معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: تا این لحظه هیچ فیلمی برای نمایش در جشنواره فیلم فجر، نیاز به اصلاحیه نداشته است.

پایگاه خبری تئاتر: مسئله ممیزی و سانسور از نکات حاشیه ساز در همه ادوار جشنواره ها و بویژه جشنواره فیلم فجر و حتی پس از آن بوده است. در برخی از دوره های جشنواره فیلم هایی به نمایش در آمده اند که پس از آن هرگز رنگ پرده سینما و اکران عمومی را ندیده اند. امسال هم سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر از این حواشی به دور نمانده است و شایعاتی در مورد اعمال اصلاحیه های زیاد به برخی از فیلم های راه یافته به جشنواره به گوش می رسد.

با توجه به لزوم دریافت پروانه نمایش برای همه فیلم ها حتی آثار حاضر در جشنواره ها،  سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، گفت: طبق روال همیشگی، بعد از اتمام کار فیلم ها و زمانی که آماده نمایش شدند، نسخه ای از آنها برای بازبینی به شورای پروانه نمایش تحویل داده می شود و این شورا هم پس از بررسی مجوز نمایششان را برای جشنواره فیلم فجر صادر می کند.

وی افزود: تا پیش از این، کلیه فیلم های مستند و کوتاه مجوز نمایش خود را گرفته اند و اکثر فیلم های داستانی هم بدون مشکل بوده و این مجوز را دریافت کرده اند. البته شورا در مورد چند فیلم، به دلیل خشن بودن، پیشنهاد رده بندی سنی داده است.

طباطبایی نژاد با توجه به آغاز پیش فروش بلیت های جشنواره تاکید کرد: این رده بندی بیشتر وجه توصیه ای دارد و تنها به عنوان یک پیشنهاد به خانواده ها است تا بدانند که این فیلم ها مشمول رده بندی سنی شده اند و تا حد ممکن آن را با فرزند زیر پانزده سال تماشا نکنند و یا دست کم این آمادگی را داشته باشند که با یک فیلم خشن روبرو هستند.

وی در پاسخ به اینکه شنیده شده به برخی از فیلم ها، حتی در حد حذف سکانس هم با مشکل روبرو شده اند، اظهار داشت: به طور قطع ما چنین موردی در شورای پروانه نمایش نداشته ایم و اگر از سوی هیات انتخاب یا مسئولین جشنواره، چنین نکته ای تذکر داده شده باشد، من از چنین مواردی اطلاعی ندارم.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در مورد اینکه آیا همه فیلم های راه یافته به جشنواره بازبینی شده و مجوز نمایش دریافت کرده اند تصریح کرد: مجوز آنچه که به ما داده شده و دیده ایم صادر شده است اما تعداد انگشت شماری از فیلم ها هستند که هنوز یا کامل نشده اند یا به دست ما نرسیده اند. به عنوان مثال فیلم روز صفر هنوز نسخه کاملش به دست ما نرسیده که احتمالا فیلم بلامانعی است چرا که شصت دقیقه از آن که دیده شده هیچ مشکلی نداشته است.

طباطبایی نژاد تاکید کرد: تا این لحظه در میان فیلم هایی که دوستان ما دیده اند، اثری که برای نمایش در جشنواره نیاز به اصلاحیه جدی داشته باشد، نداشته ایم.

در همین ارتباط محمدرضا فرجی مدیر کل دفتر نظارت بر ارزیابی و نمایش فیلم هم در این ارتباطات به خبرنگار موج گفت: پس از آنکه سال گذشته با انتقاد برخی خانواده ها بعد از تماشای چند فیلم از جمله به وقت شام مبنی بر اینکه فرزندانشان با دیدن صحنه های خشن ترسیده بودند، تلنگری به ما زده شد تا برای فیلم های جشنواره هم رده بندی سنی را اعلام کنیم. بر همین اساس امسال برای اولین بار چهار فیلم با اعلام رده بندی سنی در جشنواره حضور دارند.

وی تصریح کرد: سه فیلم «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور ، «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی و « آن شب » به کارگردانی کوروش آهاری با رده بندی 12+ و فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت با رده بندی 15+ تعیین شده اند که این هشداری جدی به خانواده ها است تا به این مساله به هنگام خرید بلیت ها توجه کنند.

فرجی افزود: در دنیا رایج نیست که خانواده ها همراه با فرزندانشان به تماشای فیلم های جشنواره ها بروند؛ اما در ایران مردم حتی با کودکان خردسال به سینما می آیند و ما تنها می توانیم در توصیه ای جدی اعلام کنیم که کدام فیلم ها برای چه سنی مناسب یا نا مناسب است.

وی ادامه داد: ما این مساله را به ستاد جشنواره فجر هم ابلاغ کرد ایم تا در جدول فروش بلیت ها این رده بندی را اعلام کنند و خانواده ها را در جریان بگذارند.

فرجی در ادامه در مورد اصلاحیه های احتمالی فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر هم تصریح کرد: هیچکدام از فیلم ها با مشکل جدی روبرو نبوده اند و در مواردی نادر در حد اصلاح یک دیالوگ کوتاه اصلاحیه داشتند و مجوز نمایش برای آنها صادر شده است.

وی افزود تا این لحظه هفتاد درصد از فیلم های داستانی مورد بازبینی قرار گرفته و مجوز نمایش خود را دریافت کرده اند و پیش بینی ما این است که تا روز جمعه (پایان هفته) همه فیلم ها به دست ما رسیده و بازبینیشان انجام شود.


منبع: خبرگزاری موج