کمیک‌های DC و مارول از سال 1930 منتشر شدند و از آن زمان تابه‌حال پشت شخصیت‌های کلاسیک موفقی از جمله بتمن، اسپایدرمن، ایکس من و… ایستاده‌اند. در سال 2008 آیرون من 1 به‌عنوان اولین فیلم از جهان سینمایی مارول منتشر شد. فیلم‌های مارول در طول کمی بیش از یک دهه موفق به فتح باکس آفیس شدند و به موفقیت تجاری باورنکردنی دست یافتند.

پایگاه خبری تئاتر:  وقتی صحبت از اقتباس سینمایی از کمیک بوک ها می‌شود، نام DC و مارول به‌عنوان فرنچایز هایی که به‌عنوان بلاک باستر شناخته شوند، می‌درخشد. اما به‌غیراز آن‌ها ، اقتباس‌های شگفت‌انگیز و البته مهجوری وجود دارد که از کمیک بوک ها الهام گرفته‌اند. در ادامه لیستی از بهترین اقتباس‌های سینمایی که ربطی به جهان سینمایی DC و مارول ندارند و کمتر به فاز ابرقهرمانانه کمیک‌بوک‌ها مرتبط هستند را باهم بررسی می‌کنیم.

10- آبی گرم‌ترین رنگ است (Blue Is The Warmest Color 2013)

آبی گرم‌ترین رنگ است اقتباسی از رمان گرافیکی با همین نام اثر «ژولی مارو» است که برای اولین بار در سال 2010 چاپ شد. ورژن انگلیسی آن‌که بیش‌تر به نام فرشته آبی شناخته می‌شود، در سال 2013 منتشر شد. این رمان گرافیکی نقدهای مثبت بسیاری دریافت کرد و اقتباس سینمایی آن در همان سال بر پرده سینما رفت و توانست در جشنواره کن خوش بدرخشد. آبی گرم‌ترین رنگ است به زبان فرانسه و با زیرنویس انگلیسی برای اولین بار در جشنواره کن 2013 به نمایش درآمد. این فیلم به منبع اصلی نزدیک و به غم‌انگیزی رمان گرافیکی «مارو» است. به‌طوری‌که تا امروز به‌عنوان یکی از نمادهای ژانر خود شناخته می‌شود، هرچند وجود صحنه‌های بیش از حد عریانی و برهنگی در آن مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت و زمانی که مشخص شد کارگردان فیلمبرداری این سکانس‌ها را بیش از حد طولانی کرده، انتقادهای فراوانی به او صورت گرفت.

9- پسر جهنمی (Hellboy 2004)

پسر جهنمی جزو معدود کاراکترهای ابرقهرمان حاضر در لیست ما است. او کاراکتری است که برای اولین بار در سال 1933 درصحنه‌ای از یک مینی سری ظاهر و یک سال بعد نسخه کامل کمیک بوک آن به نام Hellboy: Seed Of Destruction توسط «دارک هورس کامیکس» منتشر شد. در سال 2004 اولین اقتباس سینمایی از چندگانه پسر جهنمی به سینماها راه یافت. «گی‌یرمو دل تورو» نویسندگی و کارگردانی اولین فیلم از این سری را بر عهده داشت و قهرمان آن قرابت بسیاری با کمیک بوک اصلی داشت. این قسمت به‌عنوان بهترین اقتباس سینمایی پسر جهنمی شناخته می‌شود. قسمت دومی نیز از این فیلم ساخته شد که نتوانست مانند قسمت نخست خوش بدرخشد و باعث شد که این سه‌گانه ناتمام باقی بماند، هرچند سال گذشته هلبوی ریبوت شد و یک فیلم سینمایی جدید از آن ساخته شد، فیلمی که مورد انتقاد اکثر منتقدین قرار گرفت.

8- اسکات پیلگریم در برابر دنیا (Scott Pilgrim Vs. The World 2010)

در آگوست 2004 نویسنده و تصویرگر کانادایی «برایان لی اومالی» نخستین جلد از کمیک کلاسیک خود را به بازار ارائه داد. این کمیک بوک توسط «اونی پرس» چاپ شد و به شهرت جهانی رسید، به‌طوری‌که در سال 2010 وقتی این سری کمیکی با انتشار پنج جلد دیگر به کار خود پایان داد، اقتباس سینمایی اسکات پیلگریم در برابر دنیا، در سراسر جهان اکران شد. این فیلم در حال حاضر نمونه نمادین و دقیقی از کمیک‌های کلاسیکی است که به آن‌ها جان بخشیده شده. تشبیهات پرطراوت و حال و هوای شاد و اکشن فیلم، آن را در سراسر دنیا بسیار پرطرفدار کرده است.

7- اولد‌بوی (Oldboy 2003)

اولد‌بوی یک مجموعه مانگای ژاپنی است که بین سال‌های 1996 تا 1998 جمعاً در هشت جلد و هفتادونه فصل منتشر شد. داستان پیچیده و چندلایه این کمیک بوک، کار را برای نمایش آن روی پرده سینما بسیار دشوار می‌کرد اما در سال 2003 «پارک چان ووک» اقتباس سینمایی اولد‌بوی را ساخت که اتفاقاً اثر تحسین‌برانگیزی از آب درآمد و جوایز سینمایی بسیاری را درو کرد. این اقتباس سینمایی تا امروز، یکی از درگیر کننده ترین فیلم‌هایی است که در هزاره سوم منتشر شده و همچنان درباره آن صحبت می‌شود، خشونت بیش از حد حاکم در فیلم و سیاه بودن آن تبدیل به موضوعی شاخص و کالت بین دوستداران سینما شده است. شایان‌ذکر است که  اقتباس 2003 از نسخه بازی شده آن‌که در سال 2013 توسط هالیوود ساخته شد، به‌مراتب پرطرفدارتر است.

6- تاریخچه خشونت (A History Of Violence 2005)

قبل از این‌که فیلم پر سروصدای تاریخچه خشونت در سال 2005 راهی سینماها شود، در سال 1997 رمان گرافیکی با همین نام توسط «جان وگنر» نوشته و توسط «وینس لاک» تصویرگری و منتشر شد، اما چندان مورد توجه قرار نگرفت. تا اینکه ده سال بعد اقتباس سینمایی آن توسط دیوید کراننبرگ بلوا به پا کرد و توانست بار دیگر داستان این اثر را بدرخشاند. بسیاری از مخاطبان حتی نمی‌دانند این فیلم با الهام از یک کمیک بوک ساخته‌شده. البته جای تعجب نیست زیرا لحن و تصاویر آن تفاوت چشمگیری با سایر اقتباس‌های کمیک دارد.

5- پرسپولیس (Persepolis 2007)

رمان گرافیکی پرسپولیس برای اولین بار در سال 2000 به چاپ رسید و مرجان ساتراپی، نویسنده ایرانی‌الاصل این رمان گرافیکی آن را در ۴ جلد و به زبان فرانسوی منتشر ساخت. داستان آن برگرفته از زندگی شخصی و تجربیات نویسنده و تصویرگر آن است و خاطرات سالهای کودکی و نوجوانی او و زندگی‌اش در ایران است. دنباله این کمیک بوک در سال 2004 منتشر و اقتباس سینمایی آن در سال 2007 ساخته شد و توانست به فهرست نامزدهای اسکار آن سال هم راه یابد. تفسیر اجتماعی رمان و داستان نامتناهی آن به‌خوبی در قالب یک انیمیشن به نمایش درآمده، هرچند برخی عقیده دارند که سیاه‌نمایی ساتراپی درباره جامعه ایران در سالهای کنونی چندان درست نیست.

4- برف‌شکن (Snowpiercer 2013)

فیلم سینمایی انگل (Parasite) ساخته «بونگ جون هو» امسال کولاک به پا کرد و شاید بدتان نیاید به آثار پیشین او سری بزنید. برف‌شکن در اصل یک کمیک بوک فرانسوی به نام Le Transperceneige است که در سال  1982 توسط کمپانی «کستر من» به چاپ رسید تا این‌که سال‌ها بعد و در 2014 نسخه انگلیسی آن نیز منتشر شد.

اما یک سال قبل از انتشار نسخه انگلیسی این رمان گرافیکی، «بونگ جون هو» کارگردان برنده اسکار، اقتباس سینمایی آن را ساخت و علاوه بر اینکه از نظر منتقدان تحسین‌برانگیز بود موفقیت تجاری بسیاری در سراسر دنیا کسب کرد. داستان جذاب این فیلم و آینده تاریک و عجیب و غریبی که در آن به تصویر کشیده شده جزو ویژگی‌های مثبت فیلم به شمار می‌رود و شنیده‌ها حکایت از این دارد که به زودی سریالی نیز بر اساس این فیلم (کمیک بوک) ساخته خواهد شد.

3- ماسک (The Mask 1994)

اولین قسمت از کمیک بوک ماسک در سال 1991 به نویسندگی «داگ مانکه» و تصویرگری «جان آکرودی» در تعدادی محدود توسط «دارک هورس کامیکس» منتشر شد. سری اورجینال آن شامل سه جلد بانام‌های The Mask، The Mask Returns و The Mask Strikes Back است. این کمیک بوک در سال 1995 خاتمه یافت اما بی‌شک در صورت ادامه یافتن می‌توانست باز هم موفق عمل کند.

در سال 1994 وقتی‌ که کتاب هنوز در ابتدای راه قرار داشت، اقتباس سینمایی آن سالن‌های نمایش را به آتش کشید. در این فیلم «جیم کری» در نقش یک کارمند ساده بانک به نام «استنلی ایپکیس» ظاهر شد و زندگی او برای همیشه تغییر کرد. این نقش افسانه‌ای هنوز هم یکی از نقاط قوت کارنامه «کری» به حساب می‌آید و کامرون دیاز که در آن سالها در اوج دوران جوانی و زیبایی‌اش به سر می‌برد نیز در فیلم خوش درخشیده است.

2- دنیای روح (Ghost World 2001)

اولین حضور دنیای روح که بعدها به کمیکی مستقل تبدیل شد، در مجموعه مصوری به نام ایت بال (Eightball) به نویسندگی «دنیل کلوز» بود. بعدها استقبال از آن باعث هویت مستقل و انتشار رمان گرافیکی به نام دنیای روح در سال 1997 شد. اقتباس سینمایی از این کمیک بوک مشهور در سال 2001 ساخته و روانه سینماها شد.

باوجود بودجه بسیار کم، این اقتباس سینمایی موفقیت‌های بزرگی را کسب کرد. «اسکارلت جوهانسون» و «تورا بیرچ» در نقش شخصیت‌های اصلی یعنی ربکا و اینید کولاک کردند و دنیای روح در بخش بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نامزد دریافت جایزه اسکار شد. این فیلم نمایش جهانی خود را در جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل آغاز کرد و هرچند موفقیت تجاری زیادی کسب نکرد اما همیشه به‌عنوان اثری قابل‌احترام شناخته می‌شود.

1- سی روز از شب (  30Days Of Night 2007)

در آگوست 2003 اولین شماره از کمیک بوک سه شماره‌ای به نویسندگی «استیو نیلز» به نام سی روز شب، منتشر شد. در سپتامبر و اکتبر همان سال دو شماره دیگر این رمان گرافیکی ترسناک نیز روانه بازار شد. این سری تا سال 2007 که برای اولین بار اقتباس سینمایی شد، مهجور ماند و کمتر کسی به دنیای خون آشامی و جذاب این کمیک بوک‌ها توجه کرد.

درآوردن این فضای تاریک این داستان به‌ویژه با تصویر بی‌نظیری که «بن تمپل اسمیت» از خون آشام‌ها ارائه می‌دهد، کار بسیار دشواری است. اما اقتباس سینمایی از پس آن به‌خوبی برآمده و علاوه بر پایبندی به منبع اصلی، قواعد ژانر ومپایری را نیز رعایت کرده و چند مورد جدید و خلاقانه نیز به آن به عنوان چاشنی افزوده که امروزه در کاثر آثار ومپایری (خون آشامی) رویت می‌شود.


منبع: ویجیاتو