ایرج راد که به تازگی از ثبت مشاغل هنری در وزارت کار خبر داده است، درباره آخرین وضعیت تحقق این امر گفت: شیوه‌نامه تشکیل انجمن‌های صنفی هنری نهایی شده و به دو وزارتخانه‌ کار و فرهنگ و ارشاد ارائه شده است.

پایگاه خبری تئاتر: رییس هیات‌مدیره خانه تئاتر که به عنوان نماینده هنرمندان این رشته در کمیسیون تشکیل انجمن‌های صنفی هنری حضور دارد، درباره تازه‌ترین اقدامات این کمیسیون گفت: روز چهارشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه، جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون بند ۴ که اعضای انجمن‌های صنفی شامل یک نماینده از تئاتر، یک نماینده از سینما، یک نماینده از موسیقی ، دو نماینده از هنرهای تجسمی و دو نماینده از رسانه هستند، تشکیل شد.

او ادامه داد: در این جلسه شیوه‌نامه اجرایی تشکل‌های صنفی بررسی شد و بعد از اعلام دیدگاه اعضای کمیسیون، شکل نهایی آن به تصویب اعضا رسید.

راد اضافه کرد: این شیوه‌نامه اجرایی مصوب، برای امضا به دو وزارت کار و فرهنگ و ارشاد فرستاده خواهد شد و بعد از آن وارد مراحل اجرایی می‌شویم.

این هنرمند تئاتر خاطرنشان کرد: اجرایی شدن مصوبات این شیوه اجرایی بر عهده کمیسیون بند ۴ است و نحوه عملکرد این کمیسیون در ابلاغیه‌ای که برای وزارتخانه‌های کار و فرهنگ و ارشاد ارسال شده، مشخص شده است.

به گفته ایرج راد، این کمیسیون موظف است در دو سال آینده انجمن‌های صنفی را سر و سامان دهد.

تا زمان شکل‌گیری کانون فراگیر سراسری انجمن‌های صنفی فرهنگ و هنر و رسانه، کمیسیون ماده ۴ که در تاریخ ۲۲ آبان سال ۹۸ به تصویب هیات وزیران رسیده است، به جای این کانون فعالیت می کند و با تشکیل این کانون سراسری، تمام وظایف این کمیسیون به هیات‌مدیره کانون منتقل خواهد شد.

با شکل‌گیری کانون فرهنگ، هنر و رسانه، تمام شاخه‌های هنری به عنوان شغل در وزارت کار ثبت می‌شوند و از تمام مزایای مشاغل دیگر همچون حق بیمه، بیمه ایام بیکاری و ... بهره‌مند خواهند شد.

در حال حاضر هنرمند بودن شغل محسوب نمی‌شود و این مساله‌ای است که هنرمندان سال‌ها در پی حل آن بوده‌اند و به تازگی بحران کرونا ثابت کرد که حرفه‌های هنری اگر به عنوان شغل ثبت نشوند، چقدر آسیب‌پذیر و شکننده هستند.

متن ابلاغیه‌ها در این لینک قابل مشاهده است.

 


منبع: خبرگزاری ایسنا