پریسا مقتدی گفت: به تئاتر آنلاین به عنوان جایگزین برای اجرای عموم معتقد نیستم اما به عنوان یک مدیوم مضاعف که با تماشاگر در ارتباط است و راهکاری به منظور عبور از بحران کروناست با آن موافق هستم.

پایگاه خبری تئاتر: پریسا مقتدی بازیگر و مدیر تماشاخانه سنگلج درباره وضعیت این تماشاخانه و برنامه‌ریزی‌های آن پس از گذر از بحران کرونا ویروس گفت: امروز با آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی جلسه‌ای خواهیم داشت که طی آن قرار است گزارشی از شرایط موجود را به ایشان ارائه کنیم و سپس تصمیم‌گیری‌هایی صورت گیرد. پیش از تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری، دو نمایش در تالار سنگلج به صحنه بود که طی این مدت، گفت‌وگوهایی با این دو گروه نمایشی داشتم مبنی بر اینکه از زمان بازگشایی تماشاخانه‌ها، در صورت بهبود شرایط، چه مدت زمانی نیاز به تمرین و آمادگی به منظور اجرا دارند که خوشبختانه از سوی دو گروه اعلام شد که مابین یک هفته تا ده روز برای تمرین، زمان نیاز دارند و پس از آن اجرای خود را آغاز خواهند کرد. 

او در ادامه عنوان کرد: در ضمن در پی اعلام فراخوانی از اداره کل هنرهای نمایشی رادیو مبنی بر ضبط رادیویی آثار نمایشی متقاضی نیز مذاکراتی با کارگردان‌های دو گروه نمایشی داشتم و هر دو گروه با کسب اطلاعات دقیق‌تر از این فراخوان علاقمندی خود را به منظور همکاری اعلام کردند. به نظرم در شرایط فعلی تصمیم به ضبط رادیویی نمایش‌ها و پخش آن در مدیوم رادیویی ضمن اینکه باعث آشنایی مخاطب با اثر نمایشی می‌شود، امکان اجرایی جدیدی را برای گروه نمایشی فراهم می‌کند که من آن را مثبت ارزیابی می‌کنم. 

این بازیگر در خصوص اولویت اجرا در تماشاخانه سنگلج پس از آغاز فعالیت‌های فرهنگی هنری یادآور شد: برنامه‌های تماشاخانه سنگلج با دو نمایشی که اجرای آن‌ها در پی شیوع کرونا ویروس متوقف شد، آغاز خواهد شد. البته قرار بر این بود تا در ماه مبارک رمضان، آقای داوود فتحعلی‌بیگی نمایشی مناسبتی را در این تماشاخانه به صحنه آورد و مدت زمانی بود که تمرینات این نمایش نیز آغاز شده بود. متاسفانه بعید می‌دانم اجرای نمایش‌ها تا پس از ماه مبارک رمضان آغاز شود، هرچند که نمی‌دانم با توجه به وضعیت موجود در آینده چه اتفاقی می‌‌افتد. از شرایط اینگونه بر می‌آید که اجرای نمایش‌ها از پس از ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد و از آنجا که اثر آقای فتحعلی بیگی مختص این ایام و متناسب این ماه است، شاید شرایط اجرای آن فراهم نشود و در ماه‌های بعد نیز این کار تناسب خود را از دست خواهد داد. با این حال باید مذاکراتی با ایشان داشته باشیم و نظر آقای فتحعلی بیگی را نیز جویا شویم که نمایش دیگری را جایگزین خواهد کرد یا در مناسبت مشابه از ایشان دعوت کنیم همین اثر را اجرا کند. 

مدیر تماشاخانه سنگلج در بخشی از صحبت‌هایش درباره اجرای تئاتر آنلاین گفت: از نزدیک نسبت به جزئیات اجرای تئاتر به صورت آنلاین اطلاع ندارم، اما در مجموع شیوع و گسترش کرونا ویروس در بخش‌های مختلف، ما را به سمتی هدایت کرد تا به شکل دیگری نیز به زندگی نگاه کنیم و به همین تناسب باعث شد تا شیوه زندگی در بخش‌های گوناگون تغییر کند. بر این اساس شرایط پیش‌آمده بر اثر ویروس کرونا وارد سبک زندگی و همچنین شغل و حرفه ما نیز شده است، کما اینکه در پی این وضعیت شاهد نمایشگاه‌های مجازی نقاشی و عکس و اجرای آنلاین موسیقی و کنسرت نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی هستیم. بنابراین تغییرات به دلیل وضعیت پیش‌آمده در تئاتر نیز ایجاد شده و ادامه خواهد داشت. 

او همچنین افزود: اساساً اعتقاد من بر این است که اضافه شدن هر مدیومی که امکان ارتباط جدید با مخاطب را فراهم کند یک حسن محسوب می‌شود و به نوعی محدودیت‌های موجود، منجر به ایجاد یک فرصت شده است. در مجموع با ماهیت تئاتر آنلاین در  وضعیتی که در آن قرار داریم و همچنین شرایط عادی موافق هستم ضمن اینکه پیش از بحران کرونا این مدیوم وجود داشته است اما اینکه تئاتر آنلاین جایگزین اجرای عمومی شود، قطعاً مخالف هستم چراکه ماهیت تئاتر مشخصاً به زنده و پویا بودن این هنر وابسته است به این دلیل که هنر نمایش با دیگر هنرها متفاوت است و اگر پویایی این هنر سلب شود بخشی از ماهیت آن از بین خواهد رفت چراکه ارتباط تنگاتنگ با مخاطب بخش مهمی از هنر نمایش است و تئاتر در ارتباط با تماشاگر متبلور می‌شود. بنابراین به عنوان جایگزین برای اجرای عموم به تئاتر آنلاین معتقد نیستم اما به عنوان یک مدیوم مضاعف که با تماشاگر در ارتباط است و راهکاری به منظور عبور از بحران کرونا با آن موافق هستم. 

مقتدی درباره فعالیت‌های خود طی این روزها اظهار کرد: اکنون مشغول بازی در دو نمایش رادیویی به کارگردانی میرطاهر مظلومی و مهدی طهماسبی هستم، همچنین در عین حال به یک نمایشنامه‌خوانی به نام "پیراهنی جا مانده در باد" نوشته مرحومه ژیلا تقی‌زاده؛ همسر سیدمهرداد ضیایی که چندی پیش به دلیل بیماری سرطان از دنیا رفت و به کارگردانی کامبیز بنان دعوت شدم که این اثر در هفته جاری ضبط خواهد شد. 

او در ادامه اضافه کرد: کامبیز بنان کارگردان این نمایشنامه‌خوانی قصد داشت سال گذشته که ژیلا تقی‌زاده در قید حیات بود، این اثر را به صحنه آورد اما شرایط اجرای آن میسر نشد و اکنون تلاش آقای بنان و گروه بر این است تا این اثر را در قالب نمایشنامه‌خوانی ضبط کرده و آن را برای مراسم چهل‌ام خانم تقی‌زاده از طریق مجازی منتشر کنند و در صورتی‌که تا آن زمان فعالیت‌های فرهنگی هنری آغاز شود این نمایشنامه در مراسمی که برای این هنرمند تدارک داده می‌شود، خوانده خواهد شد.    

پریسا مقتدی در پایان صحبت‌هایش گفت: تجربه من از دو ماه گذشته‌ای که به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا ویروس مجبور به ترک و محدود کردن فعالیت‌های اجتماعی گذشته شده‌‌ایم این است که؛ متوجه شدم که انسان بیشتر از آنچه که می‌پندارد موجودی اجتماعی است و ما بیشتر از آنچه که فکر کنیم به یکدیگر نیاز داریم و بیش از آنچه که متصوریم زندگی‌های‌مان با یکدیگر مرتبط است. شیوع ویروس کرونا به ما نشان داد که نژاد و نقطه جغرافیایی زندگی هر یک از ما انسان‌ها در سراسر دنیا تفاوت چندانی ندارد، چراکه هر یک از ما در قبال یکدیگر، جامعه، رفتارها، کردار، حفظ محیط زیست و انسانیت در قبال یکدیگر مسئول هستیم. شاید درگذشته آگاهی از این مسئولیت برای شخص من محدود به خواندن آن در کتاب‌ها بود؛ اما اکنون این مسئولیت را با تمام وجود درک کرده‌ام و به نظرم بسیاری از ما انسان‌ها زمانی که از این بحران خارج شویم به شکل دیگری به زندگی می‌نگریم و بیشتر قدردان اطرافیان‌مان خواهیم بود. ما از این شرایط عبور خواهیم کرد و امیدوارم تاثیرات آن در وجودمان ته‌نشین شود و تبدیل به انسان‌های بهتری شویم.

 


منبع: هنرآنلاین