بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم افق‌های تازه لهستان به دلیل جلوگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

پایگاه خبری تئاتر: جشنواره بین‌المللی فیلم افق‌های تازه لهستان که امسال قرار است بیستمین دوره برگزاری‌اش را جشن بگیرد جدیدترین جشنواره سینمایی است که به دلیل ویروس کرونا تاریخ برگزاری‌اش را به تعویق انداخته است.

این جشنواره که قرار بود از ۲۳ جولای تا ۲ آگوست (۲ تا ۱۲ مرداد) در وروتسواف لهستان برگزار شود، به دنبال تمدید زمان فاصله‌گیری اجتماعی تا پایان آگوست، به تعویق افتاد.

این نخستین باری است که از سال ۲۰۰۱ این جشنواره شروع به کار کرده و در زمان معین برگزار نمی‌شود.

رومن گوتک مدیر و مارسین پینکوفسکی مدیر هنری جشنواره گفته‌اند به دنبال یافتن تاریخ دیگری برای برگزاری این جشنواره هستند. آن‌ها افزوده‌اند شاید روش برگزاری آنلاین را انتخاب کنند که تاکنون چندین جشنواره دیگر به سراغ آن رفته‌اند.

جشنواره فیلم افق‌های تازه هدف اصلی خود را معرفی سینمای غیرمتعارف و آثار آن دسته از فیلمسازانی که در خلاف جهت سینمای معمول حرکت می‌کنند و نیز تلاش در به چالش کشیدن مخاطبان هنر هفتم در ارائه تجارب جدید به آنان اعلام کرده‌است.

جوایز جشنواره شامل جایزه بزرگ، جایزه فیلم برگزیده تماشاگران و جایزه فیپرشی (برگزیده فدراسیون جهانی منتقدان فیلم) هستند. بر پایه سیاست‌های جشنواره، فیلم‌های مطرحی که در جشنواره‌های بزرگ دنیا به موفقیت می‌رسند، در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شوند و بخش مسابقه اصلی به فیلم‌های کمتر شناخته شده اختصاص می‌یابد.

در هر دوره از جشنواره افق‌های تازه، افزون بر بخش رقابتی بین‌المللی و داخلی، برنامه‌های متنوعی همچون مرور آثار فیلمسازان بزرگ جهان و لهستان، مسابقه فیلم‌های کوتاه لهستانی و اروپایی، پانوراما، نمایش‌های ویژه، مستند / تجربی، چشم سوم، برنامه‌های ویژه سینمای کشورهای گوناگون همچون ایران، هند، آرژانتین، استرالیا، نیوزیلند، برزیل، سوئد، کانادا، ترکیه و سینمای مستقل آمریکا، فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اکران ویژه فیلم‌های صامت با موسیقی زنده، ۵۵ سال انیمیشن لهستان، بازار فیلم، نمایشگاه و کنسرت موسیقی فیلم‌ها نیز برگزار می‌شوند. هر دوره جشنواره معمولاً، بیش از ۳۰ برنامه مختلف را در دستور کار دارد.

سال پیش در این جشنواره که از ۲۵ جولای تا ۴ آگوست برگزار شده بود مارک جنکینز با فیلم «طعمه» موفق به بردن جایزه بزرگ جشنواره و جایزه تماشاگران شده بود.