برادران محمودی که اصالت افغانستانی دارند در پنج فیلمی که تهیه و کارگردانی کرده اند موضوع رنج و سختی افغانی ها را دستمایه اصلی ساخت فیلم‌هایشان کردند و به نوعی صدای مردم افغانستان در آثار شان بودند. تصویر زندگی سخت و فلاکت باری که محمودی ها در فیلم هایشان از بیغوله های تهران و وضعیت سخت افغانی ها در ایران نشان می دهند موضوع مهمی است که حالا در پنجمین فیلم آنها می تواند با دقت و تمرکز بیشتری مورد واکاوی قرار گیرد.

پایگاه خبری تئاتر: مردن در آب مطهر در درجه نخست و جدا از فرم سینمایی و هنری خود در محتوا و بیان تم کلی اش بسیار سوال برانگیز و پر ابهام است. فیلم در عین حال که مسئله مهاجرت افغانها را مطرح می کند به برخی موارد هویتی و اعتقادی نیز اشاره کرده که باعث شده اثری شبهه برانگیز جلوه کند. برای نمونه عنوان فیلم یعنی مردن در آب مطهر و نقش صلیبی که در پوستر فیلم مشاهده می شود اشاره مبهم و دو پهلویی به غسل تعمید مسیحیان دارد که در ادامه داستان هم موضع گیری فیلم درباره آن کامل و دقیق به نظر نمی رسد. از سوی دیگر تصویری که برادران محمودی به خصوص نوید محمودی در مقام کارگردان از ایرانیان ارائه کرده یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعات پیرامونی فیلم است که باعث موضع گیری های مختلف مبنی بر ضد ملی و ضد ایرانی بودن فیلم دارد.
برادران محمودی که اصالت افغانستانی دارند در پنج فیلمی که تهیه و کارگردانی کرده اند موضوع رنج و سختی افغانی ها را دستمایه اصلی ساخت فیلم‌هایشان کردند و به نوعی صدای مردم افغانستان در آثار شان بودند. تصویر زندگی سخت و فلاکت باری که محمودی ها در فیلم هایشان از بیغوله های تهران و وضعیت سخت افغانی ها در ایران نشان می دهند موضوع مهمی است که حالا در پنجمین فیلم آنها می تواند با دقت و تمرکز بیشتری مورد واکاوی قرار گیرد. چراکه مقصد فیلم های برادران محمودی علاوه بر نمایش در داخل ایران عمدتا جشنواره های خارجی بوده و یک بار هم محمودی ها با فیلم شکستن همزمان بیست استخوان و باحضور بازیگران و عوامل ایرانی،نماینده کشور افغانستان در اسکار بودند، همین رویکرد بین المللی میتواند حساسیت ها را در به تصویر کشیدن فضای داخلی ایران و وضعیت زندگی و مردم آن را دو چندان نماید.
مردن در آب مطهر همانند دیگر فیلم های محمودی ها داستان ساده‌ای را روایت می کند که مرکز اصلی آن مربوط به زوج جوان و عاشقی است که ماجراهایی در زندگی آنها پیش می آید. تفاوت این فیلم با آثار قبلی فیلمساز شاید وارد کردن برخی مسائل هویتی و اعتقادی در فیلم باشد که باعث شده حساسیت های فرامتنی روی فیلم زیاد شود. از سوی دیگر تماشای مردن در آب مطهر نسبت به سایر آثار برادران محمودی با ابهام بیشتری روبرو است چرا که چنان که عنوان شد در کنار داستان اصلی مهاجرت چند خرده پیرنگ دیگر در فیلم مشاهده می شود که که قرار است روایتگر برخی تم های مهم در فیلم باشد از این رو اینطور برداشت می شود که داستان مهاجرت زوج دختر و پسر جوان که قرار است تم اصلی فیلم باشد در مواقعی به انحراف می رود و سایر خرده پیرنگ ها به عنوان داستان اصلی روایت می شود.
مردن در آب مطهر فارغ از حواشی و برخی انحرافاتی که در مسیر فیلمنامه‌اش مشاهده می شود، فیلم ساده و بی ادعایی است که می‌خواهد قصه پر غصه جوانان افغانی را بازگو کند و در صورتی که پرش های روایی فیلم را نادیده بگیریم مردن در آب مطهر از حیث کارگردانی، ریتم و بازیگردانی فیلم بدی به نظر نمی رسد که عمده ایرادات متوجه فیلمنامه ضعیف آن می شود.


منبع: سینماسینما
نویسنده: محمد تقی‌زاده