تقریبا تمام اکران های کشور ژاپن بخاطر بحران کرونا به تعلیق درآمده و حالا حیات صحنه هنری این کشور به سینمای مستقل چشم دوخته است.

پایگاه خبری تئاتر: سینماگران ژاپنی برای نجات سینمای مستقل سرزمین آفتاب تابان در توکیو کمپین تشکیل دادند.

تقریبا تمام اکران های کشور ژاپن بخاطر بحران کرونا به تعلیق درآمده و حالا حیات صحنه هنری این کشور به سینمای مستقل چشم دوخته است.  

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن با اعلام وضعیت اضطراری در کشور دستور داد تا آن تعداد از سینماها که هنوز باز هستند، نیز تعطیل شوند.

ژاپن سومین بازار بزرگ اکران سینمایی در جهان است و تعطیلی بلند مدت سینماهای این کشور به دلیل پاندمی ویروس کرونا نقش مهمی در سقوط گیشه جهانی خواهد داشت. 

قانون ژاپن مکانیسمی برای اجبار در تعطیلی مشاغل یا ممانعت از بیرون رفتن افراد مقرر نکرده است و اعلامیه شینزو آبه تنها جنبه اجتماعی و تاکید بر رعایت موارد ایمنی دارد و منعی قانونی در این زمینه لحاظ نشده است بااین وجود خود مردم ژاپن مسائیل بهداشتی و فاصله اجتماعی را در سطح بالایی رعایت کرده و از حضور در مراکز تجمع عمومی همچون سالن های سینما خودداری می کنند.

طی همین آخر هفته، ۱۰ عنوان از شاخص ترین فیلم های سینمایی روز اکران شد و در سراسر کشور تنها ۴۲ هزار و ۲۰۸ دلار نصیب گیشه شد. همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار درآمد داشته است.  

انتظار می رود سینماهای زنجیره ای سراسر کشور ژاپن  نظیر سینماهای زنجیره ای توهو(Toho)، با ۶۹۵ سالن اکران بتوانند بحران را با کمترین چالش مهار کنند، زیرا آنها بخشی از مجتمع های بزرگ سرگرمی با دسترسی آماده برای سرمایه گزاری هستند.

اما مشکل اصلی در ژاپن سینماهای مستقل هستند. بسیاری ازاین سینماها در مقیاس کوچک ژاپن که بصورت محلی به نام «مینی شیاتا»  (یا مینی تئاتر) شناخته می شوند ممکن است با بحران مواجه شوند.

این سالن ها متضمن بخش قابل توجهی از مارکت فیلم های مستقل ایالات متحده و اروپا هستند و همین مساله را بسیار مهم و حساس می کند.

تاکاشی آسایی از افراد تاثیرگذار در صنعت سینمای ژاپن که اداره سالن های غرب توکیو را برعهده دارد گفت: درآمد گیشه به صفر رسیده است و در حال حاضر تامین مخارج و هزینه های اولیه به ضروری ترین جدال این روزها بدل شده است.

حالا بسیاری از تاثیرگذارترین فیلمسازان ژاپن برای حمایت از سینمای مستقل کشور خود دست به کار شده اند.