همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور همسو با بسیاری از نقاط دیگر جهان، به منظور جلوگیری و مقابله با موج انتشار این بیماری، تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری یک هفته متوقف شد؛ اما آنچه در این میان بیشترین آسیب را با خود به همراه داشت، زیان و خسارت مالی هنرمندان به واسطه این یک هفته تعطیلی بود؛ اتفاقی که بیش از هر زمانی بدنه مدیریت کلان فرهنگ و هنر کشور را به یاری، مساعدت و همراهی با هنرمندان می طلبد.

پایگاه خبری تئاتر: شنبه؛ سوم اسفند ماه ۱۳۹۸ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی بیانیه‌ای تعطیلی تمامی فعالیت‌های فرهنگی؛ هنری؛ نمایشی و سینمایی کشور را به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور صادر کرد.

همین عامل باعث شد تا در حوزه هنرهای نمایشی شاهد تعطیلی سالن‌های تئاتری باشیم؛ اتفاقی که به‌ویژه در بخش خصوصی با توجه به برنامه‌ریزی تماشاخانه‌ها جهت میزبانی روزهایی مشخص از آثار نمایشی و جدول اجرایی گروه‌ها، باعث متضرر شدن تعدادی از این گروه‌ها از یک‌سو و از سوی دیگر سالن‌داران و مدیران تماشاخانه‌های خصوصی برای پرداخت اجاره‌بهای سالن‌های خود شد.

اتفاقی که هرچند با همراهی جامعه هنری همراه بود اما برای برطرف ساختن یا کاستن از ضررهای مالی و همچنین جلوگیری از تغییر برنامه‌ها و جدول اجرایی تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی تمهیدات ویژه مدیریتی را نیز می‌طلبد.

به همین مناسبت پس از اتفاق های صورت گرفته و برخی از انتقادها، شهرام کرمی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه‌ای را با حضور مدیران تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی جهت رسیدن به برنامه‌ای ثابت و مدون در راستای تلاش برای کاستن از ضرر و زیان‌های مالی برگزار کرد.

ضرری که لاجرم سالن‌ها و گروه های نمایشی از تعطیلی دیدند

کرمی بعد از این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: شکل‌گیری شیوع ویروس کرونا در کشورمان اتفاقی قابل برنامه‌ریزی نبود آن‌چنان که این ویروس بسیاری از شهرها و کشورهای جهان را نیز از زمان به‌وجود آمدن درگیر کرده و در تمامی برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشورها اختلال‌ها و مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در ایران نیز بعد از ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیل شدن فعالیت‌های فرهنگی جهت مقابله با شیوع این ویروس در اماکن عمومی، شاهد تعطیلی تماشاخانه‌هایی بودیم که این تعطیلی به‌ناچار ضرر مالی و معنوی فراوانی برای گروه‌ها داشته است و تردیدی در این مساله وجود نداشته و ندارد.

برای جبران ضررها از هر امکانی بهره می بریم

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مسئله که از موضوع سلامتی مردم مسئله‌ای مهم‌تر وجود ندارد یادآور شد: طبق صحبت‌های صورت گرفته با مدیران تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی و همچنین میزبانی آنها از آثار هنرمندانی که در این بازه زمانی به صحنه رفته‌اند؛ تلاش داریم تا ضمن کمک به جبران بازه زمانی و وقفه در اجرای این گروه‌ها در صورت مهیا شدن امکانات و شرایط جهت اجرا در ایام نوروز از نظر کمک‌هزینه نیز یاریگر گروه‌ها و تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی باشیم.

مشکلی با آغاز اجراها از اول فروردین ماه نداریم

کرمی در پاسخ به این پرسش که منظور از بازه زمانی مشخص به صحنه رفتن اجراها از روز اول فروردین هم‌زمان با تعطیلات نوروزی است تصریح کرد: در طی سالیان اخیر از پنجم تا هفتم فروردین ماه شاهد فعالیت مجدد تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی در سراسر کشور بودیم و به منظور جبران این یک هفته تعطیلی؛ اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلی برای میزبانی و برنامه‌ریزی سالن‌های نمایشی از روز اول فروردین‌ماه ۱۳۹۹ در پایتخت ندارد.

وی افزود: همچنین در دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها نیز بنا داریم تا با رایزنی، تعامل و همکاری با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها شرایط میزبانی سالن‌های نمایشی و دیگر برنامه‌های فرهنگی هنری را جهت جبران این وقفه یک‌ماهه در دستور کار قرار دهیم.

هنوز دستور جدیدی در درباره ادامه تعطیلی صادر نشده است

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مشخص بودن ادامه روند تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در هفته آتی گفت: هنوز دستور جدیدی در این زمینه صادر نشده است و فعالیت‌های نمایشی کشور مانند دیگر بخش‌های فرهنگی و اجتماعی تابع دستورات نهادهای بالادستی خواهد بود.

توجه به سلامت افراد جامعه بر هر مساله‌ای مقدم است

همچنین در این راستا حسین مسافرآستانه دبیر شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و راه‌های مقابله و مبارزه با توسعه و تکثیر آن و استناد به ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی یک هفته‌ای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در تمامی عرصه‌ها ازجمله میزبانی تماشاخانه ها از اجراهای عمومی گفت: سلامت عمومی جامعه بی‌هیچ تردیدی مهم‌ترین اصل در امور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان در تمامی عرصه‌ها ازجمله عرصه فرهنگ و هنر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بعد از آنکه بسیاری از کشورهای جهان درگیر ویروس کرونا شدند کشور ما نیز از این حادثه در امان نماند. به همین سبب تمامی امکانات کشور برای مقابله با این ویروس و جلوگیری از شیوع گسترده آن بسیج شدند و در این زمینه بدنه فرهنگ و هنر نیز با پیشنهادی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تعطیلی یک هفته اماکن عمومی مانند تماشاخانه‌ها برای میزبانی از آثار نمایشی صادر شد همراه بود.

جبران زیان و ضرر زمانی با میزبانی در نوروز

مسافرآستانه با اشاره به برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری و شورای مالی تماشاخانه ایرانشهر طی روزهای ابتدایی هفته آینده گفت: در طی این نشست اگر تعطیلی تماشاخانه ها برداشته شده بود که رویکرد و نگاهی متفاوت را برای شروع فعالیت‌های نمایشی در تماشاخانه ایرانشهر در دستور کار قرار خواهیم داد و اگر بنا به استمرار تعطیلی سالن‌های نمایشی بود تلاش می‌کنیم تا طی برنامه‌ریزی برای همراهی با خسارت‌های مالی و زمانی و همچنین جدول اجرایی تماشاخانه ایرانشهر تمهیدات ویژه‌ای را در دستور کار قرار دهیم.

وی با تاکید بر آنکه شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر نهایت همکاری را با هنرمندان خواهد داشت گفت: با توجه به این مسئله که جدول اجرایی دو سالن استاد ناظرزاده و استاد سمندریان به‌عنوان سالن‌های اقماری مجموعه تماشاخانه ایرانشهر در سال ۱۳۹۹ پر شده است تلاش می‌کنیم تا ضرر زمانی گروه‌هایی که طی این مدت به سبب تعطیلی؛ اجرای آنها با اختلال مواجه شده است را برطرف کنیم.

اما از نظر مالی باتوجه به اینکه تماشاخانه ایرانشهر بودجه حمایتی برای ارائه به گروه‌های نمایشی ندارد در این زمینه کاری در دستور برنامه‌های این شورا قرار ندارد اما تلاش می‌کنیم در جدول اجرایی تماشاخانه ایرانشهر بعد از موافقت اصولی از اداره‌کل هنرهای نمایشی در ایام نوروز سالن‌های تماشاخانه ایرانشهر را برای جبران زمانی ناشی از  تعطیلی نمایش‌هایی که به سبب شیوع ویروس کرونا در کشورمان اجرایشان با اختلال مواجه شد را جبران کنیم.

مخاطبان و بلیت‌های مانده در دست

تعطیلی و وقفه ایجادشده در حوزه میزبانی تماشاخانه‌های خصوصی و سالن‌های دولتی اجرای آثار نمایشی شاید از یک سو ضرر و آسیب مالی را برای گروه‌های نمایشی و مدیران تماشاخانه‌ها با خود به‌همراه داشت اما در آن روی دیگر سکه مخاطبانی که برای روزهای مشخص‌شده در این ایام تعطیلات بلیت‌های خود را برای حضور در سالن‌های نمایشی خریداری کرده بودند با اما، اگرها و پرسش‌های فراوانی برای دریافت وجه مالی خود مواجه هستند.

در این زمینه با توجه به فروش بلیت‌ها از طریق تارنماها - وب سایت‌های - مشخص‌شده فروش بلیت مساله استرداد و یا جایگزینی بلیت‌ها برای پشت سر گذاشتن تعطیلات تماشاخانه‌های میزبان از جمله مسائلی است که این روزها مخاطبان آثار نمایشی نیز پیگیر پاسخ‌گویی مسئولان در این زمینه هستند.

اطلاع رسانی از طریق سامانه به محض اعلام تعطیلی

در این رابطه محمد عمروآبادی مدیر تارنمای فروش بلیت تیوال در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: به محض انتشار دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی یک هفته‌ای تماشاخانه‌ها و دیگر سالن‌های میزبان آثار فرهنگی و هنری از طریق این سامانه مراتب را به اطلاع مخاطبان رساندیم.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به تعامل و همکاری دوستانه میان مخاطبان و اعضای این سامانه فروش در تهیه بلیت‌ها؛ تمهیداتی را نیز نسبت به این اتفاقات در نظر گرفته‌ایم ابتدا با دسته آثاری مواجه هستیم که امکان اجرای مجدد آنها وجود ندارد. مانند برخی از کنسرت‌ها و یا آثار نمایشی که به‌دلیل پر بودن سقف ظرفیت تالارهای میزبان ممکن است که اجرای آنها تمدید نشود.

 در این عرصه و حوزه علاوه بر این‌که از طریق پیامک مراتب را به مخاطبان اطلاع داده‌ایم در اسرع وقت و در سایه صبوری مخاطبان حداکثر ظرف بازه زمانی دو الی سه هفته وجه پرداختی آنها بار به حسابشان واریز خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: همچنین تمهید دیگر اندیشیده شده برای استمرار اجراهای نمایشی آن بود که مخاطبانی که بلیت نمایش‌های مدنظر خود را تهیه کرده‌اند امکان انتقال آن بلیت برای همان روز در هفته آینده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اما در صورت عدم تطبیق این برنامه و یا عدم تمایل مخاطبان برای حضور در هفته آتی به محض باز شدن سالن‌های نمایشی به هر دلیلی ازجمله عدم حضور در سالن‌های عمومی به دلیل مبتلا شدن به ویروس کرونا بار دیگر از طریق همین سامانه مخاطبان می‌توانند نظرشان را به اطلاع مسئولان این سایت برسانند و وجه آن‌ها نیز ظرف مدت زمانی مشخص دو الی سه هفته‌ای به حسابشان واریز و پرداخت خواهد شد.

مهمترین الویت؛ بازپرداخت وجه بلیت مخاطبان

همچنین در همین راستا محمدحسین توتونچیان مدیر تارنمای فروش بلیت ایران کنسرت و ایران نمایش با اشاره به اطلاع‌رسانی از طریق سامانه به عموم مخاطبان به محض اعلام دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی یک‌هفته‌ای فعالیت‌های هنری گفت: بعد از اطلاع‌رسانی، مهم‌ترین اولویت خود را در کنار مفهوم پشتیبانی و خدمات به مخاطبان؛ بازپرداخت استرداد وجه بلیت به آنها قرار دادیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اصل در فعالیت سامانه ایران کنسرت و ایران نمایش تکریم مخاطبان و اعتمادسازی به‌عنوان اصلی‌ترین شعار سامانه ما در همراهی با مخاطبان محصولات فرهنگی و هنری ازجمله موسیقی و تئاتر است.

اهمیت مثلث، زمان؛ برنامه‌ریزی و مخاطبان

توتونچیان با تاکید بر آنکه تضمینی برای اتمام تعطیلی و ازسرگیری فعالیت‌های مراکز فرهنگی هنری طی هفته آتی وجود ندارد یادآور شد: در این میان منطق نیز حکم می‌کرد که به زمان؛ برنامه‌ریزی و اعتماد مخاطبان نسبت به سامانه فروش ایران کنسرت و ایران نمایش احترام بگذاریم.

وی تصریح کرد: چراکه حتی اگر اصل را بر این مسئله استوار کنیم که طی هفته آتی ممنوعیت‌ها جهت اجرای کنسرت و به صحنه رفتن نمایش‌ها برداشته شود، شاید مخاطبان دیگر زمان و یا تمایلی برای حضور در سالن‌های میزبان کنسرت و آثار تئاتری داشته باشند. چراکه به‌هرحال ریشه‌کن شدن ویروس کرونا در کشور به بازه‌ای بیش از زمان یک هفته‌ای نیازمند است.

هیچ‌گاه نگاه کاسب‌کارانه نداشته‌ایم

مدیر سامانه فروش بلیت ایران کنسرت و ایران نمایش با تاکید بر آنکه در پی سال‌ها فعالیت در ارائه خدمات فروش بلیت و معرفی آثار موسیقایی و تئاتری کشورمان هیچ‌گاه نگاه کاسب‌کارانه نداشته‌ایم یادآور شد: به همین سبب برای جبران درصد کارمزدها نیز هزینه را از تامین اعتبارات تارنمای ایران کنسرت و ایران نمایش پرداخت کردیم.

بنا را بر این مساله قرار دادیم که تمامی وجه پرداختی توسط مخاطبان برای کنسرت‌ها و یا تئاترهایی که بلیت آنها را تهیه کرده بودند به شکل کامل و بدون کسر هزینه کارمزد به آن‌ها پرداخت شود. چراکه مهم‌ترین مساله برای فعالیت ما عدم ایجاد خدشه در اعتماد مخاطبان به سامانه ایران کنسرت و ایران نمایش است.

تبلیغ آثار هنرمندان با هزینه شخصی بعد از اتمام تعطیلات

توتونچیان همچنین درپایان با اشاره به احتمال برداشته شدن محدودیت‌ها در طی هفته آتی جهت ازسرگیری اجراهای نمایشی و به صحنه رفتن کنسرت‌ها گفت: برای این منظور نیز تمهیداتی اندیشیده‌ایم و بنا داریم تا با هزینه شخصی خود برای تبلیغات، اطلاع‌رسانی و کمک به هنرمندان و جذب دامنه بیشتر مخاطبان و ازسرگیری فعالیت‌های هنری و بازگشت به روال قبل، تمامی داشته‌ها، تجربیات و توان‌مندی‌های خود را به میدان آوریم.

بیماری کووید-۱۹ که ناشی از ویروس کرونا جدیدی است از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت. این بیماری تا این لحظه باعث فوت ۲ هزار و ۷۰۴ نفر در جهان شده است که بیشتر آنان در چین بوده‌اند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد که تاکنون ۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به کرونا مبتلا شده و ۱۵ نفر فوت کرده‌اند.

این بیماری اگرچه واکسن و درمان خاصی ندارد؛ قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این کرونا جلوگیری کرد؛ مردم باید از تردد و تماس‌های غیرضروری و حضور در اجتماعات پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد (یک متر) رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌ را کنار بگذارند. همچنین افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند، به سرعت مراقبت‌های درمانی را از طریق پزشکان انجام دهند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.


منبع: خبرگزاری ایرنا
نویسنده: امین خرمی