نشست خبری فیلم «قصیده گاو سفید»، با حضور عوامل و بازیگران فیلم برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: نشست خبری فیلم سینمایی «قصیده گاو سفید»، به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها با حضور این کارگردان، غلامرضا موسوی (تهیه‌کننده)، آروین پور رئوفی (بازیگر)، پوریا رحیمی سام (بازیگر)، علیرضا ثانی‌فر (بازیگر)، مریم مقدم (نویسنده و بازیگر)، امین جعفری (مدیر فیلمبرداری)، عبدالرضا حیدری (صدابردار)، حسین قورچیان (صداگذار)، کامران خلج (طراح چهره‌پردازی)، عطا مهرداد (تدوینگر) و با اجرای محمود گبرلو و رضا درستکار (منتقد) برگزار شد.

غلامرضا موسوی تهیه کننده در ابتدای این نشست گفت: در تولید این فیلم گروه‌های مختلف گاهی تا ۱۴ الی ۴۸ ساعت کار مدام سر فیلمبرداری حاضر بودند که لازم می‌دانم از آن‌ها و تک تک کسانی که اینجا حضور دارند تشکر کنم.

وی ادامه داد: این فیلم، یکی از آرام‌ترین تولیدات من در ۴۰ سال سابقه کاری‌ام بود.

رضا درستکار، منتقد این فیلم گفت: ما در جامعه خاصی زندگی می‌کنیم و بابت اتفاقاتی که می‌افتد ناراحت هستیم.

وی گفت: هیچ‌کس از یک امر اثباتی حرف نمی‌زند. در رسانه‌ها به بقیه عادت داده‌ایم که فقط فیلم‌ها را له کنند، ولی به نظر من باید از فیلم‌های خوب تشکر کرد. خیلی سخت است فیلمی را دوست داشته باشی و درباره آن حرف بزنی آن هم فیلمی که دما و شرایط امروز جامعه در آن هست، زمانی که قتلی پیش می‌آید و اشتباه است مانند سقوط هوایپما.

درستکار ادامه داد: فیلم را دو بار دیدم و هر دو بار آن را دوست داشتم. زنی که در چنین فشاری هست را باید درست ببینیم این فیلم تلاش می‌کند دمای جامعه را همانطور که هست ببیند و به کسی نیز باج نمی‌دهد.

بهتاش صناعی‌ها، نویسنده وکارگردان «قصیده گاو سفید»، نیز گفت: زمانی که فیلمساز می‌خواهد فیلم بسازد نمی‌تواند دقیقا درباره سمبل‌ها بگوید. گاوی که در فیلم بود به عنوان سمبل استفاده شده بود.

صناعی‌ها ادامه داد: قصه‌ای نوشتیم که شرایط پیرامون قانون را بنویسیم، هر قانون نقطه ضعف‌هایی دارد که می‌توان درباره آن نوشت و ما نیز سعی کردیم بر این موضوع تکیه کنیم. پرونده‌های زیادی از قبل یا بعد از انقلاب در کشور رخ داده، مشخصا نمی‌توان گفت یک پرونده مطرح است بلکه این فیلم از چندین پرونده الهام گرفته است.

نویسنده و کارگردان «قصیده گاو سفید»، افزود: من و خانم مقدم معمولا زمانی که به سراغ یک قصه می‌رویم سعی می‌کنیم از کسانی که از آن‌ها الهام گرفته‌ایم بنویسم. این فیلم همینطور است و براساس تجربیات ما است و خیلی درگیر موج و این داستان‌ها نبودیم.

مریم مقدم نویسنده و بازیگر در بخش دیگری از این نشست با اشاره به نقش خود گفت: کاراکتر‌ها کمی پیچیده بودند و روند شخصیتی دارند که بازیگر باید آن‌ها را در بازی‌اش لحاظ کند. مینا زنی است که سختی‌های زیادی می‌کشد، اما در عین حال پرقدرت است و امیدش را از دست نمی‌دهد، عاشق می‌شود و به پایانی که دیدید می‌رسد.

وی افزود: هر بازیگری روندی در بازی‌اش دارد که اصلا پیچیده نیست.

مقدم در جواب به این سوال که چرا کاراکتر‌ها و موضوع فیلم ایرانی نبوده عنوان کرد: کاراکتر زن ما ایرانی بود، درواقع درباره یک آدم صحبت می‌کنیم که به فردی که به محبت کرده احساس دارد.

صناعی‌ها ادامه داد: این نقش را شهاب حسینی قرار بود بازی کند، اما به دلایل مختلفی این اتفاق نیفتاد، اتفاقی که برای این فیلم افتاد به نظرم درست‌تر بود.

وی همچنین با اشاره به اکران این فیلم گفت: فکر نمی‌کنم این فیلم مشکلی در اکران داشته باشد. این اتفاق در هر دوره و زمانی ممکن بود بیفتد، در هر کشوری که چنین قانونی دارد ممکن است پیش بیاید و مشکلی در آن نمی‌بینم.

صناعی‌ها خاطرنشان کرد: قصد ما لزوما زیر سوال بردن یک قانون نیست، هرقانونی نقاط ضعفی دارد و به صورت کامل درست نیست. ما تصمیم گرفتیم باگ‌های یک قانون را به تصویر بکشیم. در جایگاهی نیستم که به عنوان یک کارگردان سینما بگویم این قانون خوب است یا بد، اما فقط می‌گویم به این قانون می‌توان کمی بیشتر فکر کرد.

در ادامه این نشست درستکار، گفت: همین که فیلم به اندازه است و حس نمی‌کنیم بازیگران دارند بازی می‌کنند و صدابرداری وجود دارد حس متعادلی به وجود می‌آورد.

درستکار افزود: در سینمایی که دائما به سمت عقب می‌رود تماشای چنین فیلمی مایه مباهات است. این فیلم محترم است.

موسوی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به قصه این فیلم گفت: قصه این داستان اصلا چیز عجیب غریبی نیست، این اتفاق در ایران نیز افتاده است. اتفاقی افتاده که اشتباه است و در فیلم نیز توضیحات داده شده است.

علیرضا ثانی فر بازیگر با اشاره به بازی در فیلم «قصیده گاو سفید» تصریح کرد: این نقش اولین تجربه‌ای بود که همراه کارگردان برای انتخاب لوکیشن رفتم. آقای صناعی‌ها به من می‌گفت اینجا خانه و محل کار توست. من هر روز پیش تولید کنار کارگردان بودم. حالا که این فیلم را دوباره نگاه می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که حتی بازیگران فرعی نیز درست ایفای نقش کرده‌اند. از تک تک عوامل تشکر می‌کنم و دستشان را می‌بوسم.

پوریا رحیمی سام بازیگر این فیلم با اشاره به همکاری با بهتاش صناعی‌ها گفت: بعد از تماشای این فیلم از دیدگاه شخصی‌ام می‌گویم که عمیقا معتقدم بازی کردن در فیلم بهتاش صناعی‌ها شانس است. هر فیلم دیگری که این کارگردان بسازد دوست دارم در آن هرچند کوچک بازی کنم.

نشست خبری فیلم «قصیده گاو سفید» دقایقی قبل از شروع سانس سوم سینمای رسانه به پایان رسید.