازم به ذکر است فصلنامه تخصصی "کتاب صحنه" به صاحب امتیازی حوزه هنری و سردبیری رحمت امینی در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تهیه و توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود.