واکین فینیکس که در بفتا ۲۰۲۰ موفق به دریافت جایزه شد، به نژادپرستی سیستمی این مراسم انتقاد کرد.

پایگاه خبری تئاتر: واکین فینیکس در طول سخنرانی خود برای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد در جوایز بفتا، به این مراسم انتقاد کرد و از بازیگران و همکاران خود خواست برای از بین بردن نژاد پرستی در صنعت فیلمساری کمک کنند.

بازیگر جوکر مدعی شد که این حرفه یک پیام بسیار شفاف و واضح را به افراد رنگین پوست فرستاده است که شما در این مکان جایی ندارید.

فینیکس اضافه کرد: فکر می‌کنم این پیامی است که ما به مردم می‌فرستیم. مردمی که کمک زیادی به رسانه و صنعت ما کرده اند.

او همچنین گفت که در مورد جایزه اش احساس تضاد می‌کند؛ چرا که بسیاری از دوستان بازیگر او (سیاه پوستان) که شایسته این جوایز هستند، امتیازی مشابه او ندارند.

واکین فینیکس گفت: فکر نمی‌کنم این افراد رفتار امتیاز دهنده بخواهند. این افراد فقط می خواهند از آن‌ها قدردانی و تقدیر شود و به کار‌های آن‌ها احترام گذاشته شود. این حرف‌ها به معنای درستکار بودن من نیست؛ چرا که من هم بخشی از این مشکل هستم.

بعد از انکه نامزد‌های جوایز بفتا ماه گذشته اعلام شد و تمامی آن‌ها سفید پوست بودند، واکنش‌ها و عصبانیت‌های زیادی برانگیخته و باعث افزایش استفاده از هشتگ BaftasSoWhite شد تا جایی که عده‌ای معتقد بودند این مراسم شاید با بایکوت روبرو شود.

مایکل وارد بازیگر سیاهپوستی که در این جشنواره موفق به به دریافت جایزه شد، تا مرز گریه کردن روی استیج هم رفت و در پشت صحنه گفت که داستان‌های افراد سیاه پوست مهم هستند، اما خیلی از مردم آن‌ها را نمی‌شناسند.