پیام لاریان،‌کارگردان و بازیگر تئاتر عنوان کرد: نمایش «اشتقاق» روایتی از رخوت، افسردگی و بی حوصلگی میانسالی تا نقد شرایط حال حاضر تئاتر ایران است و سال جدید به صحنه خواهد رفت.

پایگاه خبری تئاتر: پیام لاریان کارگردان و بازیگر تئاتر گفت: من سال 98 قرار بود نمایشی را به نام «اشتقاق» روی صحنه ببرم که سفری خارج از کشور برایم پیش آمد و این کار به صحنه نرفت و حال این نمایش برای سال آتی سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه خواهد رفت.

وی در ادامه افزود: قصد داشتم تمرینات این کار را از اوایل اسفند ماه آغاز کنم که با این شرایط پیش آمد کرده کنسل شد و نیمه دوم سال آینده کار را به صحنه می‌بریم.

لاریان با اشاره به بیگ پروداکشن بودن کار و عوامل گفت: این نمایش به طور جدی شش ماه تمرین می‌طلبد. بازیگران کار هم زیاد هستند بخشی از آنها مشخص شدند البته هنوز تکمیل نیستند الان ترجیح می دهم درباره‌شان صحبت نکنم چون ممکن است تغییر هم بکنند اما از بچه‌های گروه خودمان هستند و اینکه بخواهم بازیگر چهره و سرشناس بیاورم اینطور نیست.

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: امیدوارم واقعا بتوانم از اوایل سال آینده تمرینات را شروع کنم چون در این شرایط هیچ فردی دوست ندارد با این وضعیت ویروس کرونا به پلاتو برای تمرین بیاید.

وی درباره موضوع نمایش گفت: کاراکتر اصلی نمایش در واقع خودم به عنوان بدترین کارگردان تئاتر ایران هستم و تمام تلاشش این است که فقط اجرا برود و هیچ وقت هم موفق نیست و هیچ وقت هم نمی‌تواند اجرا برود ، 10 سال از زندگی این آدم را مخاطب روی صحنه می‌بیند که به نوعی نقد شرایط امروز تئاتر و بیش از آن نقد خود درونم ، افسردگی و شرایط میانسالی است. «مهدی حسینی نیا» بازیگری است که نقش این کاراکتر را بازی خواهد کرد.

لاریان با بیان اینکه این روزها دیگر خودم برای کار کردن بی حوصله شدم و انرژی سابق را ندارم، افزود: حتی خیلی از دوستانم نیز همینطور هستند به علاوه اینکه یک شوخی‌هایی هم با فضای امروز تئاتر ما به ویژه تئاتر خصوصی ما این نمایش دارد.

وی با اشاره به طولانی بودن زمان اجرای کار از دو تا سه ساعت گفت: امیدوارم پس از عید و با ریشه کنی ویروس کرونا تمریناتمان را بتوانیم شروع کنیم.

این کارگردان و نویسنده تئاتر درباره پیش بینی‌اش از شرایط سال آتی تئاتر گفت: من با توجه به تمریناتی که اطرافم از دوستان می‌بینم به نظرم سال آتی ما چند کار خیلی خوب را شاهد خواهیم بود. الان دو گروهی هستند که بلند مدت تمرین می‌کنند و من در جریان هستم ولی در مجموع فکر نمی‌کنم اتفاق متفاوتی از سال هی گذشته رخ دهد چرا که سیاست‌های کلانمان در زمینه تئاتر اشتباه است و تا این سیاست‌ها تغییر نکند چیزی عوض نمی‌شود.

لاریان در پایان گفت: این روزها اولویت‌ها بیشتر مسئله مالی است و تا زمانی که اینها تغییر نکند کارگردان‌ها هم که نیاز مالی زیاد برای ارتزاق دارند و زندگی شان از این مسیر می‌گردد طبعا از فضای هنری دور شده و به گیشه نزدیک تر می‌شوند ، پس جنس تئاتر مدام تغییر می‌کند.


منبع: خبرگزاری فارس