باید هنرمند را از نگاه سیاسی کنار گذاشت و با نگاه کارشناسی به آثار فرهنگی نگاه کرد. در غیر این صورت جریان اخلاق اجتماعی رو به ضعف خواهد رفت و نسل جوان برای شناخت قوانین و اصول دچار سردرگمی می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر:  رئیس اداره ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی معتقد است: نگاه جناحی و سیاست‌زده به عرصه فرهنگ و هنر نه تنها موجب آسیب هنرمند می‌شود بلکه شرایط تنزل اخلاق اجتماعی را در پی دارد.

 رضا دادویی که مدتی است به عنوان مسئول اداره ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی فعالیت می‌کند، درباره تفاوت صدور پروانه نمایش در سینما و ارائه مجوز اجرای آثار نمایشی که بعضا شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند، گفت: یکی از تفاوت‌های اساسی جریان نظارت و صدور پروانه در سینما با فراهم کردن امکان اجرای صحنه‌ای آثار در تئاتر این است که اثر سینمایی یک بار برای همیشه ضبط می‌شود و با یک بار دیدن تکلیف کار روشن است؛ اما تئاتر هنری زنده به حساب می‌آید و هر اجرا با روز قبل تفاوت می‌کند. همین عامل موجب شده نگرش متفاوتی در این ارتباط وجود داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که چه عاملی موجب بروز مسائلی پس از صدور مجوز اجراها می‌شود؟ اظهار داشت: به نظرم مشکل از آنجا نشات می‌گیرد که به عرصه فرهنگ نگاه سیاست‌زده و جناحی داشته باشیم که در کشور ما معمولا همین اتفاق افتاده و آثار هنری را با نگاه سیاسی داوری کرده‌ایم که امری ناپسند است. چون عرصه فرهنگ و هنر به اخلاق بیشتر نزدیک است تا سیاست و اگر همه نگاه اخلاقی داشته باشند مسئله تفاوت می‌کند.

دادویی خاطرنشان کرد: نکته دیگر تفاوت نگاه‌هایی است که در ارکان گوناگون نظام به عرصه فرهنگ و هنر وجود دارد؛ چراکه وقتی همه در یک بستر دینی، ملی، فرهنگی و آداب مشترک رشد کرده‌ایم انتظار می‌رود اخلاق وجه مشترک نگاه‌های ما در مواجه شدن با آثار هنری و محصولات فرهنگی باشد.

وی با بیان اینکه ما اصولا با عینک سیاست به مسائل نگاه می‌کنیم، اظهار داشت: باید هنر و هنرمند را از چنین روابطی کنار گذاشت و با نگاه کارشناسی به آثار فرهنگی نگاه کرد. در غیر این صورت جریان اخلاق اجتماعی رو به ضعف خواهد رفت و نسل جوان برای شناخت قوانین و اصول دچار سردرگمی می‌شود.

رئیس اداره نظارت و ارزشیابی هنرهای نمایشی ضرر نگاه سیاسی در عرصه فرهنگ و هنر را موجب بروز آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: چنین رویه غیرکارشناسی نه تنها در درجه اول موجب آسیب هنر و هنرمند می‌شود بلکه در ادامه کل یک اجتماع را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تجربه نشان داده برخورد چکشی با فرهنگ شرایط نامساعدی را به وجود می‌آورد که نتیجه بخش نبوده و گلایه‌های مقام معظم رهبریدر عرصه فرهنگ و نارضایتی‌های جامعه شناسان و روانشناسان را در پی داشته است.

دادویی با تاکید بر اینکه در منصب‌های گذشته خود نیز برگزاری جلسات کارشناسی را در دستور کار داشته است، بیان کرد: تلاش می‌کنیم جلسه‌های کارشناسی و آسیب‌شناسی با حضور روانشناسان و جامعه شناسان را در اداره ارزشیابی و نظارت هم پی‌گیری کنیم؛ چون به چنین دیدگاهی در بحث فرهنگ اعتقاد دارم.

وی در پایان گفت: تلاش می‌کنیم با حفظ اصول و قوانین در مورد مسائل با اهل فرهنگ تعامل کنیم؛ تا امروز هم همین اتفاق افتاده و نگاه خیرخواهانه وجود داشته که نتیجه آن در برخورد هنرمندان مشهود است. همین رویه موجب شده مسائل خیلی ساده با کمترین آسیب برطرف شود، در حالیکه امکان تبدیل آن‌ها به بحران برای عرصه فرهنگ وجود داشت.