حمیدرضا نعیمی کارگردان نمایش «فاوست» در نشست رسانه ای این اثر نمایشی با اشاره به اینکه ناموس یک هنرمند قلمش است و تحت هیچ شرایطی حاضر به فروختن آن نمی شود از اینکه برخی بازیگران تئاتر از تمرینهای بدنی فرار می کنند ابراز گلایه کرد و گفت که ما بدهکار تماشاگران هستیم.

پایگاه خبری تئاتر: نشست رسانه ای نمایش «فاوست» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی روز شنبه اول تیرماه با حضور کارگردان و دیگر عوامل این اثر نمایشی در تالار وحدت برگزار شد. در این نشست خبری علاوه بر حمیدرضا نعیمی کارگردان نمایش، مسعود دلخواه و بهناز نازی بازیگران، رضا مهدی زاده طراح صحنه، سیاوش لطفی آهنگساز، افسانه قلی زاده طراح گریم، ادنا زینلیان طراح لباس و علی زارعی مدیر تولید حضور داشتند.

در ابتدای این نشست رسانه ای نعیمی با تقدیر از عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در بازی مقابل آرژانتین گفت: نمایش «فاوست» نه یک بازتولید بلکه آخرین تولید گروه نمایش «شایا» است که از 6 تیرماه با 20 اجرا در تالار وحدت میزبان علاقمندان خواهد بود. در اجرای این اثر نمایشی همه چیز از ابتدا طراحی شده و از عوامل قبلی این نمایش نیز تنها بهناز نازی، یعقوب صباحی و فروغ قجابگلی به عنوان بازیگر با گروه همکاری می کنند. از این 3 نفر نیز درخواست کردیم که برخورد کاملا متفاوتی با نقش‌هایشان داشته باشند.

وی ادامه داد: در این نمایش از موسیقی زنده استفاده شده و ارکستر مشترک ایران و اتریش با همراهی گروه کر به سرپرستی سیاوش لطفی، موسیقی این نمایش را بر عهده دارند. من همیشه خودم را وامدار تاریخ، فرهنگ، زبان و ادبیات ایران می دانم. گروه نمایش نیز همیشه خودش را بدهکار تماشاگر می داند به همین دلیل کار را بر خود سخت می کند. چون معتقدیم تماشاگران ایرانی فرهیخته و بزرگ هستند پس باید برای جلب نظرشان تلاش کرد. چیزی که کمتر در تئاتر ایران شاهدش هستیم.

نعیمی درباره همکاری با رضا مهدی زاده طراح صحنه نمایش توضیح داد: کار تئاتر برای من بدون رضا مهدی زاده سخت است چون هر دوی ما یکدیگر را به درستی درک می کنیم. در کنار طراح صحنه در این نمایش از چند مهندس جوان که ذوق هنری دارند نیز بهره گرفتیم. جهان ما را در این نمایش تعدادی صندلی و گوی تشکیل می دهد و این نگاه مینی مالیستی باعث ایجاد حرکت و تصویرسازی زیادی در کار شده است.

نعیمی درباره موسیقی نمایش نیز توضیح داد: از سیاوش لطفی خواستم که در ساخت موسیقی این اثر از ساز ها و شکلی از موسیقی استفاده شود که ریشه در گذشته دارد و بعد که قرار است در نمایش به دوران مدرن برسیم، شاهد ارائه موسیقی مدرنی هم باشیم، چون در این نمایش شاهد سیر زمانی هستیم، سیر تاریخی را هم در موسیقی دنبال می کنیم. این نمایش از «سقراط» تکنیکی تر و عملی‌تر است، اما نمی دانم در اجرای عمومی چقدر محبوب خواهد شد.

وی یادآور شد: معتقدم نباید تماشاگر را به عام و خاص تقسیم کرد. تماشاگران تئاتر کاملا خاص هستند، اما برخی متخصص‌اند و برخی نه. همچنین معتقدم که مطمئن‌ترین امنیت، سلامت نمایشی است که کارگردانی کرده ام، چون به شدت به اخلاق گرایی درست و پالوده بودن یک اثر نمایشی معتقدم. ناموس هنرمندان قلمشان است پس اگر کسی برای مسائل دنیوی و یا تسویه حساب شخصی ناموسش را فروخت و دروغ گفت، من ترجیح می دهم او را کنار بگذارم.

نعیمی ادامه داد: اصلا نگران اجرای «فاوست» نیستم و از هر قشری از مردم دعوت می کنم که این کار را ببینند. اگر تماشاگران در نمایش «سقراط» اشکال ممیزی دیدند، در این نمایش هم خواهند دید.

این کارگردان تئاتر در ارتباط با جدا شدن بعضی از بازیگران از این اثر نمایشی عنوان کرد: برخی از بازیگرانی که در اجرای 3 سال قبل با ما همراه بودند، به دلایل مختلفی همچون اینکه به خدمت سربازی رفتند و یا در خارج از ایران زندگی می کنند، قادر نبودند با ما همکاری کنند، اما در مورد ایوب آقاخانی چند نکته قابل ذکر است.

کارگردان «درخشش در ساعت مقرر» ادامه داد: تنبلی و تن‌پروری مضمن و حاد گریبانگیر بازیگران تئاتر ما را گرفته و این افراد را هم به سرنوشت بازیگران آثار تصویری تبدیل کرده است، اما باید بگویم که این افراد در کار من جایی ندارند. من و ایوب آقاخانی در آثار قبلی تعامل بسیار خوبی داشتیم و ابتدا که قرار شد این نمایش را دوباره به صحنه ببریم او از این کار استقبال کرد، اما زمانی که سر تمرین گروه حاضر شد و دید که بچه ها تمرین یوگا و تای چی انجام می دهند، فرار را بر قرار ترجیح داد.

نعیمی با انتقاد از صحبت های آقاخانی در یکی از رسانه ها مبنی بر اینکه باید برای بازیگران خاص تمهیدات متفاوتی اندیشید، متذکر شد: ما بازیگر خاص نداریم چون بازیگر، بازیگر است. سواد، تجربه و جایگاهی که شخصی مثل مسعود دلخواه دارد، بسیار بالاتر از من است، چون باید سال ها زحمت بکشم تا به پای او برسم. اما این هنرمند سر همه تمرینات ما حضور دارد و پابه‌پای بچه ها تمرین می کند. برای همین است که افرادی مثل مسعود دلخواه و فرهاد آییش بازیگران بزرگی هستند.

نویسنده «چه‌گوارا» تصریح کرد: آقاخانی از آنجا که تمرینات بدنی را بسیار سخت و دشوار می دانست ترجیح داد در نمایش دیگری باشد. او به من نگفت که با این مساله مشکل دارد، چون اگر این امر را می دانستم از 20 روز زودتر مسعود دلخواه را به عنوان بازیگر نقش مفیستو در اختیار داشتم. تئاتر من از آن دست تئاترهایی نیست که در یک فضای قهوه‌خانه 7-8 بازیگر را دور هم جمع کنم تا بنشینند و دیالوگ بگویند. بازی در نمایش های من کار سختی است. ما شبانه‌روز داریم کار می کنیم، چون خودمان را بدهکار تماشاگر می دانیم و وقتی طلبکار مخاطب باشیم، توقع‌مان بیش از اندازه بالا می رود.

در ادامه بهناز نازی، یکی از بازیگران این اثر درباره حضور در این نمایش گفت: من در این نمایش نقش مارگریت را برعهده دارم که کلا با اجرای اول این اثر نمایشی متفاوت است و در واقع نقش جدیدی را با رویکرد تازه ای در این نمایش ایفا می کنم. این شخصیت در خود تضادهایی دارد که آن را جذاب می کند. مارگریت نماینده زنانی است که بخاطر شرایط اجتماعی دچار یکسری محدودیت ها می شود، در واقع او یک قربانی است.

وی متذکر شد: برای اجرای این اثر نمایشی تمرین های یوگای بسیاری داشتیم که معتقدم برای بازیگر بسیار لازم است. ما در این گروه به بدنمان اهمیت می دهیم و برعکس همه نمایش ها که بازیگری را در گفتار و بیان خلاصه می کنند، ما به فیزیکال بودن نمایش‌مان اهمیت زیادی می دهیم.

مسعود دلخواه، یکی دیگر از بازیگران نمایش «فاوست» نیز در این نشست بیان کرد: این اثر نمایشی یک متن شناخته شده و جهانی است. من شخصیت های فاوست و مفیستو را از دوران دانشجویی می شناختم و بسیار خوشحالم که با کسی همکاری می کنم که نمایش های قبلی اش را دیده ام و دوست داشتم.

دلخواه ادامه داد: رویکرد شخصی من به این نقش بسیار متفاوت است. معمولا نقش هایی را ایفا می کنم که از خودم دور هستند و چقدر خوب است که در هیات یک بازیگر ما می توانیم وجه شیطانی‌مان را به نمایش بگذاریم. این امر یکی از ویژگی های بازیگری است که کمک می کند تمام ظرفیت و پتانسیل شخصیت‌هایمان را بکار گیریم.

رضا مهدی زاده، طراح صحنه این نمایش نیز با اشاره به اینکه این کار لذت و رمزگشایی جذابی را در مخاطب برمی انگیزد، عنوان کرد: برای اجرای این اثر نمایشی چندین طرح مختلف در اختیار داشتیم و در بعضی لحظات به یک کشف ناگهانی می رسیدیم که برایمان بسیار لذت‌بخش بود. در این کار از فلسفه خلاء به فلسفه مقیاس دست پیدا کردیم.

در بخش دیگری از این نشست رسانه ای، سیاوش لطفی آهنگساز، ادنا زینلیان طراح لباس نمایش و همچنین افسانه قلی‌زاده طراح گریم کار صحبت های کوتاهی درباره حضور در این اثر نمایشی و تجربه همکاری با حمیدرضا نعیمی ارائه دادند.

رضا بهبودی، بهنار نازی، یعقوب صباحی، فروغ قجابگلی، کتانه افشاری نژاد، بهار نوحیان و بهمن عباسپور بازیگران نمایش «فاوست» هستند که اجرای خود را از 6 تیرماه در تالار وحدت آغاز می کند.